fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Samasz Falco-bandhark is bijna af

De Poolse fabrikant Samasz heeft de eerste bandhark in Nederland aan het werk gezet. De Falco2 gaat het assortiment harken versterken, maar doet nu vooral nog ervaring op in het suikerrijke Nederlandse gras. TREKKER mocht als eerste een kijkje nemen bij deze machine in het Brabantse Uden. Een impressie.

Met de Falco2 verbreedt Samasz het aanbod harken. De Poolse fabrikant biedt in dit segment alleen nog cirkel- en trommelharken aan, maar op korte termijn komt daar de Falco2-bandhark bij. Het verschil met de traditionele harken is dat een bandhark het gewas niet over de grond sleept, maar via een band transporteert. Het product zou daardoor schoner moeten zijn. De machine die we in Uden (N.-Br.) aan het werk zien, is de opvolger van eerdere prototypes en bedoeld om ervaring op te doen in verschillende typen gras. Deze machine heeft al ervaring opgedaan in Portugal en Frankrijk, en draait nu achter een Fendt 515C van Loonbedrijf Nooijen in Uden.

9,8 meter werkbreedte

De bandhark ziet er degelijk en fris uit. De groen-witte machine gaat met een snelheid van 12 km/u over een perceel gras. De 150 pk sterke trekker kan zijn vermogen goed kwijt en ronkt lekker voor de hark. Op het eerste oog zien we één bekend component. De band die het gras naar het zwad transporteert komt van de Samasz Gigacut-triplemaaier. Alles daaromheen is op de tekentafel van Samasz opnieuw ontwikkeld. De werkbreedte van de elementen is 3,55 meter per stuk. Tussen de banden is een zwad van 2,70 meter breed de breedste instelling. Tel je dat bij elkaar op, dan kom je tot een werkbreedte van 9,8 meter. Een forse werkbreedte in een eerste snede met veel gewasopbrengst. Zet je de machine op zijafleggen, dan vormt de band feitelijk één geheel van 7,10 meter. Tel je daar een meter breed zwad bij op, dan kom je op 8,10 meter werkbreedte.

Lees verder onder de foto

Het ontwerp is nog niet helemaal perfect: bij het uitheffen tilt eerst de binnenkant op, waarna een nabijheidssensor de band detecteert en hem horizontaal trekt. Potmeters in de scharnieren gaan dit oplossen.

Het ontwerp is nog niet helemaal perfect: bij het uitheffen tilt eerst de binnenkant op, waarna een nabijheidssensor de band detecteert en hem horizontaal trekt. Potmeters in de scharnieren gaan dit oplossen.

Redelijk egale aflegging

De chauffeur van de bandhark is benieuwd of de hakselaar een zwad van 16 meter de baas kan. De handleiding komt achter de stoel vandaan en de chauffeur zoekt naar de instellingen om banden tegen elkaar te zetten. De reden dat hij dit niet direct op de computer kan, is omdat die nog volledig in het Pools is. Een van de kenmerken dat de machine zich nog in een voorstadium bevindt van de uiteindelijke productie. Na de juiste knoppen ingedrukt te hebben, schuift de hark de elementen tegen elkaar en legt een keurig egaal zwad neer voor de hakselaar. De hakselaar lijkt weinig moeite te hebben met het luchtige zwad en blaast een dikke, egale straal uit de pijp. Het luchtige wegleggen komt enerzijds door de pick-up, die het gewas tijdens het harken ver voor zich uit werpt. Op de kopakker blijkt dit een nadeel te zijn, omdat-ie het gras te lang vooruit gooit. Ook bij een zwaar gewas is dit nog in het nadeel, omdat de machine dan juist de grote proppen makkelijker meeneemt. De Poolse fabrikant is bezig dit op te lossen door een geleideplaat met gewasrol boven de pick-up te plaatsen. Zo kan het gras dat is opgepakt niet meer weg, en is de enige optie de weg naar de afvoerbanden. Ook neemt hij dan het gras gelijkmatiger op, waardoor je minder proppen op de band en in het afgelegde zwad krijgt. De rechte tanden zijn volgens de importeur geen blijver. Deze gaan vervangen worden door kromme tanden, die minder agressief zijn. Mocht je een kapotte tand hebben, dan schroef je met vier inbusboutjes de glijplaat los, waarna je met een m8-boutje de tand losmaakt en kan vervangen.

Lees verder onder de foto

Door de banden tegen elkaar te schuiven, werk je eenvoudig 16 meter gras op een zwad. Dat zag er keurig uit, en ook de hakselaar had weinig moeite met het gelijkmatige zwad. Zo behaal je eenvoudig een flinke capaciteit.

Door de banden tegen elkaar te schuiven, werk je eenvoudig 16 meter gras op een zwad. Dat zag er keurig uit, en ook de hakselaar had weinig moeite met het gelijkmatige zwad. Zo behaal je eenvoudig een flinke capaciteit.

