Terug naar nieuwsoverzicht

Business: Bohnenkamp wil nog meer én sneller

Het nieuwe magazijn is anderhalve hectare groot. 60% van de omzet komt uit het merk BKT.

Bohnenkamp is met een jaaromzet van grofweg 400 miljoen de grootste onafhankelijke bandenleverancier in Europa. De splinternieuwe Benelux-vestiging staat sinds kort in Soesterberg. Waarom zou het zin hebben om nóg groter te worden? En wat betekent het bandenmerk BKT voor hen? In gesprek met de directie.

Aan tafel zit de trotse Hans Helms (57), algemeen directeur van Bohnenkamp Benelux. Anderhalve meter van hem zit Peter Schrijver, dé bandenspecialist binnen Bohnenkamp-Benelux of – zoals ie zelf zegt – manus van alles. Dat laatste komt doordat Peter zich allround bezighoudt met kennis naar binnen halen (en houden), het trainen van in- en externe medewerkers en het verbeteren van het logistieke proces. En daarmee raken we meteen twee kernpunten van Bohnenkamp Benelux. Later daarover meer.

Lees verder onder de foto

Algemeen directeur Hans Helms (57) in het splinternieuwe magazijn van Bohnenkamp Benelux in Soesterberg (U.). Anderhalve hectare groot. Het assortiment omvat 10.000 verschillende banden, velgen en assen. Hans Helms is tevens voorzitter van de sectie landbouwbanden binnen de Vaco.

Algemeen directeur Hans Helms (57) in het splinternieuwe magazijn van Bohnenkamp Benelux in Soesterberg (U.). Anderhalve hectare groot. Het assortiment omvat 10.000 verschillende banden, velgen en assen. Hans Helms is tevens voorzitter van de sectie landbouwbanden binnen de Vaco.

Van Agriband naar Bohnenkamp

De verhuizing vond enkele maanden geleden plaats vanuit de vestiging in Veenendaal met een opslagcapaciteit van 5.800 m2 naar het nieuwe industrieterrein in Soesterberg waar het hoge gebouw een oppervlakte bestrijkt van 15.000 m2 (zie kader: Bohnenkamp, feiten & cijfers). Een immens gebouw. Voor de grote hal huist een splinternieuw kantoor voor de medewerkers en ruimtes om mensen te trainen. Het gebouw in Veenendaal is bij velen in Nederland ook bekend als het voor­-
malige gebouw van het Nederlandse ‘Agriband’ dat in 2010 aansloot bij het Duitse familiebedrijf Bohnenkamp. Maar waarom aansluiten bij een groot bedrijf? Hans Helms: “In de tijd van de firma Agriband groeiden we al fors, maar ook onze klanten met afzetmarkten in heel Europa groeiden snel. Daar liepen we echter tegen wat uitdagingen aan als het gaat om nazorg, bijvoorbeeld bij schade- of garantieclaims. Hoe ga je dan snel ter plekke de zaak opnemen, al dan niet via een betrouwbare partner? Sinds de aansluiting bij Bohnenkamp, met nu 28 vestigingen in Europa, zijn we daarvan af. Elk land heeft zijn eigen vestiging en mensen die de taal machtig zijn. Én bovenal: als Bohnenkamp Groep kunnen we dus snel en adequaat reageren. Dat geeft ons veel meer rust én wij kunnen ons volledig focussen op onze thuismarkt, Nederland en België.”

Agrarisch het belangrijkst

Hans Helms is tevens voorzitter van de sectie landbouwbanden binnen de Vaco, de Nederlandse organisatie waarin bandenleveranciers verenigd zijn. Hans daarover: “We zijn in Nederland een beetje anders georganiseerd dan de andere Europese landen. Wij kennen relatief veel meer bandenspecialisten waar de Nederlandse boeren, loonwerkers en ook de mechanisatiebedrijven op terugvallen als het gaat om de vervanging en reparatie van banden. Dat is dan ook onze grootste doelgroep. In Duitsland bijvoorbeeld, daar doen de mechanisatiebedrijven nog relatief veel meer bandenhandel.” (Zie ook kader “Benelux anders dan Europa”.)

