fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Kröger-schamelwagens: veel tonnen met weinig pk’s

Contractteler en loonwerker Rob de Wit in Pannerden (Gld.) investeerde vorig jaar in twee nieuwe Kröger schamelwagens. Deze typisch Duitse karren zijn een zeldzaamheid in Nederland. Rob vertelt over zijn aanschaf en keuze.

 

Echt Duitse karren. Waarom deze keus?

“Ik rooi op zomaar 20 kilometer afstand, en deze combinatie rijdt fantastisch op de weg. Het remt op acht assen. De wagens volgen strak, nemen totaal tot 34 ton mee, en dat gaat met weinig pk’s. Vaak spaar ik een mannetje uit, want met één chauffeur rijden we twee karren. Ik koppel ze even los op de kopakker. Soms rooi ik er alvast één vol, voordat een vrachtwagen komt laden. En eerlijk, zo hoort zo’n combinatie gewoon.”

Lees verder onder de foto

Contractteler en loonwerker Rob de Wit in Pannerden (Gld.) investeerde in twee nieuwe Kröger-schamelwagens

Wat vervoer je ermee?

“Zomers tarwe, en veel tulpenbollen. Ik rooi de tulpenbollen nu gewoon in de kar, niet meer in kisten. Overzichtelijk: er gaat één soort in de wagen. Haastig kisten verladen en een soort verwisselen kan niet. Later in ’t jaar gebruik ik ze ook voor wortelen en dergelijke. Soms compost. In het najaar voer ik plantgoed aan, er passen twaalf kuubkisten in één kar.” Nu één seizoen in gebruik.

Heb je nadelen ondervonden?

“Collega’s roepen al snel dat er geen oplegdruk is. Klopt, maar daar heb ik nog geen last van gehad. Het meeste rooiwerk doe ik zomers. De banden zijn vrij smal om geen gewas stuk te rijden bij het doorsteken van een nieuw perceel.”

Kun je de tweede erachter koppelen, in je eentje?

“Ja. Je kunt ‘m opkiepen, dan zie je de trekbek. En je kunt de voorste as van de achterste kar van de rem halen. Dan schuift-ie zo in de trekbek.”

Achteruit is niet moeilijk, maar wel wennen, vertelt Rob. De wagens zijn flexibel: er kunnen ook kisten in.

Achteruit is niet moeilijk, maar wel wennen, vertelt Rob. De wagens zijn flexibel: er kunnen ook kisten in.

Hoe is de prijs vergeleken met een traditionele landbouwwagen?

“Een landbouwkipper is natuurlijk gebouwd met zwaarder materiaal, et cetera. Ik had ook een offerte liggen voor een tandemasser, daar bleek één zo’n Kröger € 6.000 onder te zitten. Ik moet er wel bij zeggen: ik had óók platte wagens nodig, om plantgoed in kisten aan te voeren. Nu heb ik beide in één.”

Waarom zien we zulke wagens niet vaker in Nederland?

“Onbekend maakt onbemind, denk ik. Iedereen die op lange afstanden transport doet, zou dit moeten overwegen.”

 

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Fox 6650 met Kemper-bek terug op het oude nest

Naam: Hendrie Loman Bedrijf: Loon- en grond­verzetbedrijf Loman Plaats: Luttenberg (Ov.) Na 28 jaar keerde de Fox 6650 met Kemper-bek weer...
Afbeelding artikel

GroeNoord gaat samenwerken met Kröger

Mechanisatiebedrijf GroeNoord, met 19 vestigingen aanwezig in Noordoost-Nederland, gaat een samenwerking aan met het Duitse Peter Kröger GmbH. Het bedrijf is...
Afbeelding artikel

Veel ijzer, weinig uren: White 4-270 kniktrekker

In de bijna 400 edities die TREKKER rijk is verschenen veel pareltjes van machines. Zo ook de White 4-270 kniktrekker van...
Beheer
WP Admin