Inbouwen van een 27 MC-zendbak
Je kunt nog zo goed zijn met het uitbeelden van de instructie vanuit de cabine, er kan niets tippen aan verbale communicatie. Met name de vertrouwde 27 MC-bakkies blijven populair. TREKKER keek mee over de schouder van een van de monteurs bij Hamoen L.M.B. in Ameide (U.), die regelmatig een bakkie inbouwt.
Een wachtende kipper een seintje geven dat de kipper naast de hakselaar bijna vol is, aangeven dat de chauffeur een aardappelbed verder opzij moet bij het inbreken of gewoon gezellig met elkaar de laatste roddels bespreken onder het werk. Communicatiemiddelen zijn er in de vorm van de mobiele telefoon, losse portofoons en het 27 MC-bakkie. Bij chauffeurs van sleepslangcombinaties is de losse portofoon of mobiele telefoon soms praktischer, zeker wanneer ze af en toe op de quad springen om koppelingen los te maken. Toch blijkt uit een rondgang langs enkele mechanisatiebedrijven dat veel nieuwe trekkers worden afgeleverd met het 27 MC-systeem.
Lees verder onder de foto
Uitdippen is essentieel
Inbouwen van het systeem vereist geen ervaring. Met de handleiding die bij het systeem is bijgesloten, kom je aardig uit de voeten. Eén ding is wel van belang om lang plezier te hebben van het apparaatje, namelijk het bepalen of de antenne de juiste lengte heeft. De verkeerde lengte zorgt ervoor dat te veel energie terug het apparaatje in gaat, waardoor de eindtrap van de zender oververhit raakt en kapotgaat. Zendt nóóit voor lange tijd zonder antenne, of met een antenne met verkeerde lengte. Als alles is gemonteerd en aangesloten, plaats je een staande golfmeter (SWR) tussen de antennekabel en het bakkie. Zo kun je meten of je de antenne moet inkorten, of dat het juist een langere moet zijn. Zo’n SWR-meter is voor een paar tientjes te koop bij de bekende online-elektronicazaken. In het ideale geval moet de naald van de meter op zowel kanaal 1 als kanaal 40 op ‘’1” staan. Vaak geeft de verpakking aan dat een waarde tot 1,2 tot 1,5 mogelijk is. Hoe dan ook moet je ervoor zorgen dat je onder het rode gebied van de meter blijft. Een tip: Geeft de SWR-meter op kanaal 40 de hoogste waarde aan, dan moet de antenne korter. Geeft-ie op kanaal 1 de hoogste waarde aan, dan moet er een langere antenne aan.
Lees verder onder de foto
Metalen ondergrond
Bij het plaatsen van de antenne is het belangrijk dat-ie in contact staat met een metalen ondergrond. Het metalen frame waar de antenne op staat functioneert dan namelijk als mede-antenne. De antenne op een kunststof kap plakken kost ontvangst, omdat kunststof geen signalen kan opvangen. Wil je dit toch doen, maak dan een aarde draad naar het cabineframe.
Lees verder onder de foto
Mooier nog is het om de antenne direct tegen het cabineframe te plaatsen. Zorg er te allen tijde voor dat het contact met de antenne koud op het ijzer zit, dat wil zeggen dat er géén verf tussen de verbinding mag zitten. De antenne moet namelijk goed kunnen aarden, zodat het metalen frame meehelpt als ontvangstmedium. Maak daarom alles wat tussen de antenne en het cabineframe zit kaal, óók bouten en moeren. Hoe groter het metalen oppervlak is, hoe beter de ontvangst.
Lees verder onder de foto
Nog steeds zeer populair
De 27 MC-band is al oud, maar nog steeds niet weg uit de gemiddelde cabine. Het zendapparaatje komt oorspronkelijk uit de Amerikaanse vrachtwagenwereld. Mechanisatiebedrijven geven aan dat het systeem nog vaak wordt opgebouwd. Veel nieuwe trekkers verlaten de mechanisatiebedrijven met een nieuwe of een overgezet communicatiesysteem.
Lees verder onder de foto
Met name loonwerkers, akkerbouwers en grotere veehouders maken graag gebruik van het systeem. De setjes van President Johnson, Midland en TTi zijn veelgenoemde merken. Prijzen variëren van € 250 tot € 450 voor een zender, inbouwsleuf en antenne. Voor montage moet je zo’n 1,5 tot 3 uur uittrekken. Bij de meeste trekkermerken past de 1 DIN (inbouwmaat zoals de radio’s) set zo in de daarvoor bestemde sleufgaten. Monteer je bij een Deutz-Fahr een 27 MC-bakkie, dan moet je even opletten of de ingang van de antennekabel aan de achterkant van het zendbakje niet gehinderd wordt door een metalen strip. Het makkelijkste is om dan een haakse adapter voor enkele euro’s te bestellen en te gebruiken. In sommige trekkers, en met name de oudere, is er geen gat voor het inbouwen van de zendbak. Dan kun je een beugeltje monteren, zodat het bakkie toch opgehangen kan worden.