Terug naar nieuwsoverzicht

Grote pakken persen én wikkelen bij sleutelaars Geurt & Ben de Vries

Geurt en Ben de Vries wilden gewoon hun hobbytrekkers vaker écht gebruiken. Zij wilden gaan balen persen en wikkelen in één werkgang. Omdat dat niet te koop is, bouwden de broers er zelf één. Het plan is uit de hand gelopen: de machine werkt, er is een octrooi binnen, en er volgt een tweede model voor de commerciële verkoop.

Ben de Vries (32) (l.) uit Giessenburg (Z.-H.) en broer Geurt de Vries (39) uit Meerkerk (U.) bouwden de perswikkelcombinatie voor grote balen om ermee hobbymatig te gaan persen, maar willen deze nu gaan bouwen voor de commerciële verkoop.

Ben de Vries (32) (l.) uit Giessenburg (Z.-H.) en broer Geurt de Vries (39) uit Meerkerk (U.) bouwden de perswikkelcombinatie voor grote balen om ermee hobbymatig te gaan persen, maar willen deze nu gaan bouwen voor de commerciële verkoop.

Heftruckmonteur Geurt de Vries (39) bouwde samen met zijn broer Ben de Vries (32), die een schildertechniekbedrijf heeft, een heuse perswikkelcombinatie voor grote balen. Hoewel de broers beide niet meer werkzaam zijn in de agrarische sector, hebben zij allebei vroeger balen geperst bij een loonwerker. Geurt: “Vroeger verbaasde het me al dat er geen perswikkelcombinatie bestond voor grote pakken, maar alleen voor ronde. Nu zijn we twintig jaar verder, en nog is-ie niet te koop.” Daar komt volgend jaar verandering in, als het aan de broers ligt. Want het plan dat zij vorig jaar vatten, om hun beide Fendt-hobbytrekkers vaker écht te gebruiken door hobbymatig balen te gaan persen, is nogal uit de hand gelopen. Ze bouwde de perswikkelcombinatie, en omdat dit een succes blijkt is nu het idee om die te gaan fabriceren voor de verkoop.

Lees verder onder de foto

De baalslede zakt kort naar beneden, waardoor de vierkante baal op deze ‘transportband’ rolt. Deze band draait de baal vervolgens tussen de wikkelarmen en van daaruit pakt de Taarup de baal op en legt ‘m weer neer.

De baalslede zakt kort naar beneden, waardoor de vierkante baal op deze ‘transportband’ rolt. Deze band draait de baal vervolgens tussen de wikkelarmen en van daaruit pakt de Taarup de baal op en legt ‘m weer neer.

Pers en wikkelaar gevonden

Geurt en Ben gingen voor de hobby op zoek naar een gebruikte balenpers en wikkelaar. In Duitsland vonden zij een fraaie tweedehands New Holland BB940-pers uit 2001. Met dit type hebben zij vroeger balen geperst en dus veel ervaring. De pers, met 45.000 geperste balen, kostte € 15.000. De broers vervingen alle slijtdelen en zochten verder naar een wikkelaar. Er stond een geschikte Taarup-wikkelaar te koop. “Het voordeel van dit model, is de grote brug voorop”, legt Geurt uit. “Daarmee bouwen we de wikkelaar achter aan het perskanaal, en komt de baal onder de brug door. Daarbij is dit een compacte wikkelaar.” De mannen kochten voor € 8.000 de wikkelaar uit 2005, en hingen deze scharnierend op zodat deze hydraulisch waterpas te zetten is.

Op drie assen

Ja, de broers overwogen om een getrokken wikkelaar achter de pers te bouwen, zoals in het verleden vaker is gedaan. “Maar hier in de Alblasserwaard hebben we veel kleine percelen, waarin we toch vaak moeten steken op de kopakker of in een hoekje”, vertelt Ben de Vries. “Dan zijn twee getrokken machines achter elkaar niet zo handig. Daarbij wordt de combinatie erg lang, als de wikkelaar er los achter hangt.” De broers besluiten daarom dat de combinatie op één uitschuifbaar drieassig onderstel moet staan. Ze bouwden een meelopend gestuurd (en hydraulisch te blokkeren) onderstel. Het geheel is hydraulisch geveerd, met een veerweg van 25 centimeter zodat je makkelijker onder de machine kunt komen. Het perskanaal is niet ingekort; nog steeds 2,5 meter lang. Ingeschoven is de combinatie nu zo’n 10 meter lang, en weegt – naar schatting – zo’n 11 ton.

Lees verder onder de foto

De wikkeltafel schuift op het land één baallengte (bijv. 160 centimeter) uit naar achteren. De wikkelaar is scharnierend/hydraulisch opgehangen zodat die horizontaal te stellen is.

