Terug naar nieuwsoverzicht

Apk gericht op de transporttrekkers

De aankomende apk-plicht is er voor trekkers die harder kunnen rijden dan 40 km/u. Echter, je mag wettelijk nergens in Nederland harder rijden dan 40 km/u. Hoe zit het nu, en wat is wijsheid? TREKKER dook in de materie van de apk-wetgeving.

Vanaf 1 mei 2021 geldt de apk-plicht voor bepaalde landbouw- en bosbouwtrekkers. De landbouwvoertuigen die vóór 1 januari 2021 in gebruik zijn genomen kunnen in de conversieperiode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 geregistreerd worden. Tijdens de registratie is het belangrijk dat je de maximumconstructiesnelheid goed vaststelt, omdat hier een mogelijke apk-keuring van afhangt. Feitelijk betekent het volgens de wet dat trekkers op wielen die harder
kunnen
dan 40 km/u en voor niet-agrarisch werk ingezet worden, apk-plichtig zijn. De RDW schat in dat het om zo’n 7.000 voertuigen gaat die straks apk-plichtig zijn.

Uitzondering voor agrarisch gebruik

Bij het registreren spelen de volgende snelheden een rol: tot en met 40 km/u en sneller dan 40 km/u. De transmissiesnelheid hierin is leidend. Geef je de constructiesnelheid op als 40 km/u, dan hoef je de trekker niet apk te laten keuren. Registreer je de trekker met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 40 km/u, dan is de trekker apk-plichtig. Echter, het is goed om te weten dat er een paar uitzonderingen zijn waardoor de trekker die harder kan dan 40 km/u niet hoeft te voldoen aan de apk-plicht. De wet stelt namelijk dat de apk-plicht niet geldt voor trekkers die vooral gebruikt worden op terrein waar landbouw-, tuinbouw-, bosbouw-, veeteelt- of visserijactiviteiten plaatsvinden, met inbegrip van landwegen, bospaden en akkers. Wanneer de politie je staande houdt, bepalen ze ter plaatse of de activiteit binnen de uitzonderingen valt. De Europese richtlijnen zijn dan ook vooral bedoeld voor de transportbedrijven die geen agrarisch gerelateerde activiteiten uitvoeren. Denk dan aan de aannemer of wegenbouwer die bijvoorbeeld een trekker die 50 of zelfs 80 km/u kan halen voor een dumper zet voor transport van A naar B. Daarnaast zijn motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS) en mobiele machines, zoals combines, rooiers, mobiele kranen en andere zelfrijders, sowieso niet apk-plichtig. Ook agrarische aanhangwagens en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken (een dubbele hark bijvoorbeeld) niet. Snelle trekkers waarvan de eerste toelatingsdatum ouder is dan vijftig jaar vallen ook buiten de apk-plicht. Ook een trekker die op rupsen staat, is niet apk-plichtig.

Maximumsnelheid 40 km/u

Mocht je overwegen om een landbouw- of bosbouwtrekker te registreren als met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 40 km/u, dan is het goed om in het achterhoofd te houden dat je in Nederland straks nergens harder mag rijden dan 40 km/u. Het lijkt erop dat je beter de 50-km/u-transmissie kunt laten begrenzen op 40 km/u en de maximumconstructiesnelheid op te geven als 40 km/u, nu het nog kan zonder verplichte keuring. De politie krijgt de taak om op deze maximumsnelheid te controleren en zal bestuurders van trekkers die harder rijden dan 44 km/u gaan bekeuren. Dat de grens bij 44 km/u ligt, komt omdat je maximaal 10% mag afwijken van de maximumsnelheid. Tip: controleer op de weg een keer via een app als Flitsmeister of de navigatieapp of je niet over de 44 km/u gaat om bekeuringen te voorkomen. Zeker wanneer de trekker weer op nieuwe banden gezet is, kan het zijn dat-ie opeens wat sneller gaat.

Apk-keuren

De apk-frequentie voor nieuwe trekkers is vastgesteld op 4-2-2-2. Dat betekent dat een nieuwe trekker pas na 4 jaar apk-gekeurd hoeft te worden. Vervolgens moet hij elke 2 jaar opnieuw gekeurd worden. De RDW stuurt geen oproepbrieven zoals bij je personenauto, omdat de instantie niet weet welke trekker voor niet-agrarische doeleinden gebruikt wordt. Als eigenaar van een apk-plichtige trekker ben je zelf verantwoordelijk voor het op tijd laten keuren van de trekker. Op het apk-rapport staat wanneer de trekker is gekeurd en wanneer het weer tijd is voor de volgende apk-keuring.

Tachograaf buiten 100 km

In de wet staat vastgelegd dat de tachograaf voor elk voertuig is verplicht die de toegestane maximummassa van 3,5 ton overschrijdt en daarmee wordt ingezet voor het wegverkeer. Ook hier zijn uitzonderingen voor voertuigen die een toegestane maximumsnelheid hebben van niet meer dan 40 km/u. Trekkers die geregistreerd staan met een hogere constructiesnelheid én binnen een straal van 100 km van de vestigingsplaats blijven, hoeven ook geen tachograaf te hebben. Komt de trekker toch verder dan 100 km van het bedrijf, dan moet er wel een tachograaf in en moeten ook de rij- en rusttijden gerespecteerd worden.

Tekst: Jacco van Erkelens

Foto: Michel Velderman

Gerelateerde tags: , , , ,

Je las zojuist één van je gratis Premium artikelen

Onbeperkt lezen op trekkeronline.nl?
WORD ABONNEE

En lees meteen verder

Al abonnee? Log dan hier in.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Registreer nu trekkers en machines

Over ongeveer een maand is het 2022. Eigenaren van trekkers, zelfrijders en getrokken machines hebben nog zo lang de tijd om...
Afbeelding artikel

Becklönne Lademonster verstouwt 110 ton mais per uur

Een overlaadband van de Duitse machinebouwer Becklönne, Lademonster genaamd, brengt een deel van de mais nu over op vrachtwagens. Kanters wil...
Afbeelding artikel

APK 3-teststraat: meer dan alleen testen

De apk-wetgeving is een bewogen onderwerp. De een ziet het als last, de ander als noodzaak. Bij Kraakman in Hillegom hebben...
Beheer
WP Admin