Terug naar nieuwsoverzicht

Negen kopers over hun nieuwe mestmachines (deel 2)

Ook dit mestseizoen rolde er weer nieuw materieel uit de loodsen. En dat is altijd fascinerend. TREKKER sprak negen trotse kopers over hun aankoop, en vroeg naar hun beweegredenen. Twee trends zetten duidelijk voort: sleepslangen wint terrein, en banden onder de mesttanks worden groter en hoger. Tankgroottes lijken nu niet navenant mee te groeien.


Wie Loonbedrijf Bouwhuis
Woonplaats Den Ham (Ov.)
Aankoop Vervaet Hydro Trike 5×5
Tankgrootte 20 kuub
Bemester Schuitemaker Exacta 940
Inruil Vervaet Hydro Trike-vijfwieler

“De nieuwe Vervaet Hydro trike 5×5 waar we sinds dit voorjaar mee rijden, daar is de oude vijfwieler op ingeruild. Daar hadden we vijf seizoenen naar alle tevredenheid mee gereden”, vertelt Gerwin Bouwhuis van het gelijknamige loonbedrijf in Den Ham. “De keuze voor Vervaet is omdat ik denk dat die een goede prijs-kwaliteit verhouding hebben. En goede ervaring: we rijden al jaren met de machines van Vervaet en daar zijn we zeer tevreden over. En de service is goed, dat vinden we belangrijk.” De bemester achter de mestmachines van Bouwhuis zijn van Schuitemaker. Ook daarin is het bedrijf aardig merkvast: “We zijn erg tevreden met de materialen waar we mee rijden, dat maakt dat we trouw blijven aan deze combinatie.”.

Betrouwbaarheid van de machine is belangrijk voor Bouwhuis: “We zijn een dienstverlenende sector. Als we middenin het mestseizoen zitten dan werken we daarvoor ook met een strakke planning. Als machines dan enkele keren stilstaan met een storing, dan gooit dat de planning in de war en moet je de klant teleurstellen”.


Wie Vof Duivenvoorden & Zn
Woonplaats Zoeterwoude (Z.-H.)
Aankoop Zunhammer MKE 12.5 PU
Tankgrootte 12,5 kuub
Bemester Duport All Track, 7,20 m breed
Inruil Joskin Tetrax 2 13000

‘’In onze regio waren veel bedrijven die nog met een golfplaat-bemester reden”, begint Mike Duivenvoorden. “Toen dit niet meer mocht, stonden veel melkveehouders voor een forse investering. Hier wilde ik graag op inspelen en daarom hebben we toen een ‘4-in-lijn’-tank gekocht”, vertelt Mike. ‘’De tank beviel goed, maar ik zocht naar meer mogelijkheden om op lagere bandenspanning te kunnen rijden. Ook was de tank flink breed op de banden, waardoor de kostbare banden soms tegen de trottoirband schuurden.” De ondernemer ging op zoek naar iets anders en kwam uit bij Zunhammer. ‘’De tank is klaar voor de toekomst met voorbereiding voor sectieschakeling en NIR-techniek. De kunststoftank, en de hoge en brede banden met luchtdrukwissel zorgen voor een lage bodembelasting. De luchtvering op de tank draagt bij aan het wegcomfort en houdt het materiaal en de kavelpaden langer heel”, legt hij uit. De nieuwe tank wordt ingezet op het melkveebedrijf van Mike en zijn vader met tachtig stuks melkkoeien. Daarnaast bemest Duivenvoorden ook in loonwerk.


Wie Loonbedrijf Partoens
Woonplaats Bree (B)
Aankoop Ploeger-vijfwieler
Tankgrootte 25 kuub
Bemester 8,10 m Evers
Inruil Terra Gator 2204 met 27-kuubs tankoplegger

Loonbedrijf Partoens hád een bijzondere machine, en krijgt daar een nieuwe niet-alledaagse voor terug. Na 14 seizoenen en krap 14.000 uur is de Terra Gator 2204 met opleggertank ingeruild op een Ploeger-vijfwieler. Partoens was tevreden over de Terra Gator en historisch gezien is de Ploeger dé opvolger. Partoens kiest voor capaciteit en een grote zelfrijder past hierin: “Een kleine tank is meestal op het midden of het eind van een perceel leeg. Midden op het perceel keer je liever niet.”. Daarom: liever een grotere tank zodat je altijd heen en weer kunt komen. “Ook al heeft hij dan nog 10 kuub bij, in twee keer kunnen we altijd onze 34 kuubs transportcombinaties leeg zuigen.” Zo kan hij snel weer een nieuwe vracht gaan laden. Over snel gesproken; Partoens koos bij de Ploeger voor twee gescheiden hydrauliekpompen op het laadgedeelte; één voor de centrifugaalpomp en één voor de Börger-verdringerpomp. Zo gaat ook het laden snel met de nieuwe machine die full-options is uitgevoerd met bandendrukwissel, gps en Isobus.


