Terug naar nieuwsoverzicht

Bomech komt met nieuwe boeren-sleepvoet

De nieuwe UP-sleepvoetbemester is er in vier werkbreedtes, van 6 meter tot 10,5 meter. Foto's: Bomech

Machinefabrikant Bomech heeft een nieuwe boeren-sleepvoetbemester ontwikkeld. De zogenoemde UP is 6 tot 10,5 meter breed, en klapt verticaal op voor transport.

Het Nederlandse Bomech uit Albergen (Ov.), fabrikant van bemesters, heeft een nieuwe sleepvoetbemester ontwikkeld in het boerensegment. De bemester wordt ‘UP’ genoemd, wat staat voor de manier van opklappen voor transport: verticaal achter de tank. De UP is leverbaar in vier werkbreedtes, van 6 tot 10,5 meter. Naast de verticale opvouwwijze, onderscheidt de bemester zich ook in mate van bodemvolging ten opzichte van de bestaande ‘Flex’- en ‘Speedy One’-bemesters, die beide in productie blijven.
De sleepvoetbemester is in Nederland overigens alleen toegestaan op klei- en veengrond, en mits de mest is verdund met één derde deel water. Bomech ontwikkelde de UP vooral voor buitenlandse markten, waar men momenteel de overstap maakt (of gaat maken) op sleepvoetbemesters.

Lees verder onder de foto

De UP-bemester dankt z'n naam aan de wijze van opklappen voor transport: verticaal, omhoog achter de tank.

De UP-bemester dankt z’n naam aan de wijze van opklappen voor transport: verticaal, omhoog achter de tank.

Bodemvolgend

De UP-bemesters zijn voorzien van een nieuwe, gepatenteerde constructie wat Bomech ‘Field Contour System’ (FCS) noemt. In feite hangt het 6 of 10,5 meter brede starre bemesterframe in twee paralellogrammen, links en rechts van het mangat. Hiermee kan de bemester 10 graden pendelen, waarmee de bemester oneffenheden kan volgen in bergachtige gebieden. Ook is de framebalk in de lengterichting opgehangen in een paralellogram, waardoor de hoek van de sleepvoet ten opzichte van de grond gelijk blijft bij oneffenheden.

Opvallend, is dat de verticale Alrena-verdeler (een merk van Bomech) hoog is geplaatst. Volgens Bomech zorgt dit dat ook bij steile hellingen de verdeling exact blijft, vanwege een ‘vrije-val’-principe van de mest.

Lees verder onder de foto

De bemester hangt in paralellogrammen, zowel in de lengte- als in de dwarsrichting, wat maakt dat de bemester bodemvolgend is.

De bemester hangt in paralellogrammen, zowel in de lengte- als in de dwarsrichting, wat maakt dat de bemester bodemvolgend is.

Omhoog op transport

De UP klapt voor transport omhoog. Dat is anders dan bij andere Bomech-bemesters: de Flex vouwt bijvoorbeeld op achter de tank, en de Speedy One vouwt omhoog en vervolgens langs de mesttank. De UP klapt voor transport op tot 2,55 meter breed, en is dan niet hoger dan 3,50 meter. Er is een hydraulische transportvergrendeling, en einddemping in de opvouwcilinders. Ook is de UP voorzien van het zogenoemde ‘Drop-Stop’. Dit gaat niet over fysieke afsluiters, maar betekent dat de uitlopen in de kopakkerpositie tien graden omhoog wijzen, waardoor deze niet druppen. De bemester wordt in principe direct aan de mesttank gebouwd, met een universeel Bomech-snelwisselsysteem. De UP zou passen aan alle mesttanks, mits een mangat aan de achterzijde niet groter is in diameter dan 1,20 meter aangezien daar omheen wordt gebouwd. Optioneel zijn vanghaken leverbaar, voor aanbouw aan een hefinrichting.

In mei leverbaar

De 6 en 7,5 meter brede UP-bemesters zijn begin mei leverbaar. Momenteel wordt nog de laatste hand gelegd aan de ontwikkeling van de 9 en 10,5 meter brede varianten, waarvan het frame een extra keer opvouwt voor transport. Naar verwachting zijn deze in juli leverbaar. De 6 meter brede uitvoering telt 24 uitlopen (25 cm afstand), weegt 530 kilo en staat in de prijslijst voor €16.000 (gebruiksklaar uitgevoerd). De 10,5 meter variant telt straks 42 uitlopen, weegt 700 kilo en zal ongeveer €21.000 gaan kosten in gebruiksklare uitvoering.

Een schematisch beeld van het zogenoemde, gepatenteerde 'Field Contour System' (CFS). De bemester kan 10 graden pendelen, en de hoek van de sleepvoet ten opzichte van de bodem blijft gelijk bij oneffenheden dankzij een paralellogram.

Een schematisch beeld van het zogenoemde, gepatenteerde ‘Field Contour System’ (CFS). De bemester kan 10 graden pendelen, en de hoek van de sleepvoet ten opzichte van de bodem blijft gelijk bij oneffenheden dankzij een paralellogram.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Vijfde generatie Valtra T en N

Het Finse Valtra komt met een vernieuwde generatie van drie N-typen en acht T’s. Vooral de cabine is bij de tijd...
Afbeelding artikel

Soucy gestopt met rups voor grote trekkers

Het Canadese rupsbandenmerk Soucy is gestopt met het produceren van de S-Tech 800. Een rupsband (rubber track) voor trekkers met een...
Afbeelding artikel

Nieuw model in Landini’s 5-serie

Landini voegt een nieuw model toe aan de 5-serie, namelijk de 5-085. De trekker is voorzien van een 3,4 liter FPT-motor...