Met 60% van de omzet is de agrarische markt met stip het grootst bij Bohnenkamp. Ze leveren dan ook praktisch alle banden voor alle denkbare toepassingen in vele merken. Van de kleinste wieltjes onder een hark tot de grote lagedrukbanden voor zelfrijdende mestvoertuigen.

Lees verder onder de foto

Peter Schrijver (57) is operationeel manager bij Bohnenkamp en traint in- en externe medewerkers op kennis van landbouwbanden. Schrijver werkte voorheen bij Vredestein in Enschede en Obo in Hardenberg.

Peter Schrijver (57) is operationeel manager bij Bohnenkamp en traint in- en externe medewerkers op kennis van landbouwbanden. Schrijver werkte voorheen bij Vredestein in Enschede en Obo in Hardenberg.

Binnen het agrarische maakt het bandenmerk BKT 60% van de omzet uit. BKT is dan ook niet meer weg te denken bij Bohnenkamp. Hans daarover: “In 1997 zijn we gestart met BKT uit India. Destijds was BKT een kleine fabrikant en maakte enkele diagonaalbanden voor de landbouw. Dat paste ons toen goed. Maar met de toename van het aantal en type banden bij BKT, groeide tevens onze omzet hierin fors. Een groot deel van de groei hebben we dan ook aan BKT te danken.

Omslag naar hightech A-merk

BKT is dus een belangrijke merk. Het merk heeft inmiddels zo’n beetje alle denkbare maten voor de landbouw in de catalogus staan. Peter Schrijver licht toe: “BKT is inmiddels een A-merk voor een B-merk prijs. In combinatie met een steeds populairder imago maakt dat de vraag naar BKT jaar na jaar toeneemt. Tot nu toe zie je dat BKT kiest voor de productie van bandenmaten waar wereldwijd veel vraag naar is. Echter, gestaag zie je dat BKT zich meer toelegt op de meer hightech-bandenmaten voor segmenten waar de vraag een stuk lager is. Zo groeide het BKT-aanbod in VF- en IF-banden afgelopen jaar al uit naar 52 trekkerbanden waaronder zelfs maten tot een diameter van 2,30 meter. En, we kunnen zelfs al vijf BKT-aanhanger banden leveren in VF.” (Zie ook kader: Bohnenkamp over bandentrends.)

Hans Helms voegt toe: “Je ziet nu dat BKT op het kantelpunt staat van volgende bulkproducent naar vooruitstrevend en innovatief merk. Zekers te weten dat jij en ik ons nog zullen verbazen waar BKT mee zal komen op de korte en lange termijn. Ik sluit niet uit dat daar ook rupsbanden bij zitten voor de vervangingsmarkt”.

Slimmer qua service

Bohnenkamp is groot en heeft een grote voorraad; dat maakt dat ze, ook bij calamiteiten, altijd wel de juiste band op voorraad hebben. Maar ergens zit er een grens aan de groei. Op de vraag waar de grootste uitdagingen nog liggen, is Peter Schrijver helder. “Je kan niet oneindig groeien, dus moet je ook op andere gebieden stappen zetten. Ik denk dan aan oplossingen waarin we nog nauwer en slimmer met de bandenhandel de service kunnen verbeteren. Ik denk dan aan mogelijkheden waarbij we, wanneer er ergens een calamiteit is, heel snel bij de eindklant kunnen staan samen met de bandenhandel. Dus nog sneller, nog effectiever”.

Tekst: Bas van Hattum
Foto’s: Herbert Wiggerman

Gerelateerde tags: , , , ,

Je las zojuist één van je gratis Premium artikelen

Onbeperkt lezen op trekkeronline.nl?
WORD ABONNEE

En lees meteen verder

Al abonnee? Log dan hier in.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Bandensector onder druk door stijgende productieprijzen

Stijgende productiekosten veroorzaakt door hogere energieprijzen en hogere transporttarieven, zijn een grote uitdaging voor bandensector.
Afbeelding artikel

Robot legt elke 80 seconden een band op de velg

Bohnenkamp heeft een bandenmontagerobot in gebruik genomen die in 80 seconden een band monteert
Afbeelding artikel

VF wordt de standaard, drukwissel geniet belastingvoordeel

In bandenland wint de VF-band nog altijd marktaandeel. Zeker nu steeds meer merken deze flexibele en beter afplattende band leveren, juist...
Beheer
WP Admin