Wie Loonbedrijf J. Van Weert
Woonplaats Sterksel (N.-Br.)
Aankoop Vredo VT4556
Tankgrootte 19,5 kuub
Bemester Vredo Contractor 9 meter
Inruil Vervaet 16 m driewieler

Van Weert zocht een opvolger voor z’n driewieler, met iets meer capaciteit. Afgelopen zomer vergeleek hij daarom een vijfwielige Vervaet met een vierwieler van Vredo. Johan van Weert: “Alle machines in deze klasse zijn zwaar, maar de vraag naar capaciteit is er gewoon. Met het oog op bodemverdichting heb ik daarom vooral kritisch gekeken naar een goede gewichtsverdeling. Voor ons kwam de Vredo daar het beste uit.”. De zuigarm aan de voorkant en de snijder vóór de pomp ziet de loonwerker als verdere voordelen van een Vredo. Om te ontdekken hoe de belasting per wiel was, ging hij noodgedwongen zelf met de weegbrug aan de slag. Van Weert: “Iedereen praat over bodemdruk maar harde cijfers ontbreken. Dat is frappant. Ook de fabrikanten doen erg geheimzinnig over de gewichten per wiel en op internet of in vakbladen is er niets over te lezen. Dat vind ik raar”. Robin van de Sanden (foto) is vaste chauffeur op de machine, die op Michelin Float Xbib 1050’s staat. “Wij doen veel meer grasland dan bouwland. De rondere nokken en extra nokken maken de band minder agressief”.


Wie Loonbedrijf Bosman
Woonplaats Vethuizen (Gld.)
Aankoop Duport-tandemasser (14 kuub)
Bemester 9 meter Vredo ZB4 (wordt nog geleverd)
Inruil Vredo VT1906 + Vredo 7,20 m bemester

De 12 kuubs Vredo VT1906 heeft bijna twintig jaar dienst gedaan bij Bosman. “We hebben wel overwogen om weer te gaan voor een drie- of vierwieler. Maar in de huidige situatie past een getrokken tank ons beter”, vertelt Marc Bosman. “De Vredo was er om in het voorjaar vroeg het land in te kunnen.” Marc legt uit dat er sinds 2016 op het bedrijf ook een Schouten-sleepslangset draait, die deze taak voor zijn rekening neemt. “En dus wordt de tank vooral gebruikt op kleinere percelen, bij een korte afstand en om ’s zomers de kelders leeg te houden. Een hydrostatische zelfrijder op dure banden, vind ik daar minder geschikt voor.” De loonwerker merkt op dat de Vredo-zelfrijder toch wel een stuk compacter was; de nieuwe combinatie is langer. Wel is het comfortabel werken, met de traploze Deutz-Fahr 6190 TTV ervoor met gps-besturing.

Bosman koos vanwege het transportwerk voor een 14 kuubs tandemasser. Een grote stuuruitslag en gunstige inruilwaarde, gaf de doorslag voor deze Duport-tank. Bosman koos voor grote, hoge banden, een zuigarm, bredere bemester en de voorste as kan hydraulisch uitschuiven.

Gerelateerde tags: , , , , , , , , , , , ,

Je las zojuist één van je gratis Premium artikelen

Onbeperkt lezen op trekkeronline.nl?
WORD ABONNEE

En lees meteen verder

Al abonnee? Log dan hier in.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Vredo toont nieuwe 4-wielige zelfrijder

Machinefabrikant Vredo uit het Gelderse Dodewaard introduceert een compleet nieuwe 4-wiel gestuurde VT5536 met 22 m3 tankinhoud en 550 pk. De...
Afbeelding artikel

Sleepslangen met Bomech UP-bemester via koppelsysteem

Machinefabrikant Bomech introduceert een koppelframe waarmee de Bomech UP-sleepvoetbemester voor een sleepslangsysteem gebruikt kan worden. Fabrikant Bomech uit Albergen (Ov.) introduceert...
Afbeelding artikel

Duport bouwt 15 meter bemester

De Nederlandse machinefabrikant Duport uit Dedemsvaart (O.) komt met een 15 meter brede All Track HD-bemester. Daarmee breidt de fabrikant het...
Beheer
WP Admin