fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

AbeTrac: Verse visie op de werktuigendrager

Mechanisatiebedrijf Abemec Machines ontwikkelt een eigen multifunctionele werktuigendrager, gebaseerd op Agrifac-componenten. Met een traploos verstelbare spoorbreedte, goed zicht op de fronthef én een bodemvrijheid van 120 centimeter. De AbeTrac – zo gaat-ie heten – springt hiermee in een segment waar niets kant-en-klaar te koop is.

De ontwikkeling van de AbeTrac is ingegeven door een paar factoren. Abemec merkt simpelweg bij zijn klanten dat er vraag is naar zo’n multifunctionele werktuigendrager; vanuit de speciale teelten, met de aspergetelers voorop. De eisen: goed zicht, een verstelbare spoorbreedte en een hoge bodemvrijheid. Anderzijds zijn er oudere, ingeruilde zelfrijdende spuiten waarvoor de afzetmarkt steeds lastiger wordt. Deze machines opnieuw tot waarde brengen in de vorm van een machine waar vraag naar is, zou een win-winsituatie kunnen zijn. Niet alleen dat, in het kader van duurzaam en circulair ondernemen past dat ook binnen het plaatje dat Abemec-directeur Hans Quint voor ogen heeft, naast het importeren en verkopen van machines. “Met de AbeTrac willen we als mechanisatiebedrijf onze éigen innovatiekracht tonen.” Kortom: de klanten krijgen een machine waar ze mee vooruit kunnen, en Abemec creëert een nieuwe markt voor de ingeruilde zelfrijders.

Lees verder onder de foto

De Abemec-vestiging in Sevenum heeft veel Agrifac-kennis in huis. Monteurs strippen hier de ingeruilde zelfrijder (voorgrond) en bouwen 'm straks met een nieuw chassis als AbeTrac weer helemaal opnieuw op.

De Abemec-vestiging in Sevenum heeft veel Agrifac-kennis in huis. Monteurs strippen hier de ingeruilde zelfrijder (voorgrond) en bouwen ‘m straks met een nieuw chassis als AbeTrac weer helemaal opnieuw op.

Van ZA 3400 tot Condor C01

Het ombouwen en verbouwen van zelfrijders komt bovendien niet helemaal uit de lucht vallen. Abemec is al meerdere jaren op de markt met zijn rebuild-programma. Daarin stript het zelfrijdende Agrifac-veldspuiten volledig in één van de eigen werkplaatsen. Ze worden gereviseerd, voorzien van de nieuwste aansturing en krijgen een verse laklaag. Zo gaan ze weer de markt op voor een tweede leven. Monteurs in de Abemec-vestiging Sevenum kennen deze machines dus al van haver tot gort. Bovendien bieden deze Agrifacs met hun grote bodemvrijheid, vierwielbesturing en spoorbreedteverstelling exact de basis die Abemec zoekt voor de AbeTrac. Om precies te zijn, Abemec gebruikt de modellen ZA 3400 tot Condor C01. Dit zijn types van de bouwjaren 2000 tot 2012 die allemaal dezelfde bouwwijze hebben. Zodoende zijn ze ook op dezelfde manier in serie om te bouwen volgens één en hetzelfde plan.

Lees verder onder de foto

Abemec gebruikt Agrifacs ZA 3400 tot Condor C01 als basis voor de nieuw ontworpen AbeTrac.

Abemec gebruikt Agrifacs ZA 3400 tot Condor C01 als basis voor de nieuw ontworpen AbeTrac.

Cabine naar het midden

Verkoopleider John van Spijk: “We gebruiken het pendelchassis, de wielmotoren, de luchtvering, en heel de aandrijflijn inclusief motor en pompen. De cabine gebruiken we ook, maar die komt op een andere plaats te staan.” De spuitboom, pompen en tank worden uiteraard niet opnieuw gebruikt. De zelfrijdende spuit krijgt na de ombouw de functie van werktuigendrager. Om dit mogelijk te maken zijn een fronthef en achterhef nodig. Die zijn aan het bestaande chassis niet op te bouwen. Abemec heeft daarom samen met HVL een compleet nieuw frame ontworpen, inclusief geïntegreerde fronthef en achterhef.

De achterhef kan op normale hoogte een machine van de grond aanpikken, maar kan deze ook dusdanig hoog heffen dat hij de bodemvrijheid niet beperkt. De hef is daarnaast verstelbaar, om eventueel nóg hoger te kunnen. Hij is voorzien van een pendeling om een schoffelmachine bodemvolgend te laten werken.

De cabine verschuift om twee redenen naar het midden van het voertuig. Het maakt de Trac een stuk korter en compacter. Bij een korte kopakker zit de cabine niet in de weg bij het uitdraaien van de rijen. En bovenal: de cabine in het midden geeft meer zicht. Het ontwerp is gericht op vrij zicht naar beneden richting de fronthef.

Lees verder onder de foto

Met name het Agrifac-onderstel met de vierwielbesturing, luchtvering, grote bodemvrijheid en variabele spoorbreedteverstelling speelt een sleutelrol en blijft behouden, waar nodig gereviseerd.

Met name het Agrifac-onderstel met de vierwielbesturing, luchtvering, grote bodemvrijheid en variabele spoorbreedteverstelling speelt een sleutelrol en blijft behouden, waar nodig gereviseerd.

