Terug naar nieuwsoverzicht

Top 10 meest gestelde vragen over APK3

Foto: Michel Velderman

Per 1 januari 2021 zijn wijzigingen van de Wegenverkeerswet doorgevoerd. Onder de wijzigingen vallen onder andere de registratie, kentekening en maximumrijsnelheid van 40 km/u. Ook de APK-plicht voor landbouw- en bosbouwtrekkers (APK3) is in deze wetgeving opgenomen. De meest gestelde vragen en de antwoorden erop lees je in dit artikel.

  1. Met welke maximumconstructiesnelheid moet ik mijn landbouw- of bosbouwtrekker registreren?
  2. Wanneer is mijn voertuigtrekker APK-plichtig?
  3. Hoe vaak moet een trekker met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 40 km/u gekeurd worden?
  4. Is een werktuig APK-plichtig?
  5. Hoeveel gaat de APK kosten?
  6. Hoe zit het met oldtimers?
  7. Op welke punten wordt er gekeurd?
  8. Wat als mijn dealer geen APK uitvoert?
  9. Heb ik een tachograaf nodig?
  10. Hoe wordt bepaald of ik agrarische werkzaamheden uitvoer?

1. Met welke maximumconstructiesnelheid moet ik mijn landbouw- of bosbouwtrekker registreren?

In de overgangsperiode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 moet je zelf de maximumconstructiesnelheid van de landbouw- of bosbouwtrekker (LBT), Motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS), landbouw- of bosbouwaanhangwagen (LBA) of verwisselbaar getrokken uitrustingsstuk (VGU) opgeven. Het handigste is om op zoek te gaan naar informatie over je voertuig. Vaak is er op internet wel informatie te vinden. Maar mogelijk heb je nog het certificaat van overeenstemming of een buitenlands kentekenbewijs. De snelheid die je daar vindt kan je vergelijken met jouw voertuig. Er is 5 km/h tolerantie.


2. Wanneer is mijn trekker APK-plichtig?

De APK-plicht voor landbouw- of bosbouwvoertuigen is er alleen voor bepaalde landbouw- of bosbouwtrekkers op wielen. Trekkers op rupsen, MMBS-en, getrokken voertuigen en verwisselbare uitrustingsstukken (werktuigen in de hef) zijn sowieso niet APK-plichtig. Is de maximumconstructiesnelheid van de trekker hoger dan 40 km/u? Dan is de trekker in principe apk-plichtig. Echter gelden er uitzonderingen voor agrarisch gebruik. Wordt de trekker ingezet voor bouwverkeer en commercieel vervoer, zoals in de aannemerij of transport, dan moet de trekker wel APK gekeurd worden als-ie een maximumconstructiesnelheid heeft van meer dan 40 km/u.


3. Hoe vaak moet een trekker met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 40 km/u gekeurd worden?

Een nieuwe trekker moet na 4 jaar voor het eerst gekeurd worden. Vervolgens moet hij elke 2 jaar opnieuw een keuring doorstaan. Je krijgt geen brieven, maar je bent als eigenaar verantwoordelijk dat je de trekker op tijd keurt, immers de RDW weet niet welk vervoer je uitvoert. In het RDW-register staat wanneer de trekker is gekeurd en wanneer hij opnieuw aan de beurt is. Dit staat ook op het APK-rapport.


4. Is een werktuig APK-plichtig?

De wetgeving heeft het over verwisselbare uitrustingsstukken. Een verwisselbaar gedragen uitrustingsstuk (geen wielen op de weg) is ook niet APK-plichtig. Het maakt dus niet uit wat de maximumconstructiesnelheid is.

Let op: De wetgeving kent nu dus 3 soorten getrokken voertuigen:

– Landbouw- of bosbouwaanhangwagens (Europese categorie R op kentekenbewijs): niet APK plichtig

– Verwisselbare getrokken uitrustingsstukken (Europese categorie S op kentekenbewijs): niet APK plichtig

– Aanhangwagens voor snelverkeer (Europese categorie O op kentekenbewijs): APK plichtig indien de wettelijk toegestane maximummassa >3500 kg is.


