fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Trend: Zwarte velgen als eyecatcher

Nederlandse boeren en loonwerkers kiezen steeds vaker voor zwarte velgen onder hun trekker en machine. Letterlijk een opvallende trend, die te verklaren is uit een behoefte om op te vallen en iets origineels te hebben. Voor de één is het herkenbaarheid, voor de ander liefhebberij. Soms is het beide.

Een belronde langs leveranciers en eindgebruikers over de keuze voor zwarte velgen levert een eenduidig antwoord op. Onderscheiden van anderen is een belangrijke reden om hiervoor te kiezen. Zwart lijkt prima te staan in combinatie met andere kleuren. Niet verbazingwekkend dus dat zwarte velgen onder veel verschillende trekkers en machines te vinden zijn. Het lijkt dus geen trend die gebonden is aan één merk. Op de vraag wie dé trendsetter is geweest, heeft niemand een eenduidig antwoord.

Lees verder onder de foto

Velgen voorzien van poedercoating zijn in de regel het onderhoudsvriendelijkst. De keuze voor bijvoorbeeld matzwart of hoogglans is een kwestie van smaak. Landbouwvelgenspecialist Bevri Wheels in Zeewolde (Fl.) ziet het aantal orders voor zwarte velgen groeien.

Velgen voorzien van poedercoating zijn in de regel het onderhoudsvriendelijkst. De keuze voor bijvoorbeeld matzwart of hoogglans is een kwestie van smaak. Landbouwvelgenspecialist Bevri Wheels in Zeewolde (Fl.) ziet het aantal orders voor zwarte velgen groeien.

Kijken en bekeken worden

Stephan Rops, vertegenwoordiger bij Geert-Jan de Kok noemt de trend een modeverschijnsel. “Een trekker moet tegenwoordig niet alleen werken en betrouwbaar zijn, maar mag er ook mooi uitzien.” Trekkers en machines met zwarte velgen worden van een afstand herkend. Uitstraling van bedrijf en machinepark is belangrijk.

Dat uitstraling een belangrijke rol speelt, is terug te zien in het aantal limited edition modellen van trekkers en machines die de afgelopen jaren op de markt zijn gebracht. Vaak met succes, want deze modellen vonden gretig aftrek. Deze trend om iets bijzonder of opvallends te hebben, is terug te zien in een stijgend aantal zwarte velgen.

Niet alleen bedrijfseigenaren kiezen voor zwarte velgen, maar vaste chauffeurs hebben hier ook invloed op. Vaak uit liefhebberij of als uiting van trots op het werk en het vak.

Lees verder onder de foto

De Fendt 1050 van landbouwbedrijf Koopman in Barger-Compascuum (Dr.) is een imposante verschijning. Ondertussen door menig fotograaf vastgelegd.

De Fendt 1050 van landbouwbedrijf Koopman in Barger-Compascuum (Dr.) is een imposante verschijning. Ondertussen door menig fotograaf vastgelegd.

Naast trekkers worden machines en zelfrijders steeds vaker voorzien van zwarte velgen. Daan van de Velde van Vervaet ziet het aantal zelfrijders met zwarte velgen groeien. “Een machine die eruit springt trekt meer fotografen aan.” Leuk detail: de nieuwe Vervaet Quad-vierwieler wordt geleverd met donkergrijze velgen in plaats van originele witte. “Vonden wij toch mooier.” Aldus Daan.

Zwart maken

Een velg wordt met een coating beschermd tegen roest en beschadigingen. Coating wordt in de gewenste kleur aangebracht. In het geval van zwart is dat vaak de kleur RAL9005. Variaties zoals mat zwart, hoogglans en zwart metallic zijn daarin mogelijk. Met name landbouwvelgen hebben te maken met zware omstandigheden zoals vuil en temperatuurwisselingen. Een goede coating is dus van belang.

Poedercoaten en spuiten zijn twee veelgebruikte methodes om een coating aan te brengen. Als voorbehandeling worden velgen ontvet en vervolgens geschuurd of gestraald. Zo worden eventuele verfresten verwijderd. Hoe blanker de ondergrond, des te beter hechten de vervolglagen.

Lees verder onder de foto

Niet alleen trekkers en machines uit zwaardere klasses krijgen zwarte velgen. Deze McCormick van Loonbedrijf van Duren in Linde (Dr.) kreeg ook zwarte velgen aangemeten.