Uitheffen nog omslachtig

De harkelementen zijn in het midden pendelend opgehangen. Stalen loopwielen onder de band zorgen ervoor dat de elementen de bodem goed volgen. Deze zijn met pen-gatverstelling in diepte te regelen. Het uittillen van de elementen gaat nog niet helemaal zoals het zou moeten. De elementen tillen namelijk aan de binnenkant als eerste uit, waardoor de band scheef gaat en de pick-up in de grond gaat. Wanneer een nabijheidssensor de band ziet, trekt-ie de band horizontaal. Het inzetten gaat precies andersom, waardoor ook hier grond wordt opgegooid. Samasz gaat dit oplossen door gebruik te maken van potmeters in de scharnieren, zodat de banden tijdens het inzetten en uittillen horizontaal blijven. Daarmee moet het ook een stuk vlotter gaan, zodat de chauffeur niet steeds hoeft te remmen. De bodemvrijheid van ongeveer 120 cm onder de uitgeheven elementen is overigens uitstekend: grote zwaden gaan moeiteloos onder de machine door.

Lees verder onder de foto

Met de banden 25 cm van de grond, is de Falco2 maximaal 3,9 meter hoog. Aan veiligheid op de weg wordt nog gewerkt. Een gras-geleideplaat boven de pick-up kan in transport gebruikt worden als tandbeschermer.

Met de banden 25 cm van de grond, is de Falco2 maximaal 3,9 meter hoog. Aan veiligheid op de weg wordt nog gewerkt. Een gras-geleideplaat boven de pick-up kan in transport gebruikt worden als tandbeschermer.

Loadsensing komt eraan

Het in- en uitklappen en het inschuiven van de banden gebeurt via het hydraulieksysteem van de trekker. Nu is dat nog een open center-systeem waarbij je één dubbelwerkend ventiel continu laat persen. Vijf schakelblokken regelen vervolgens welke functie de olie krijgt. Samasz werkt aan een loadsensingsysteem met twee schakelblokken. Drie oliepompen op de aftakas drijven de afvoerbanden en de pick-up aan. Eén van 41 l/min en twee van 31 l/min. Elk element heeft één hydromotor voor de pick-up en één voor de afvoerband. In totaal heeft de machine er dus vier. Het oliereservoir meet 165 liter inhoud en zit verstopt in het frame, met aan de zijkant een peilglas met thermometer. De afvoerbanden zijn individueel in snelheid te regelen via de bedieningskast. Daarnaast instellen hoe je het zwad wil afleggen: naar het midden, opzij of naar beide kanten. Ook de oplegdruk is instelbaar vanaf de bedieningskast. Hiermee stel je ook de werkdiepte van de pick-up in. Voor het in- en uitklappen van de bandhark is een automatisch programma.

Lees verder onder de foto

De pick-up bestaat uit zes rijen gestuurde tanden. Door vier inbusbouten en een M8-bout los te maken, vervang je de 6 millimeter dikke tanden. De doorsnede van de pick-up meet 42,5 cm.

De pick-up bestaat uit zes rijen gestuurde tanden. Door vier inbusbouten en een M8-bout los te maken, vervang je de 6 millimeter dikke tanden. De doorsnede van de pick-up meet 42,5 cm.

Bijna klaar

De bandhark nadert de finish. Enkele details moeten nog aangepast worden, maar er staat een prima basis. Die basis is volgens de importeur overigens nog te degelijk: Samasz gaat nog snijden in het framewerk, om de hark lichter te maken. De luchtgeremde machine weegt nu zo’n 4,8 ton. Dat wordt gedragen door 520/50-17 banden en de loopwielen onder de harkelementen. De verlengstukken tussen de wielophanging en het chassis verraden dat een grotere bandenmaat ook mogelijk is. Op transport valt de hark binnen de 3 meter breedte. Met de banden 25 cm vanaf het wegdek, komt de hoogte op maximaal 3,90 meter. De lengte is 5 meter. Hoewel dit nog niet het productiemodel is, gaat Samasz dit jaar wel nog vijf nieuwe exemplaren bouwen. Ook zit een 12 meter brede variant in de pijplijn. De definitieve prijs van de Falco2-bandhark met werkbreedte van krap 10 meter is nog niet bekend, maar zal tussen de € 60.000 en € 70.000 uitkomen. Vanaf 2022 is de machine leverbaar.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Primeur: Kuhn komt met frontbandhark

Kuhn komt met een nieuwe bandhark voor in de fronthef op de markt: de Merge Maxx 440 F.
Afbeelding artikel

Video | Pöttinger-bandhark Mergento VT 9220 in het gras

In deze video zie je de nieuwe bandhark van Pöttinger, de Mergento VT 9220, aan het werk in Nederland.
Afbeelding artikel

Primeur: Pöttinger-bandhark Mergento VT 9220 aan het werk in Nederland

TREKKER zag als eerste de nieuwe bandhark van Pöttinger aan het werk, de Mergento VT 9220. Een impressie.
Beheer
WP Admin