fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

De handelaar over zijn handel: ‘Het aanbod droogt op’

Trekkerhandel De Rooy in Hoeven bestaat al sinds 1934; Johan en Sonja de Rooy staan sinds twintig jaar aan het roer. Van oudsher richt De Rooy zich op export van met name Ford en MF naar verre oorden. Een markt die sterk aan het veranderen is.

Johan de Rooy laadt met de heftruck een gebruikte rotorkopeg op de autotransporter van een Poolse koper. Sonja leidt intussen het verkeer in goede banen op de drukke doorgaande weg. Niet ideaal, maar hun stek (midden in het Brabantse dorpje Hoeven) verlaten voor een nieuwbouw op een industrieterrein is het laatste wat ze willen. “Onze wortels zitten hier zó diep, dat kun je niet voorstellen.” De voorraad is indrukwekkend, en de karakteristieke molen van de buren maakt het plaatje voor veel buitenlandse kopers compleet. Ze komen er graag, want De Rooy bewees met de jaren een betrouwbaar adres met een goed netwerk te zijn. En ze maken tijd voor de mensen, met het gejaagde van nu hebben ze niets. “Een trekker hoeft niet perfect in orde te zijn. Het gaat erom dat je het zelf zegt als er iets loos aan is. Eerlijk zijn en de mensen niet bedonderen”, zegt de Rooy terwijl hij de bon van de kopeg aftekent en een klant uit Gambia telefonisch te woord staat.

Zo ontstond een internationaal netwerk van kopers, en een netwerk binnen Europa dat de oudere Fords en MF’s van heinde en verre aanlevert. Sinds 1963 bouwde Johans vader Gerrit hieraan. Johan kwam al jong in het bedrijf en leerde zo het vak. De schouders eronder, en bij tegenwind een tandje bijzetten. Het bedrijf ging altijd vóór, maar er is iets opgebouwd. In de gloriejaren zeventig en tachtig gingen jaarlijks honderden jong gebruikte trekkers en stationaire motoren naar met name Thailand, maar ook Iran, Irak, Tanzania, Amerika. Johan: “Het mechanische spul is nog steeds populair, maar het aanbod droogt op.”

Binnen Nederland weten de liefhebbers De Rooy eveneens te vinden, ook voor originele onderdelen. Die koopt Johan onderweg in, bijvoorbeeld bij voormalige Ford-dealers. Hij loopt naar een doos in de hoek. “Drie gloednieuwe orbitrols voor een TW35, die kwam ik in Frankrijk tegen. Ze zijn nergens meer te vinden.” Hiermee adverteert hij bewust niet. Ze gaan niet voor het snelle geld weg, maar vinden vanzelf een keer hun weg naar een liefhebber. Net als de trekkers op de werf. De Rooy kan er mooie verhalen over vertellen, we moeten nog een keer terug.

Johan en Sonja de Rooy bij een deel van de voorraad. Met z’n tweeën doen ze de handel. Containers laden besteden ze uit aan een verlader, kopers maken de trekkers veelal zelf klaar. Op exportbestemmingen liggen de uurlonen immers veel lager. Foto: Matthijs Verhagen

Johan en Sonja de Rooy bij een deel van de voorraad. Met z’n tweeën doen ze de handel. Containers laden besteden ze uit aan een verlader, kopers maken de trekkers veelal zelf klaar. Op exportbestemmingen liggen de uurlonen immers veel lager. Foto: Matthijs Verhagen

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Europese trekkermarkt behaalt record in 2021

Ondanks wereldwijde leveringsproblemen van onderdelen en personeelstekorten in 2021 als gevolg van het coronavirus zijn er 229.031 ‘trekkers’ in Europese landen...
Afbeelding artikel

Handelaar over zijn handel: ‘MF is deel van onze identiteit’

Sinds 2017 bouwden de broers Jan en Hessel Lugtenberg aan hun eigen mechanisatiebedrijf in het Friese Oosterwolde. Het bedrijf ademt Massey...
Afbeelding artikel

Exoot van de maand: Deutz WKM Unsinn

Een bijzondere verschijning is deze Deutz WKM Unsinn-bietenschoner en -lader. De machine bedoeld om (voeder)bieten over te laden en meteen te...
Beheer
WP Admin