fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Dewulf Enduro volgend jaar leverbaar

Onduidelijk is of de tank op het chassis naast de cabine een watertank is, bijvoorbeeld voor de axiaalrollen. Mocht het toch een brandstoftank zijn, dan is in ieder geval genoeg diesel aan boord voor een lange werkdag!

Dewulf werkt aan een nieuwe zelfrijdende vierrijer. De Enduro is niet een vervanging maar een aanvulling op de Kwatro, voor een meer bescheiden beurs.

Vorig jaar werd in België al een eerste exemplaar van een nieuwe Dewulf-vierrijer gespot. Dit jaar rijden bij de zuiderburen zelfs twee exemplaren over de akkers van de Enduro, zoals Dewulf deze rooier gaat noemen.

Het concept van de Enduro is vergelijkbaar met dat van de AVR Puma en de Grimme Varitron. De tandemas is het grote verschil. De losklep heeft veel gelijkenis met die op de Puma.

Het concept van de Enduro is vergelijkbaar met dat van de AVR Puma en de Grimme Varitron. De tandemas is het grote verschil. De losklep heeft veel gelijkenis met die op de Puma.

Inhoudelijk wil Dewulf er nog niet veel over kwijt. Duidelijk is wel dat de machine is gebouwd volgens het concept dat we kennen van de AVR Puma en de Grimme Varitron. Wat de bunkerinhoud betreft lijkt Dewulf er nog een schepje bovenop te doen. Achter is namelijk een tandemas gemonteerd, waar AVR en Grimme met een enkele as werken. Dat geeft ruimte voor een wat grotere bunker dan de 7 of 8 ton inhoud van de concurrenten. De 17 ton bunkerinhoud van de Kwatro, waarmee Dewulf sinds 2010 de markt voor vierrijers bedient, gaat de Enduro volgens de fabrikant niet halen. Dewulf voegt daar aan toe dat de Enduro ook niet is bedoeld als vervanger van de Kwatro.

Het is denkbaar dat als optie de tandemas straks te vervangen is voor een rupsband, maar dat is nu nog gissen.

De afstand van de beitels van de rooier tot het achterwiel bepaalt hoe kort de kopakker kan zijn om nog voor de rij te kunnen draaien. Die afstand lijkt bij de Enduro toch minstens een meter korter te zijn dan bij de Kwatro.

De afstand van de beitels van de rooier tot het achterwiel bepaalt hoe kort de kopakker kan zijn om nog voor de rij te kunnen draaien. Die afstand lijkt bij de Enduro toch minstens een meter korter te zijn dan bij de Kwatro.

Dit jaar afronden

Dewulf verwacht dit jaar genoeg ervaring op te doen om de machine volgend jaar in productie te nemen. “Prijstechnisch zal de Enduro gunstiger zijn, maar de Kwatro blijft ons paradepaardje, en dus ook gewoon leverbaar”, aldus de Belgische fabrikant.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Grimme EVO 280-bunkerrooier met grotere non-stop bunker

Voor seizoen 2022 levert Grimme de EVO 280-getrokken tweerijïge bunkerrooier ook met een 7,5-tons non-stop bunker.
Afbeelding artikel

Nieuwe tweerijige wagenrooier bij Grimme

De Select 200 is de nieuwe wagenrooier van Grimme. Opvallend is de automatische besturing van de achteras.
Afbeelding artikel

Nonstopbunker en wielaandrijving op Grimme EVO 280

Voortaan is de Grimme EVO 280-bunkerrooier optioneel uit te rusten met een 6 tons Nonstopbunker en hydraulische wielaandrijving. Machinefabrikant Grimme uit...
Beheer
WP Admin