De één heeft er niets mee, en een ander mag graag luid toeteren. Voor die laatstgenoemde duikt TREKKER is de luchthoorn-materie. Zo bouw je ze op, en dit zijn de tips van verschillende mechanisatiebedrijven. En een waarschuwing: tap niet zómaar lucht af van het luchtremsysteem.
Smaak verschilt, maar doorgaans rechtvaardigt een stoere trekker toch wel een chiquere toeter dan de standaard claxon. Sommigen showen er ook graag mee. En zeker nu, omdat lucht op de trekker praktisch gemeengoed is, is de stap naar een set luchthoorns niet meer zo groot. Toch komt er best wat bij kijken, om de juiste luchthoorn te kiezen, en om deze vervolgens netjes te monteren. Voor dat eerste belden we uitgebreid rond, en voor dat tweede volgden we een opbouw bij LMB Roelofs in het Gelderse Bennekom. Monteur Teun Steenbruggen heeft er een kleine acht uur werk mee: het dak loshalen, netjes monteren, achterwiel loshalen, luchtslang leggen en stroom aansluiten.
Tips vóór aanschaf
Luchthoorns zijn komen overwaaien uit de vrachtwagenwereld, en zijn dus te koop bij veel truckshops. Ook onderdelenleveranciers verkopen ze. Het meest bekend zijn de Hadley-luchthoorns, een A-merk. Reken op € 114 voor een enkele luchthoorn. Er zijn ook goedkopere. Via Google komen we ook toeters tegen voor € 32. Let op een aantal zaken vóór aanschaf. Let bijvoorbeeld op de afstand tussen de pootjes, want op een fraai gevormd modern trekkerdak moet ’t wel passen. En bij sommige luchthoorns zit de regelklep direct aan de hoorn (en eindigt dus op het dak). Nadeel hiervan is dat je zowel met de luchtslang als met de stroomdraad dóór het dak moet. En check of er überhaupt een regelklep bijgeleverd word. Tot slot: dikte van de luchtleiding. Een dikke slang geeft meer lucht en daarmee klinkt de luchthoorn harder. Maar dit kan leiden tot een schreeuwerig of schel geluid. De ene zweert bij een 6 mm slang, de ander bij 8 millimeter. Hierover verschillen meningen.
Haal de ‘pet’ van het dak; twaalf bouten. En het dakraam moet los, want dat zit vast aan het plafond. Check even op stekkers van een eventueel gps-systeem, dat je die niet kapot trekt. Zoek een kabeldoorvoer.
Stap 2
Kijk goed wat er onder de pet schuilt. Er moet ruimte zijn ónder de toeters om een knie-koppeling te monteren, die heeft zo’n 3 cm nodig. De stugge luchtslang mag niet knikken. Plaats dus geen toeters recht boven een luchtfilter. In dit geval (T7) spreekt de routing – gezien de geul – voor zich.
Stap 3
Lastige klus: een plek kiezen en zorgen dat de toeters recht of gelijk staan. Aangezien de cabine fraai rond gevormd is, zijn alleen de boutgaten een goede referentie om stippen te zetten. In dit geval van de New Holland: 60 mm naast het eerste gat, 140 mm naast het tweede.
Stap 4
Boren. Drie gaten ter bevestiging, één voor stroom en één voor lucht. Gebruik voor die laatste twee een merk-originele doorvoertule. Voor een universele tule is een pet namelijk vaak nét te dik, en dicht daardoor matig af. Afdichten met siliconenkit, kan ook. Tip: Gebruik je een trappenboor? Arceer dan de juiste trap met viltstift. De boor kan namelijk happen.
Stap 5
Tip: zet de luchthoorn altijd vast met een extra metalenplaatje eronder. Hier een 5 mm dikke 10×10-plaat. Het gaat erom, dat het bevestigingsoppervlak groter is, en zo voorkom je wellicht dat een kleine boomtak de toeter al van het dak slaat.
Stap 6
Schroef een haakse overbrenging (met schroefdraadafdichting ertussen) aan de toeter. Slangdikte bepaalt toonhoogte. Dit verschilt per toeter en trekker. In dit geval: een slang met 10 mm buitendikte, 8 mm doorlaat. Soldeer de stroomdraden met krimpkousen. Eventueel isolatieband, of een stekkerverbinding.
Stap 7
De T7 heeft een doorvoer rechts achter in het cabinedak, en zowel luchtleiding als stroomdraad lopen door de cabinestijl. Via een doorvoer achter de stoel, komt de luchtslang – onder het spatbord door – bij de luchtketel. Let op: zet ‘m niet te strak vast, vanwege de cabinevering. Zorg dat de luchtslang nergens schuurt.
Stap 8
Tip: gebruik niet de originele claxon-knop. Mocht dat ooit problemen geven bij een toekomstige trekker-apk, dan moet je wéér alles openmaken. Bij o.a. Kramp zijn originele schakelaars te vinden met verlichting en een juist icoon voor in de cabinestijl. Hier een Cobo-schakelaar.
Stap 9
Trekkers van vóór bouwjaar 2018 hebben een loos ventiel op de luchtketel, dat je kunt gebruiken. Sinds de strengere voertuigeisen is die verdwenen, maar zou je het meetventiel van Wabco kunnen gebruiken. Let op: dit mag niet zomaar. Zie kader hiernaast.
Stap 10
Zoek een loze schakelaar, en verwissel die met de nieuwe toeterknop. Stroom kun je aftappen van de varkensneusstekker, die bij New Holland dicht bij de cabinestijl is geplaatst. Er zijn verschillende plekken om de massa aan te leggen.