Terug naar nieuwsoverzicht

Top 10 meest gestelde vragen over het trekkerkenteken

Foto: Jacco van Erkelens

Vanaf 1 januari 2021 mag je 40 km/u rijden met een trekker, mits je trekker en eventueel aanhanger zijn geregistreerd en voorzien zijn van een kenteken. Hierover schreven we een 4-delige serie waarin we alle informatie voor je hebben verzameld. Omdat er veel vragen komen over het trekkerkenteken stelden we een Top 10 samen van meest gestelde vragen.

1. Waarom komt er een kentekenplicht en welke voertuig categorieën zijn er?

In de periode van 1 januari t/m 31 december 2021 moet iedere eigenaar van een bestaand landbouwvoertuig die gebruik wil maken van de openbare weg deze registreren bij het RDW. Hoe dat zit, hoe dat werkt en hoe dit proces in detail verloopt lees je in deel 1 van onze 4-delige serie over dit onderwerp.

2. Waar moet ik mee beginnen?

Kijk goed naar de uitzonderingen van de registratieplicht, dit zijn ook voertuigen waarvoor je geen T-rijbewijs nodig hebt. In de meeste gevallen is het voertuig kentekenplichtig. Vanaf 1 januari 2025 moet elk LBT (Landbouw- of bosbouwtrekkers) of andere zelfrijder geregistreerd zijn voorzien van een kentekenplaat, ongeacht de snelheid.

3. Welke machines krijgen een kenteken?

Als je vanaf 2021 graag 40 km/u op de weg wil rijden is een kentekenplaat op de achterkant van de trekker verplicht. Natuurlijk moet de constructiesnelheid van de trekker het wel toestaan om 40 km/u te rijden. Meer hierover staat in deel 2 van onze 4-delige serie.

4. Welke gegevens heb ik nodig voor een registratie?

Voor de registratie heb je onder andere nodig:

  • Voertuig Identificatie Nummer (VIN)
  • Merk
  • Type of handelsbenaming
  • Voertuigcategorie
  • Bouwjaar
  • Maximumconstructiesnelheid
  • Soort brandstof

Uitgebreide informatie over de benodigde gegevens en waarom deze nodig zijn, staat in deel 3 van de vierdelige serie over de kentekenplicht.

5. Mag ik vanaf 1 januari 2021 40 km/u rijden?

Vanaf 1 januari 2021 mag je legaal 40 km/u mits het toegestaan is op de betreffende weg, de constructiesnelheid van de machine dit toelaat en je het voertuig hebt geregistreerd en voorzien hebt van een kenteken.

6. Moet een getrokken hark ook een kenteken hebben?

Een hark valt onder de S-categorie, dit zijn verwisselbare getrokken uitrustingstukken. Aanhangwagens met een maximum constructiesnelheid van 25 km/u zijn niet registratieplicht en hoeven geen gele kentekenplaat te voeren. Wel moet de witte volgplaat gemonteerd zijn op de hark. Wanneer de hark een constructiesnelheid heeft van 40 km/u en je wilt dit ook rijden moet de hark geregistreerd worden en voorzien zijn van een gele kentekenplaat.

7. Wanneer is mijn trekker apk-plichtig?

Een landbouwvoertuig is apk-plichtig als deze de constructiesnelheid hoger ligt dan 40 km/u en niet hoofdzakelijk voor landbouw gerelateerde werkzaamheden gebruikt wordt. Of je werkzaamheden landbouw gerelateerd zijn bepaald de agent die jou staande houdt voor controle. Echter is het in Nederland vanaf 1 januari 2021 nooit toegestaan om sneller te rijden dan 40 km/u.

8. Wanneer moet ik een witte volgplaat voeren?

Aanhangwagens met een maximumconstructiesnelheid van niet meer dan 25 km/u zijn niet registratie plichtig en hoeven geen gele kentekenplaat te voeren. Wel moet een witte volgplaat gemonteerd zijn. De witte volgplaat en het kenteken op de trekker hoeven niet hetzelfde kenteken te hebben. Wel moet het een kenteken zijn van een motorvoertuig dat dezelfde eigenaar heeft als die van de aanhangwagen. In principe moet de witte volgplaat te herleiden zijn tot de eigenaar van de aanhangwagen.

9. Wat moet ik doen met mijn grensverkeer kenteken?

Wanneer het voertuig een GV-kenteken heeft, zijn er bij de RDW al een aantal gegevens over de trekker bekend. Gegevens zoals de maximumconstructiesnelheid zijn nog ontbrekend en zijn voor de komende kentekenplicht wel noodzakelijk. Daarom zal bij de invoering van de nieuwe wet aan de eigenaren van trekkers met een GV-kenteken éénmalig gevraagd worden om hun voertuig opnieuw te naam te stellen. Hierbij kan ook nog gevraagd worden naar eventueel ontbrekende voertuiggegevens. Op deze manier wordt de GV-kentekenplaat gekoppeld aan de trekker en de huidige eigenaar. De gele kentekenplaat hoeft in principe niet vervangen te worden. Alleen wanneer blijkt dat een kenteken dubbel is afgegeven, krijgt degene op kosten van de RDW zowel een nieuwe kenteken bewijs als plaat. Het GV-kenteken zal met de invoering van de registratieplicht (2021) niet meer worden afgegeven en dus langzaam eruit gaan.

10. Waar moet ik opletten bij de bevestiging van het kenteken?

Er zijn enkele zaken waar je op moet letten bij het bevestigen van het kenteken. Zoals waar je deze moet plaatsen, de verlichting en wanneer wel of geen kentekenplaat voor oldtimers. Uitgebreide informatie hierover lees je in deel 4 van de 4-delige serie over dit onderwerp.

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

RDW: Veel landbouwvoertuigen mogen straks de weg niet meer op

Dit jaar is er de mogelijkheid om zelf landbouwvoertuigen te registreren, zonder een (dure) technische schouwing door de RDW. Echter moeten...
Afbeelding artikel

Status trekker-APK: 2.500 trekkers, 300 keurmeesters

Bij de RDW zijn inmiddels 2.500 trekkers aangemeld die sneller kunnen dan 40 km/uur. Een gedeelte hiervan zal een Algemene Periodieke...
Afbeelding artikel

Apk gericht op de transporttrekkers

De aankomende apk-plicht is er voor trekkers die harder kunnen rijden dan 40 km/u. Echter, je mag wettelijk nergens in Nederland...