fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

CNH Industrial investeert in Monarch

Zimeno’s Monarch elektrische trekker is zowel gemaakt voor een bestuurder als voor autonome werking.

CNH Industrial, fabrikant van Case IH en New Holland, investeert in de elektrisch aangedreven Monarch Tractor en zijn autonome en gegevensverzamelende mogelijkheden. Monarch is onderdeel van tech start-up Zimeno Inc.

 

De expertise van het in Californië gevestigde bedrijf op het gebied van de integratie van autonome besturing en elektrische aandrijving is de belangrijkste motivatie voor CNH om een strategisch partnerschap aan te gaan. Ze hebben een minderheidsbelang in het bedrijf, waardoor de technologie uiteindelijk in CNH’s landbouw- en bouwvoertuigen toegepast kan worden.

Elektrische aandrijflijnen

Op de vraag van Future Farming waarom CNH moest investeren in de uitbesteding van dergelijke technologie, antwoordde het bedrijf: “CNH Industrial streeft ernaar samen te werken met toonaangevende spelers in de industrie in alle segmenten waarin het actief is, met name in nichemarktsegmenten. FPT Industrial, de wereldwijde aandrijflijndivisie van het bedrijf, is de Europese leider op het gebied van aandrijflijnen voor alternatieve brandstoffen en heeft al een reeks gecommercialiseerde industriële elektrische aandrijflijnen ontwikkeld. Monarch biedt het extra voordeel van de integratie van volledig elektrische aandrijflijnen met autonome mogelijkheden.”

Lees verder onder de foto

De gepatenteerde elektronische regeling van de Monarch voor de elektrische aandrijflijn, is gebaseerd op  technologie die voor het eerst werd ontwikkeld voor een multifunctionele trekker.

De gepatenteerde elektronische regeling van de Monarch voor de elektrische aandrijflijn, is gebaseerd op technologie die voor het eerst werd ontwikkeld voor een multifunctionele trekker.

Nieuwe en traditionele techniek

Zimeno en VST hebben meer dan een jaar samengewerkt aan de technische ontwikkeling van hardware voor de eerste Monarch-serie, een trekker van compact formaat die geavanceerde elektrische aandrijflijncontrole, geautomatiseerde geleiding en dataloggingsystemen combineert met traditionele kenmerken zoals driepuntshefinrichting, zodat bestaande werktuigen gebruikt kunnen worden. Voor CNH Industrial zei Scott Wine, CEO: “Monarch is een pionier op het gebied van trekkertechnologie die elektrificatie, autonoom gebruik en gegevensbeheer omvat. Dit zijn drie van de belangrijkste pijlers die duurzaamheid, productiviteit en winstgevendheid ondersteunen voor CNH Industrial en voor onze agrarische klanten. We zullen samenwerken met Monarch om hun baanbrekende technologie-ecosysteem te ontwikkelen en in te zetten, waarvan we geloven dat het toepasbaar is in onze hele Off-Road business.”

Monarch trekkers

De Monarch 634 heeft een elektrische aandrijflijn met hoge koppel. De trekker heeft vermogens van 40 pk continu of 70 pk onderbroken. In tegenstelling tot speciale autonome voertuigen heeft de Monarch een klassiek bestuurdersplatform en bedieningselement, zodat hij tussen locaties kan worden gereden en als een normale trekker kan worden bediend. De trekker heeft zicht- en nabijheidssensoren voor autonome werking, plus apparatuur voor het verzamelen van gegevens zoals windsnelheid- en richtingssensoren. De trekker kan volledig autonoom werken met een app die de bestuurder op afstand toegang biedt.

Lees verder onder de video

Miljoeneninvestering

CNH maakt de omvang van zijn investering niet bekend, maar daags na de aankondiging begin maart zei de Indiase trekkerfabrikant VST Tillers Tractors Ltd dat het een investering van 150 miljoen dollar heeft gedaan voor een aandelenbelang van 2% in Zimeno, dat volgt op een technische partnerschapsovereenkomst die in februari werd ondertekend.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Wendbare Agribis XL300-kuilschuif draait 300 graden

Agribis heeft zijn gamma kuilschuiven uitgebreid met de XL300-kuilshuif. Deze kan 300 graden draaien zodat de schuif wendbaarder wordt.
Afbeelding artikel

Sleutelaar bouwt Vredo VT4546 om tot zelfrijder

Sleutelaar Rob van Steen in Bant (Fl.) kocht in Denemarken een Vredo VT4546 met mestoplegger uit 2015, die hij ombouwde tot...
Afbeelding artikel

Voorladerfabrikant Stoll sluit fabriek in Polen

De Duitse voorladerfabrikant Stoll sluit zijn fabriek in het Poolse Słups vanwege een verminderde vraag naar machines.