De wikkeltafel schuift op het land één baallengte (bijv. 160 centimeter) uit naar achteren. De wikkelaar is scharnierend/hydraulisch opgehangen zodat die horizontaal te stellen is.

Langer op het land

Tijdens het persen komt de baal continu een stukje verder uit het perskanaal. Er is dus eigenlijk geen tijd om de baal te wikkelen. Dit vraagstuk kostte de nodige hoofdbrekens. De oplossing vonden de broers in het uitschuifbaar maken van het chassis. In feite schuift de wikkeltafel één baallengte (bijvoorbeeld 160 centimeter) naar achteren. De slede achter het perskanaal zakt kort omlaag waardoor de vierkante baal op een soort ‘transportband’ valt die ’m tussen de wikkelarmen brengt. De wikkelaar doet z’n gewone werk: in plaats dat deze de baal van de grond pakt en ’m daar weer neerlegt, doet deze dit vanaf de transportband. Na het wikkelen transporteert de baal op het land.

In 45 seconden wikkelen

De wikkelaar heeft volgens de Vries 45 seconden nodig om de baal op te pakken, 30 omwentelingen te maken (6 tot 7 lagen folie) en de baal af te leggen. Volgens de sleutelaars is dat in de praktijk voldoende om de capaciteit van de balenpers bij te houden. “Je moet niet vergeten, dat je hier in de Alblasserwaard geen 20 km/u over de wiers rijdt. Daarbij hebben we kleine percelen en zijn we veel aan het manoeuvreren”, legt Geurt uit. “In ideale persomstandigheden komt het voor dat de balenpers meer balen maakt dan de wikkelaar aan kan. Maar dan win je alsnog: je spaart namelijk één chauffeur en trekker uit. Daarbij liggen de balen niet ongewikkeld op de grond.”

Lees verder onder de foto

De broers bouwden een nieuw drieassig onderstel. Die is meelopend gestuurd en hydraulisch geveerd. De veerweg is 25 centimeter en daardoor kun je gemakkelijker ónder de pers komen.

De broers bouwden een nieuw drieassig onderstel. Die is meelopend gestuurd en hydraulisch geveerd. De veerweg is 25 centimeter en daardoor kun je gemakkelijker ónder de pers komen.

Commerciële machine

Het prototype perste 100 tot 150 balen om te testen. “Dat ging meteen verrassend goed”, vertelt Ben. Geurt vult lachend aan: “Als we moesten stoppen, was dat vanwege een knoperstoring.” Vanwege het succes willen ze de machine produceren voor commerciële verkoop. Het idee is, dat je als koper een nieuwe of gebruikte balenpers aanlevert en de Vries deze aan de zogenoemde ‘Baliwrap’ (onderstel en wikkelaar) bouwt. De Vries verwacht de machine straks te verkopen voor € 60.000 tot € 70.000, excl. pers. Het uiteindelijke productiemodel moet komend voorjaar klaar zijn. Die staat dan op zesmaal 650/50 R22,5-banden en heeft een zelf gebouwde wikkelaar achterop. Die wikkelaar is gebaseerd op ditzelfde Taarup-principe, maar heeft een hogere brug (voor een hogere balenmaat) en de wikkelarmen en satellietarmen kunnen inklappen voor transport. Daarbij hebben de mannen ideeën om de wikkelsnelheid te verhogen, rekening houdend met foliebreuk. Op dit moment wordt de software voor de wikkelaar geschreven, en liggen de eerste onderdelen in de werkplaats in Meerkerk (U.).

Het geheel wordt door de trekker aangedreven. Het perskanaal heeft z’n originele lengte behouden (2,5 meter) en de hele perswikkelcombinatie is op de weg zo’n 10 meter lang.

Het geheel wordt door de trekker aangedreven. Het perskanaal heeft z’n originele lengte behouden (2,5 meter) en de hele perswikkelcombinatie is op de weg zo’n 10 meter lang.

Gerelateerde tags: , ,

Je las zojuist één van je gratis Premium artikelen

Onbeperkt lezen op trekkeronline.nl?
WORD ABONNEE

En lees meteen verder

Al abonnee? Log dan hier in.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Nieuwe Baliwrap-perswikkelcombinatie is praktijkrijp

De bouwers van de Baliwrap-perswikkelcombinatie voor grote balen hebben een nieuwe versie klaar. Deze nieuwe versie is compacter, de wikkelaar is...
Afbeelding artikel

Rolstoel mee op de hakselaar

In een rolstoel, en toch op de trekker? In Nederland geldt dit voor een handvol bestuurders. Allemaal mensen die diepgeworteld zijn...
Afbeelding artikel

Zelfrijdende Delvano omgebouwd tot slootkantenmaaier

Marius Lensink in het Gelderse Haarlo bouwde een zelfrijdende Delvano om tot slootkantenmaaier. Dat ging gepaard met het nodige denkwerk, maar...
Beheer
WP Admin