Niet alleen trekkers en machines uit zwaardere klasses krijgen zwarte velgen. Deze McCormick van Loonbedrijf van Duren in Linde (Dr.) kreeg ook zwarte velgen aangemeten.

Poedercoating werkt op basis van plus en min. Zowel poeder als velg worden statisch geladen. Het poeder wordt door middel van een spuitpistool verneveld over de velg. De velg wordt in een afgesloten ruimte verhit, zodat het poeder uithard. Het proces van aanbrengen en verhitten wordt bij iedere laag herhaald. Eerst een primer als grondlaag, gevolgd door een kleurlaag.

Bij spuiten is verhitten niet nodig. Natte verf wordt egaal op de velg gespoten, waarbij een oplosmiddel de drager is van de verf. Na aanbrengen droogt het oplosmiddel op en hecht de verf aan de velg. Ook hierbij is het gebruikelijk om eerst een primer te gebruiken en daarna een kleurlaag aan te brengen.

Poedercoating is beter bestand tegen beschadigingen dan verfgespoten velgen. Bij laatstgenoemde velgen zijn beschadigingen wel goed bij te werken. Bij poedercoating is dat niet mogelijk. De poedercoating verwijderen en opnieuw aanbrengen is dan de optie.

Lees verder onder de foto

Zelfrijders zoals hakselaars gaan mee in de trend van zwarte velgen. Sommigen gaan zelfs verder door de complete machine van een nieuwe kleur te voorzien.

Zelfrijders zoals hakselaars gaan mee in de trend van zwarte velgen. Sommigen gaan zelfs verder door de complete machine van een nieuwe kleur te voorzien.

Zelf doen of laten doen

Onderschat het niet. Op een goede manier velgen van een zwarte kleur voorzien, vereist kennis en vakmanschap. Met name velgen van landbouwvoertuigen die dagelijks draaien, moeten bestand zijn tegen vuil en de elementen. Worden wielen regelmatig gewisseld, dan is de kans groot op beschadigingen. Een goede poedercoating beschermt voldoende tegen schade die onder andere ontstaat tijdens wisselen van banden en wielen.

Poedercoaten vindt veelal plaats op industriële schaal en voor uitharden van poeder is verhitten noodzakelijk. Voor een doe-het-zelver die een setje velgen zwart wil maken, is dat niet haalbaar. Wil je het toch zelf doen, dan is spuiten een mogelijkheid. Hiervoor is een droge, schone en geïsoleerde werkruimte noodzakelijk. Let wel op eventuele beschadigingen die kunnen optreden wanneer wielen weer worden gemonteerd.

Lees verder onder de foto

Om het plaatje compleet te maken, worden ook de velgen van getrokken machines voorzien van een zwarte kleur. Grondkarren, ladewagens tot meststrooiers aan toe.

Om het plaatje compleet te maken, worden ook de velgen van getrokken machines voorzien van een zwarte kleur. Grondkarren, ladewagens tot meststrooiers aan toe.

Kostenplaatje

Velgen zwart laten maken kan twee keer geld kosten: één keer bij aanschaf en één keer bij inruil van trekker of machine. Bij inruil worden velgen vaak teruggespoten naar de originele kleur. Bevri Wheels in Zeewolde (Fl.) is specialist op het gebied van landbouwvelgen. Het bedrijf gebruikt uitsluitend poedercoating om velgen van kleur te voorzien. Bedrijfsleider Gerard Dekker geeft aan dat poedercoating van vier trekkervelgen € 800 ex. btw kost. En dan worden de banden van de velg gehaald en nadien netjes weer gemonteerd.

Tekst: Victor Brooimans

Foto’s: Ronald Hissink, Michel Velderman en Victor Brooimans

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Wendbare Agribis XL300-kuilschuif draait 300 graden

Agribis heeft zijn gamma kuilschuiven uitgebreid met de XL300-kuilshuif. Deze kan 300 graden draaien zodat de schuif wendbaarder wordt.
Afbeelding artikel

Sleutelaar bouwt Vredo VT4546 om tot zelfrijder

Sleutelaar Rob van Steen in Bant (Fl.) kocht in Denemarken een Vredo VT4546 met mestoplegger uit 2015, die hij ombouwde tot...
Afbeelding artikel

Voorladerfabrikant Stoll sluit fabriek in Polen

De Duitse voorladerfabrikant Stoll sluit zijn fabriek in het Poolse Słups vanwege een verminderde vraag naar machines.