Verreikertest: alles over de Bobcat
De opvallend witte Bobcat heeft de grootste hydrauliekpomp van allemaal (190 l/min) en een snelle giek. De transmissie valt tegen: er is een manuele versnelling en hij voelt sloom.
We hebben in één keer zeven verreikers getest. Het gaat om het populaire segment: verreikers die vier ton tillen en tot zeven meter hoog reiken. Op deze pagina lees je onze ervaring met de Bobcat TL 43.80 HF Agri****.
Bobcat bouwt verreikers sinds de overname van het Franse merk Sambron in 2000, en nu, met de Agri-modellen (vernieuwd in 2021), probeert het merk verder door te dringen in de agrarische markt. Naast de blinkende, witte kleur, valt de machine op met z’n grootste hydrauliekpomp en snelle giek. Het is vooral de transmissie die de score omlaag trekt, tot een vijfde plek. Weet trouwens, dat (bijna) dezelfde machine verkrijgbaar is in Massey Ferguson-kleuren.
Cabine (3,6)
Bobcat is de enige met een touchscreen. Het idee is goed en het toont goede informatie, maar het is soms niet het meest intuïtieve scherm. De kantelbeveiliging is hierin niet geïntegreerd; een goede keus. De bakvergrendeling werkt gemakkelijk, met één knop. En knoppen voor de kachel en airco zijn perfect geplaatst op het dashboard. Alles is netjes met kleuren gecodeerd, en er is een koelvak. De ruitenwisservloeistoftank zit ín de cabine, dus bijvullen is makkelijk, maar als je eens morst, dan ruikt ’t meteen. Plus: elektrische buitenspiegels, die makkelijk te verstellen zijn. Een comfortabele stoel, met een meebewegende armleuning, en ook een armleuning links. De linker armleuning maakt de zitting relatief krap, en kan de in- en uitstap (iets) hinderen. Over het algemeen: prima kwaliteit van materialen, niet over de top.
Lees verder onder de foto
Instap (3,5)
Een gemiddelde score hier. Op alle onderdelen scoort Bobcat hier namelijk gewoon goed. Zo is er een trap met één trede, een grote deur die gemakkelijk te splitsen is, en fijne deurklinken en handgeleiding. Er is stuurwielverstelling, maar die is niet bedoeld om telkens te gebruiken bij het in- en uitstappen, maar om het stuurwiel één keer in de juiste positie te zetten.
Zicht rondom (3,4)
Bobcat heeft patent op het cabine-design: de C-stijl rechts ontbreekt, en in plaats daarvan is er een gebogen ruit. In de praktijk verkrijg je daarmee het beste zicht naar achteren. De motorkap ziet er strak en gelijnd uit, maar is aan de hoge kant en daardoor ontstaat er een grote blinde hoek naast de machine. Slimme functie: als je één keer op de ruitenwisserknop drukt, wissen ze allemaal één keer.
Lees verder onder de foto
In gebruik (3,5)
Als het gaat om kracht en snelheid van de hydrauliek, dan scoort Bobcat bovengemiddeld. De giek is snel, en zeker als je wat gas geeft, voel je de grote hydrauliekpomp. We meten hierbij de grootste hefkracht. Als je meerdere hydraulische functies tegelijk gebruikt, is-ie niet meer het snelste, en het voelt alsof de motor-hydrauliekaansturing niet geheel in balans is; het motortoerental blijft schommelen als de pomp wordt versteld.
De joystick is fantastisch in gebruik, vooral met de F/R-knop aan de achterkant. Er is ook een F/R-shuttle linksonder het stuur, net als in een trekker. Die kun je helaas niet door elkaar gebruiken. De Bobcat heeft ook enkele automatiekfuncties, zoals een knopje op de joystick om de giek in zweefstand te zetten en een knop om de bak leeg te klapperen. Plus: er zijn instelbare limieten voor hefhoogtes.
Lees verder onder de meetresultaten
Rijgedrag (3,0)
Zoals gezegd, is het vooral de transmissie van de Bobcat die de score omlaag trekt. Grootste verschil ten opzichte van de andere, is dat de Bobcat een manuele versnelling heeft. Dat wil zeggen: je moet stilstaan en een knopje indrukken om te wisselen tussen de lage versnelling (tot 14 km/u) en de hoge tot 40 km/u. De verreiker heeft ook wat motortoeren nodig voordat-ie gaat rollen, en daardoor voelt-ie sloom.
Toen we op een steile bergweg reden met een geladen kipper, zijn we midden op de weg gestopt om terug te schakelen, omdat de snelheid fors terugviel (beneden 6 km/u). Volgens Bobcat mag je in zo’n situatie gewoon doortrekken. Positief zijn we over de remmen, die zijn super.
Onderhoud (3,8)
Opvallend aan de Bobcat, is dat de radiator horizontaal, boven op de motor ligt. In theorie is die hierdoor relatief gevoelig voor vervuiling. Goed detail: de aircocondensator boven op de radiator kun je optillen en aan een kant stutten, om schoon te maken. Plus: er is een aftapschroef aan de onderkant van het dieselfilter om water af te laten, en er is een klein voorfilter in de dieselleiding. Bobcat heeft een speciale foutcode ingebouwd voor wanneer het partikelfilter vervuild is. En handig: Bobcat heeft een erg lange lijst met foutcodes en uitleg erover in de gebruikershandleiding.
Check ook de fotoslider onderaan het artikel
Gerelateerde tags: Bobcat, verreiker, verreikertest