Er moet eerst iets stáán

Achter de cabine krijgen de motor en de pompen hun nieuwe plek. Dan resteert nog ruimte voor een opbouwmogelijkheid. Daartoe komen er vier K50-kogels op het frame, waarop verschillende opbouwmogelijkheden denkbaar zijn. Van Spijk: “Al het goede van het basisframe blijft verder intact: de luchtvering, de spoorbreedteverstelling, dat blijft zoals het moet zijn.”

In samenspraak met klanten, monteurs en een metaalbewerker kregen de plannen de laatste maanden serieus vorm. Van Spijk: “We zijn met twee klanten concreet bezig, en er is bredere belangstelling. Nog zonder dat we het zelf breed naar buiten hebben gebracht. Klanten staan er positief in. De vraag is ontstaan vanuit aspergetelers. Zij vragen bodemvrijheid, spoorbreedteverstelling en een mooi compact voertuig met goed zicht. We zien allerlei ombouwprojecten waar wij een veel mooier voertuig voor kunnen bouwen. Klanten zijn positief, maar niemand gaat er natuurlijk eentje zó bestellen. Dan moet er eerst iets staan.”

Ook voor bio: 3 meter spoorbreedte

Voor Abemec reden om serieus door te pakken. Voor eigen rekening en risico zijn de eerste twee Tracs op dit moment in aanbouw. Er komen twee verschillende uitvoeringen, eentje met de standaard spoorbreedte van 1,50 tot 2,25 meter. De tweede krijgt een spoorverstelling van 2,25 tot 3,00 meter. Van Spijk: “Om ook een machine te hebben voor de biologische akkerbouwers en andere beddenteelten.”

Abemec stript de gebruikte Agrifacs in de eigen werkplaats en maakt de te hergebruiken delen klaar. Het tekenen en bouwen van het nieuwe chassis liet het mechanisatiebedrijf over aan HVL projects in Liessel, een metaalbewerkingsbedrijf met een eigen engineeringsafdeling. Thijs Kuijpers van HVL legt uit: “Abemec is sterk in de besturing, de aandrijftechniek, en het heeft kennis van de markt en de eindgebruikers. Wij hebben kennis van het constructiewerk, het lassen en het ontwerpen. Zo vullen we elkaar aan.” HVL bouwt het nieuwe frame samen met de aangeleverde delen in huis opnieuw op. Als rollend casco komt dat straks weer terug naar de Abemec-werkplaats in Sevenum.

Lees verder onder de foto

De motor en pompen worden hergebruikt. Ze komen wel op een nieuwe plek op het nieuwe chassis te staan, namelijk achter de middengeplaatste cabine.

De motor en pompen worden hergebruikt. Ze komen wel op een nieuwe plek op het nieuwe chassis te staan, namelijk achter de middengeplaatste cabine.

Afbouwen is maatwerk

In eigen huis bouwt Abemec dan de gehele hydrauliek, aansturing en bediening opnieuw op. In de cabine komt een nieuw display. Daarmee is de Trac meer als een trekker te bedienen. Zo krijgen de hefinrichtingen een elektronische bediening met positieregeling. Ook komen er zes hydrauliekventielen met uitgebreide instelmogelijkheden, zoals je die op een Trac mag verwachten. Alles om het geheel zo compleet en multifunctioneel mogelijk te maken. Gps of extra hydrauliek behoort tot de mogelijkheden, alles afhankelijk van de wensen van de klant. De Trac is echt gebouwd voor verplegingswerk: bloembollen koppen, schoffelen, folie van bedden oprollen, kunstmest strooien, spuiten met een kappenspuit en opbouwtank. Het multifunctionele is het belangrijkst.

De insteek is om de AbeTrac straks met een nieuwe CE-keuring af te gaan leveren. Verlichting, remmen, bumpers – straks voldoet de AbeTrac aan alle richtlijnen om in aanmerking te komen voor een kenteken. In het kader van duurzaamheid is er volgens Abemec ook een bank in de markt die de AbeTrac zou willen financieren. De aanschafprijs zit in de orde van grootte van € 150.000. Abemec wil de basis dit jaar hebben staan en de eerste machines begin 2021 afbouwen.

De AbeTrac bestaat nu nog als 3D-ontwerp, maar is momenteel in aanbouw. De eerste exemplaren zijn voorjaar 2021 klaar. De vraag is ontstaan vanuit aspergetelers, maar de Trac kan ook biologische akkerbouwers en andere speciale teelten bedienen.

De AbeTrac bestaat nu nog als 3D-ontwerp, maar is momenteel in aanbouw. De eerste exemplaren zijn voorjaar 2021 klaar. De vraag is ontstaan vanuit aspergetelers, maar de Trac kan ook biologische akkerbouwers en andere speciale teelten bedienen.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

WDM bouwt zelfrijdende werktuigendrager

Walter Duivenvoorde Mechanisatie (WDM) gaat een zelfrijdende werktuigendrager produceren onder de naam F-Trac.
Afbeelding artikel

Graafstra presenteert hybride werktuigendrager Agra-Trac

Graafstra presenteert deze week zijn hybride werktuigendrager Agra-Trac op Mechanisatie Tentoonstelling Bollenstreek in Vijfhuizen (N.-H.).
Afbeelding artikel

Nexat-werktuigendrager overbrugt bodemverdichting

De Nexat berijdt slechts 5% van het areaal en laat 95% onbereden. TREKKER sprak de fabrikanten.
Beheer
WP Admin