Terug naar video overzicht

In beeld: nieuwe rupshakselaar G.M. Damsteegt

G.M. Damsteegt hakselde vandaag voor het eerst met de nieuwe rupshakselaar in het Zuid-Hollandse Zwartewaal. De nieuwe hakselaar heeft meer vermogen en hakselt nu 8 rijen tegelijk.

De nieuwe rupshakselaar is een tweedehands Claas Jaguar 940 van vijf jaar oud met weinig draaiuren. Net als de vorige rupshakselaar, een Claas Jaguar 840 bouwjaar 1998, staat deze weer op een rupsonderstel. Barth Hollanddrain bouwde het onderstel onder de jong gebruikte hakselaar die door De Kruyf Mechanisatie is geleverd. Met de nieuwe hakselaar gaat de capaciteit omhoog van 6 naar 8 rijen. Omdat de nieuwe hakselaar langer is dan de oude, is de gewichtsverdeling verbetert. Twee nieuwe Prinoth rupsdumpers zijn nog niet afgeleverd, dus werden de vertrouwde rupsdumpers gebruikt.

Lees verder onder de foto (en zie de video)

De Kruyf Mechanisatie leverde de bovenbouw. Barth Hollanddrain bouwde het rupsonderstel onder de Claas Jaguar 940.

De Kruyf Mechanisatie leverde de bovenbouw. Barth Hollanddrain bouwde het rupsonderstel onder de Claas Jaguar 940. Foto’s: Jacco van Erkelens

De vorige rupshakselaar werd september dit jaar aangeboden op de veiling van Troostwijk. De vorige machine die ter veiling werd aangeboden is tijdens die veiling niet gegund en staat nog op het bedrijf. Hij is nog steeds te koop. Het begrip in maisoogst op zeer natte percelen draaide de afgelopen jaren door heel Nederland en Noord-Duitsland.

Waar de oude hakselaar nog met de linkerhand door een joystick werd bestuurd, zit er in de nieuwe hakselaar weer een ouderwets stuurwiel.

Waar de oude hakselaar nog met de linkerhand door een joystick werd bestuurd, zit er in de nieuwe hakselaar weer een ouderwets stuurwiel.

De langere Jaguar 940 zorgt met zijn lengte voor een betere gewichtsverdeling. Het gewicht is wat meer naar achteren verschoven. In verband met de grotere maïsbek is dit wel wenselijk.

De langere Jaguar 940 zorgt met zijn lengte voor een betere gewichtsverdeling. Het gewicht is wat meer naar achteren verschoven. In verband met de grotere maïsbek is dit wel wenselijk.