Terug naar nieuwsoverzicht

Opbouw aanhangwagens maximaal 2,55 meter vanaf 2022

Nieuw te leveren landbouw-aanhangwagens voor transport mogen per 1 januari 2022 nog maximaal 2,55 meter breed zijn, gemeten over de opbouw. Bestaande brede wagens mogen gewoon in gebruik blijven.

Loonwerkerskoepel Cumela wijst erop dat wie nog een nieuwe wagen in categorie R (landbouwkipper, overlaadwagens, etc.) tot de oude 3,00 meter breedte wil aanschaffen en goedgekeurd wil krijgen, dit voor 2022 geregeld moet hebben. Daarna is 2,55 het nieuwe maximum, althans voor de opbouw. Over de banden gemeten blijft 3,00 meter het maximum.

Dit is onderdeel van de enkele jaren geleden vastgestelde Europese regelgeving. Het kattenbelletje van Cumela geldt voor nieuw in gebruik te nemen aanhangwagens. Bestaand getrokken materieel mag, mits het voldoet aan de voertuigeisen qua markering en verlichting, in gebruik blijven. Gebruikers hoeven bestaande aanhangwagens en getrokken werktuigen niet verplicht laten registreren, maar mogen er niet harder mee rijden dan 25 km/u. Vanaf 2025 moeten dergelijke aanhangers op de openbare weg een witte kentekenplaat voeren, een zogenoemde volgplaat (met hetzelfde kenteken als één van de trekkende voertuigen van dezelfde eigenaar). Wagens waarmee harder wordt gereden moeten wel worden geregistreerd en krijgen een gele kentekenplaat met een eigen nummer.

Opbouw landbouw-aanhanger maximaal 2,55 meter breed per 2022.

Opbouw landbouw-aanhanger maximaal 2,55 meter breed per 2022. Foto: Groen Agro & Transport

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Structuurhakselen: terug naar traditioneel, met fijnere korrel

Structuurhakselen, oftewel shredlage, werd een kortdurende hype. Wat houdt het in en wat is er van over? Een analyse.
Afbeelding artikel

Blog | ‘Gloren er gouden jaren voor de spuitmachine?'

De techniek is de redding van de spuit volgens Trekker-redacteur Martin Smits. Die techniek wordt steeds geavanceerder.
Afbeelding artikel

Loonwerker Ruth de Groot: ‘Perfect zicht op het werk met de Valtra N155’

Ruth de Groot probeert met zijn loonbedrijf een beetje de toon te zetten in zijn werkgebied. “Wij zijn een tikje eigenwijs...
Beheer
WP Admin