Terug naar nieuwsoverzicht

Kijkje in de keuken bij Limited Superstock Ruff Stuff

Kees en Roy Wajer bij hun Ruff Stuff: "Wij houden wel van een uitdaging!"

Deelnemer van het eerste uur in de Limited Superstock-klasse, Kees Wajer en zijn zoon Roy, geven ons een kijkje in de keuken van hun Limited Superstock Ruff Stuff.

Hoe zijn jullie in de Limited Superstock-klasse terechtgekomen?

We reden met White Crow in de Prostock-klasse. Eerst met een Case, later met een Cummins-motor onder de kap. Toen in 2012 in Emmeloord de dure Columbus-turbo klapte, bouwden we White Crow om naar methanol.

Dat liep best lekker!

Zeker! We maakten in het begin het meeste vermogen van allemaal. We draaiden dezelfde versnelling rond als in de Prostock-klasse, maar wel met 1.500 toeren meer …

En toen kwam de grote klap.

Ja, in Lochem 2015 kwamen zo’n beetje alle ingewanden van de motor naar buiten, alles lag op de baan. De oorzaak was vermoedelijk een probleem met de smering.

En toen had je de buik vol van die Cummins?

Nou, niet echt. Maar ik vond de Amerikaanse Silver Bullet, die met een Caterpillar V8 rijdt, altijd al een gaaf ding! En wij houden wel van een uitdaging. Dus verkochten we de restanten van White Crow om volledig nieuw te bouwen.

Is zo’n Caterpillar niet te groot voor de Limited Superstock?

Deze 3208 heeft een cilinderinhoud van 10,4 liter uit een boring van 114 mm en een slag van 127 mm. Maar er bestaan ook kleinere varianten, waarvan de 3140 en 3145 een slag hebben van 104 mm. Deze krukassen zijn moeilijk te vinden, maar we tikten er twee op de kop. Gloednieuw. Deze gebruiken we zonder aanpassingen in de motor.

Maar dan ben je er nog niet.

Nee, voor 7,6 liter moesten we ook de boring verkleinen naar 108 mm door cilinderbussen in het blok te plaatsen. Deze motoren hebben namelijk origineel geen bussen, de zuigers lopen rechtstreeks op het gietijzer.

Kan wel lekker veel toeren draaien, zo’n korte slag.

Dat is inderdaad de bedoeling, maar het komt er nog niet uit. We denken dat het probleem in de cilinderkoppen zit. Dit zijn oorspronkelijk dieselmotoren, dus die hebben een flinke swirl (werveling) om de ingespoten diesel snel te mengen. Wij spuiten de methanol echter niet in de cilinder, maar in het inlaatspruitstuk. De swirl slingert de methanol tegen de cilinderwand, waardoor we in het midden rond de bougie een te arm mengsel hebben en aan de buitenkant te rijk.

Is het zo eenvoudig, een setje nieuwe koppen?

Wij hopen daarmee het probleem opgelost te hebben, maar eenvoudig is het niet. Ik werk als zzp’er een deel van mijn tijd bij Post & Dros Motorenrevisie, waar ik alle machines mag gebruiken. En Roy werkt tegenwoordig ook bij een metaalbewerkingsbedrijf. Dus we doen het allemaal zelf, en daar zijn we komende winter wel druk mee.

Gerelateerde tags:

Je las zojuist één van je gratis Premium artikelen

Onbeperkt lezen op trekkeronline.nl?
WORD ABONNEE

En lees meteen verder

Al abonnee? Log dan hier in.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Easy Rider moet gas geven

Al sinds 2014 rijgt Easy Rider de kampioenschappen aan elkaar. Enkel in 2015 miste het team – door de overstap naar...
Afbeelding artikel

Limited Superstock-klasse - Jonge klasse komt op stoom

De ontwikkelingen in de Limited Superstock-klasse gaan razendsnel. Nieuwe deelnemers staan klaar voor seizoen 2021, terwijl bestaande deelnemers hard op zoek...
Afbeelding artikel

Ronald van Hattem: 'Eerste stappen gezet naar een elektrische MF'

MF-directeur legt uit waarom hij het elektrische concept op basis van een MF 5S laat onderzoeken.
Beheer
WP Admin