Column: Uit dat ding
Misschien ligt ’t aan mij. Maar ik vind het irritant om een gesprek te voeren naast een stationair draaiende motor, en zet ’m dus uit. Dat monotone gebrom. Ook al sta ik áchter de trekker: als iemand een praatje komt maken, klim ik gauw terug in de cabine om ’m uit te zetten. Stilte, rust.
Als je er eenmaal op gaat letten valt pas op hoe vaak zo’n motor nodeloos herrie maakt, diesel verbruikt en de urenteller doet oplopen. Helemaal enkele weken geleden. Toen testten we in Denemarken zeven verreikers in één grote groepstest. En iedereen weet: juist dát zijn machines waar je even vanaf springt om wat-dan-ook te doen. Je draait echt niet steeds de sleutel om. Gauw wat pakken, daar kom je iemand tegen, en je vergeet eens wat. Tijdens twee weken testen heb ik misschien wel vijftienmaal een stationair draaiende verreiker uitgezet, omdat er niemand op zat.
Toen ik even onhandig lang bezig was om meetapparatuur aan te koppelen, deed de Manitou-verreiker het zomaar uit zichzelf. De motor ging plots uit. Ik was oprecht blij verrast. Althans, nadat ik me bewust was dat ’t de Autostop-functie was, en het niet een andere oorzaak had. Dát is nou een super praktische functie! In het beeldscherm stel je in na hoeveel minuten stationair draaien de motor stopt. Het bespaart diesel, draaiuren (en dus afschrijvingskosten), en het is ineens zo heerlijk stil als de motor afslaat. Ook de JCB-verreiker had die functie. En ook in de JCB Fastrac 8330 die we onlangs hebben getest (check TREKKER 397) zat ’t ingebouwd. Van mij mag het een standaard zijn. Praktisch, en het bespaart geld. Misschien met een beveiliging, dat-ie niet met een loeihete motor afspringt. Daar is wel wat op te bedenken.
Ook een goed voorbeeld: op de vernieuwde Case IH Optum-serie (ook TREKKER 397), zit nu een stopknop op het spatbord, naast de hefbediening. Als je daarop drukt, slaat de motor af. Top idee. Als dan iemand een praatje komt maken tijdens het aan- of afkoppelen, druk je ’m gewoon uit. Praktisch, en je hoeft er niet meer helemaal voor terug in de cabine te klimmen.
Bob Karsten studeerde Agrotechniek & Management aan het CAH Vilentum in Dronten en maakte daarbij een uitstapje naar een journalistieke minor aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast deed hij werkervaring op bij loonwerkers, akkerbouwers en in het buitenland. Bob werkt sinds half juli 2016 op de redactie van TREKKER Magazine. Alles wat met landbouwtechniek te maken heeft, interesseert hem.
Gerelateerde tags: Column, Stationair