fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Basis SVgroup staat, nu verder uitbouwen

Twee van Neerlands iconen in de landbouwtechniek, de merken Schuitemaker en Veenhuis, smolten in 2019 samen tot de SVgroup. Nu, twee jaar na de fusie, stáát de basis van dit nieuwe bedrijf. De directie legt aan ons uit welke richting het op gaat in een exclusief interview.

We kunnen er lang omheen draaien, maar feitelijk is het zo dat binnen de SVgroup twee rivalen nu onder één dak zitten. Veenhuis en Schuitemaker. Beide van origine echt Nederlands. En beide waren actief in dezelfde machinemarkt van (hoofdzakelijk) mest- en inkuiltechniek.

Beide bedrijven klopten in 2018 aan bij de investeerder Wadinko … En geloof het of niet: dat deden zowel de directie van Schuitemaker als die van Veenhuis zonder dat ze dit van elkaar wisten. De enige die dit als eerste in de gaten had, was de huidige directeur van de SVgroup, Gerrit de Graaf. De eerste gedachte die opkomt: twee rivalen bij elkaar, dat gaat toch nooit goed? “Het feit dat we hier zitten bewijst het tegendeel”, zegt Gerrit. “In het begin durfde ik de naam Veenhuis hier in Rijssen niet eens te noemen. Maar vanuit Wadinko wisten we: om deze bedrijven een levensvatbare toekomst te geven, hebben we elkaar nodig. Je brengt twee bedrijven met verschillende families, historie, culturen en zelfs twee verschillende geloven bij elkaar. Dan weet je dat het een turbulente tocht wordt. Maar desondanks is er vertrouwen, lopen de zaken echt goed en is er een duidelijke richting waar we heen willen.”

Even wennen

Dat de twee bedrijven nu samen onder één dak zitten was voor iedereen, ook het personeel, wel even wennen. Veenhuis trok in het pand van Schuitemaker. “De eerste tijd in Rijssen voelde wel wat vreemd”, vertelt Walter. “Ook voor het personeel, dat toch voet zette in een bedrijf dat tot voor kort werd gezien als de grootste concurrent.” Inmiddels voelt Rijssen ook voor Veenhuis als thuis. “Natuurlijk is er wel eens verschil van inzicht en natuurlijk volgen daaruit soms pittige discussies. En dat is eigenlijk niet veel anders dan bij elke gezonde onderneming. Maar uiteindelijk brengt ons dat vooruit”, bevestigt Seine.

Logische stap

Hoewel het samengaan voor beide partijen in het begin wat vreemd voelde, is het geluid uit de markt anders. Voor zowel dealers als gebruikers van de machines is het samengaan een logische stap. “Mesttechniek en voederwinning horen bij elkaar en de machines van de beide bedrijven stonden bij verschillende partijen al samen in de loods”, zegt Gerrit. “Zeker buiten de Nederlandse grenzen werden de bedrijven gezien als aanvullend op elkaars programma. Van enige rivaliteit is daar geen sprake. Dat gerucht speelt enkel in Nederland, omdat klanten ons hier beter kennen vanuit het verleden”, vult Seine aan.

Koersen op Europa

“We zijn winstgevend, dat is doel nummer één. En we groeien, ook in onze thuismarkt. Dat is best bijzonder”, vertelt Gerrit, doelend op de veranderende markt en het aantal boeren dat steeds minder wordt. De kern van de markt bestaat uit de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk. Ook buiten die grenzen is er afzet, zoals in Amerika, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. “Maar dat is niet waar we onze koers op uitstippelen”, zegt Gerrit. In dat soort landen heb je wel Nederlandse boeren die de Nederlandse machines kopen. De buurman ziet de machines aan het werk en zo groeit ook daar het aantal verkopen, zonder het als primaire markt te hebben.

Lees verder onder de foto

V.l.n.r. Walter Veenhuis, Seine van der Velde en Gerrit de Graaf voor het pand in Rijssen waar de bedrijfsnamen Veenhuis en Schuitemaker inmiddels met grote letters op de gevel prijken.

V.l.n.r. Walter Veenhuis, Seine van der Velde en Gerrit de Graaf voor het pand in Rijssen waar de bedrijfsnamen Veenhuis en Schuitemaker inmiddels met grote letters op de gevel prijken.

Basis is gelegd

Met die koers doelt Gerrit onder meer op de machines en welke technieken ze in de komende jaren gaan ontwikkelen. Concreet wil en kan hij op het moment van het interview nog geen uitspraak doen. Zeker is wel dat de huidige kleurstelling definitief is. Gerrit: “Alles met mest wordt geel van kleur, alles met voederwinning en voer rood. Verder kan ik uitspreken dat bij de nieuwe machines elektronica en data een cruciale rol spelen. Wij willen vooral producten en services gaan afleveren waar niet alleen de loonwerker wat aan heeft, maar juist ook de klant van de loonwerker.” Er is een product-roadmap. Daarmee zijn de komende drie jaren helder, wat machineproductie betreft.

De basis is gelegd, en duidelijk is dat de drie heren aan tafel vertrouwen hebben in een toekomst onder de vlag van SVgroup.

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Chris Voets (Kamps de Wild): ‘Alles draait om mensen, kennis en service’

Wat vindt Chris Voets, vestigingsdirecteur bij Kamps de Wild, van de ontwikkeling waarbij importeurs steeds meer mechanisatiebedrijven overnemen?
Afbeelding artikel

Egide Vandevelde: ‘New Holland laat waterstof voorlopig links liggen’

New Holland kiest voor elektrisch, methaan en hybride en voorlopig niet voor waterstof, zegt CNH-directeur Egide Vandevelde. Een interview.
Afbeelding artikel

AK-Machinery: ‘Maatwerk voor de professional’

Tom Adams en Tim Kenis zetten een nieuw merk mesttanks in de markt onder de noemer AK-Machinery. Wat drijft hen?...
Beheer
WP Admin