5. Hoeveel gaat de APK kosten?

In Nederland kunnen bedrijven een RDW-erkenning verkrijgen en mogen zelf een tarief stellen. Als de RDW de APK moet uitvoeren omdat er geen APK-station in de buurt beschikbaar is zal dit €122 kosten.


6. Hoe zit het met oldtimers?

Weinig oldtimers halen een maximumconstructiesnelheid van meer dan 40 km/u. Mocht dit toch het geval zijn, dan is het goed te weten dat de APK-plicht vervalt wanneer de Datum Eerste Toelating (DET) in het RDW-register 50 jaar of ouder is.

Tijdens de registratie tussen 1-1-2021 en 1-1-2022 moet je het bouwjaar opgeven. De datum eerste toelating wordt vastgesteld op 30 juni van het opgegeven bouwjaar.


7. Op welke punten wordt er gekeurd?

– Identificatie

– Algemene bouwwijze

– Afmetingen en massa’s

– Motor, brandstofsystemen en milieu

– Krachtoverbrenging

– Assen

– Ophanging

– Stuurinrichting

– Reminrichting

– Carrosserie

– Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen

– Verbinding tussen trekker en aanhangwagen

– Diversen


8. Wat als mijn dealer geen APK uitvoert?

Voor het uitvoeren van APK3 is in Nederland een vrije markt. Elk bedrijf mag zelf beslissen of het een RDW-erkenning wil verkrijgen. Mocht uw mechanisatiebedrijf dit niet doen, dan ben je vrij om het door een ander te laten uitvoeren.


9. Heb ik een tachograaf nodig?

De tachograaf is een Europese eis, maar vanuit de wetgeving zijn een aantal vrijstellingen genoemd. Onder deze vrijstellingen vallen ook de combinaties die gebruikt worden voor goederenvervoer van landbouw-, tuinbouw-, bosbouw-, veehouderij of visserijbedrijven. Het vervoer moet dan wel in het kader staan van eigen (agrarische) bedrijvigheid en binnen een straal van 100 km rond het bedrijf. Ook hoveniers vallen onder deze vrijstelling.

Hier lees je meer over de algemene, nationale en internationale vrijstellingen rondom de tachograaf.


10. Hoe wordt bepaald of ik agrarische werkzaamheden uitvoer?

In de praktijk kijkt de politie tijdens een staande houding ter plaatse wat de aard is van de werkzaamheden. Er wordt dan uitgegaan van de aard van het bedrijf waarvoor het voertuig wordt gebruikt. Is de trekker dus van een akkerbouw-, tuinbouw-, bosbouw-, veehouderij- of visserijbedrijf is, valt het onder de uitzonderingen van de APK-plicht. Trekkers die ingezet worden ter vervanging van vrachtwagens in lokale transportactiviteiten en voor commercieel goederenvervoer vallen niet onder de vrijstellingen van de APK-plicht.

Heb je na het lezen van dit artikel toch nog vragen, check dan de onderstaande links:

– Meest gestelde vragen over trekkerkenteken

– Kenteken op landbouwvoertuigen komt er aan (deel 1)

– Welke trekkers en aanhangers krijgen een kenteken (deel 2)

– Voertuigregistratie en wat heb ik nodig (deel 3)

– Waar bevestig ik mijn kenteken en waar moet ik op letten (deel 4)

– Fedecom antwoorden op meest gestelde vragen over registratie en kentekens

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Blog | ‘Ford-New Holland aan kop in top vijf trekkermerken’

Volgens RDW-registraties staat John Deere op plek 1, maar helemaal eerlijk is de top 5-lijst niet.
Afbeelding artikel

Stand van zaken uitgifte landbouwkentekenbewijzen

De RDW meldt volop bezig te zijn met het verwerken van de vele registratie aanvragen die gedaan zijn aan het einde...
Afbeelding artikel

Aantal geregistreerde trekkers overtreft verwachtingen

Er zijn heel veel (land)bouwvoertuigen in Nederland, zelfs meer trekkers dan vrachtwagens. Het aantal geregistreerde voertuigen heeft alle verwachtingen overtroffen. TREKKER...
Beheer
WP Admin