Trend: Zwarte velgen als eyecatcher
Nederlandse boeren en loonwerkers kiezen steeds vaker voor zwarte velgen onder hun trekker en machine. Letterlijk een opvallende trend, die te verklaren is uit een behoefte om op te vallen en iets origineels te hebben. Voor de één is het herkenbaarheid, voor de ander liefhebberij. Soms is het beide.
Een belronde langs leveranciers en eindgebruikers over de keuze voor zwarte velgen levert een eenduidig antwoord op. Onderscheiden van anderen is een belangrijke reden om hiervoor te kiezen. Zwart lijkt prima te staan in combinatie met andere kleuren. Niet verbazingwekkend dus dat zwarte velgen onder veel verschillende trekkers en machines te vinden zijn. Het lijkt dus geen trend die gebonden is aan één merk. Op de vraag wie dé trendsetter is geweest, heeft niemand een eenduidig antwoord.
Lees verder onder de foto
Kijken en bekeken worden
Stephan Rops, vertegenwoordiger bij Geert-Jan de Kok noemt de trend een modeverschijnsel. “Een trekker moet tegenwoordig niet alleen werken en betrouwbaar zijn, maar mag er ook mooi uitzien.” Trekkers en machines met zwarte velgen worden van een afstand herkend. Uitstraling van bedrijf en machinepark is belangrijk.
Dat uitstraling een belangrijke rol speelt, is terug te zien in het aantal limited edition modellen van trekkers en machines die de afgelopen jaren op de markt zijn gebracht. Vaak met succes, want deze modellen vonden gretig aftrek. Deze trend om iets bijzonder of opvallends te hebben, is terug te zien in een stijgend aantal zwarte velgen.
Niet alleen bedrijfseigenaren kiezen voor zwarte velgen, maar vaste chauffeurs hebben hier ook invloed op. Vaak uit liefhebberij of als uiting van trots op het werk en het vak.
Lees verder onder de foto
Naast trekkers worden machines en zelfrijders steeds vaker voorzien van zwarte velgen. Daan van de Velde van Vervaet ziet het aantal zelfrijders met zwarte velgen groeien. “Een machine die eruit springt trekt meer fotografen aan.” Leuk detail: de nieuwe Vervaet Quad-vierwieler wordt geleverd met donkergrijze velgen in plaats van originele witte. “Vonden wij toch mooier.” Aldus Daan.
Zwart maken
Een velg wordt met een coating beschermd tegen roest en beschadigingen. Coating wordt in de gewenste kleur aangebracht. In het geval van zwart is dat vaak de kleur RAL9005. Variaties zoals mat zwart, hoogglans en zwart metallic zijn daarin mogelijk. Met name landbouwvelgen hebben te maken met zware omstandigheden zoals vuil en temperatuurwisselingen. Een goede coating is dus van belang.
Poedercoaten en spuiten zijn twee veelgebruikte methodes om een coating aan te brengen. Als voorbehandeling worden velgen ontvet en vervolgens geschuurd of gestraald. Zo worden eventuele verfresten verwijderd. Hoe blanker de ondergrond, des te beter hechten de vervolglagen.
Lees verder onder de foto
Poedercoating werkt op basis van plus en min. Zowel poeder als velg worden statisch geladen. Het poeder wordt door middel van een spuitpistool verneveld over de velg. De velg wordt in een afgesloten ruimte verhit, zodat het poeder uithard. Het proces van aanbrengen en verhitten wordt bij iedere laag herhaald. Eerst een primer als grondlaag, gevolgd door een kleurlaag.
Bij spuiten is verhitten niet nodig. Natte verf wordt egaal op de velg gespoten, waarbij een oplosmiddel de drager is van de verf. Na aanbrengen droogt het oplosmiddel op en hecht de verf aan de velg. Ook hierbij is het gebruikelijk om eerst een primer te gebruiken en daarna een kleurlaag aan te brengen.
Poedercoating is beter bestand tegen beschadigingen dan verfgespoten velgen. Bij laatstgenoemde velgen zijn beschadigingen wel goed bij te werken. Bij poedercoating is dat niet mogelijk. De poedercoating verwijderen en opnieuw aanbrengen is dan de optie.
Lees verder onder de foto
Zelf doen of laten doen
Onderschat het niet. Op een goede manier velgen van een zwarte kleur voorzien, vereist kennis en vakmanschap. Met name velgen van landbouwvoertuigen die dagelijks draaien, moeten bestand zijn tegen vuil en de elementen. Worden wielen regelmatig gewisseld, dan is de kans groot op beschadigingen. Een goede poedercoating beschermt voldoende tegen schade die onder andere ontstaat tijdens wisselen van banden en wielen.
Poedercoaten vindt veelal plaats op industriële schaal en voor uitharden van poeder is verhitten noodzakelijk. Voor een doe-het-zelver die een setje velgen zwart wil maken, is dat niet haalbaar. Wil je het toch zelf doen, dan is spuiten een mogelijkheid. Hiervoor is een droge, schone en geïsoleerde werkruimte noodzakelijk. Let wel op eventuele beschadigingen die kunnen optreden wanneer wielen weer worden gemonteerd.
Lees verder onder de foto
Kostenplaatje
Velgen zwart laten maken kan twee keer geld kosten: één keer bij aanschaf en één keer bij inruil van trekker of machine. Bij inruil worden velgen vaak teruggespoten naar de originele kleur. Bevri Wheels in Zeewolde (Fl.) is specialist op het gebied van landbouwvelgen. Het bedrijf gebruikt uitsluitend poedercoating om velgen van kleur te voorzien. Bedrijfsleider Gerard Dekker geeft aan dat poedercoating van vier trekkervelgen € 800 ex. btw kost. En dan worden de banden van de velg gehaald en nadien netjes weer gemonteerd.
Tekst: Victor Brooimans
Foto’s: Ronald Hissink, Michel Velderman en Victor Brooimans