fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

DAF truck met beregeningspomp ‘Goedkoop werkpaard’

Bart (56) Smulders, op de foto met zoon Thijn (19), houdt 180 koeien in Berlicum (N.-Br.) Op het melkveebedrijf drijft een oude DAF 1900 de beregeningspomp aan. Als sinds de jaren tachtig gebruikt Smulders hiervoor een truck.

Opnieuw een droge zomer, haspels en motorpompsets draaien overuren. Die van Smulders is bijzonder.

Hoe zijn jullie bij de vrachtwagen gekomen?

“Dit is al onze derde. De eerste was een DAF 575 met Bedford-motor, die kocht m’n vader in 1975. In dat jaar namen we de eerste torensilo in gebruik. Om die te vullen met de aftakas-aangedreven Mullos-blazer waren de 60 pk-trekkers te licht. Een vrachtwagen van de sloop bleek een goedkoop werkpaard met veel meer pk‘s. Hij kon ook gewoon de hele winter buiten blijven staan. In 1983 was de eerste truck versleten en kochten we een DAF 615. In 2000 kwam deze DAF 1900, die kostte ƒ7.500 op de sloop.

Werkte dat goed?

Ja, zeker. Later kwam er een Gehl-blazer met dunnere (22 centimeter) buis. Die zat nooit verstopt. Om mais in de 25 meter hoge silo’s te blazen was veel kracht nodig. Hoe meer vermogen ervoor stond, hoe hoger de capaciteit. We hakselden de mais trouwens zelf met een Inter 1055 met omkeerinrichting en PZ-tweerijer. Dan was je wel een paar dagen bezig. In 2006 stopten we hiermee. De DAF gebruikten we toen ook al voor de beregening, dus die bleef.

Hoe werkt de aandrijving precies?

De trucks die we kochten waren bakwagens. Het chassis sneden we achter de cabine door. Daar lasten we dan ons eigen achterstuk aan met lage achteras. Hier loopt de aftakasaandrijving overheen, en er is een omkeerbak tussen gebouwd.

De uitgaande as van de versnellingsbak is nu een aftakasstomp. In het veld koppelt Smulders de as richting pompaandrijving; voor transport aan de aandrijfas naar de achteras.

De uitgaande as van de versnellingsbak is nu een aftakasstomp. In het veld koppelt Smulders de as richting pompaandrijving; voor transport aan de aandrijfas naar de achteras.

Kun je er ook nog mee rijden?

Ja, want de uitgaande as op de versnellingsbak is veranderd in een aftakasstomp. Hieraan steken we de tussenas die de aftakas, dus de Caprari-pomp, aandrijft. Als het erg heet is, schakel ik terug van z’n 3 naar z’n 2. Dan maakt de motor meer toeren en koelt die beter. Om te rijden steken we de tussenas die de achteras (dus de wielen) aandrijft aan deze stomp. Harrie Renders, de chef werkplaats van Baijens in Berlicum, bedacht dat in 1983 zo.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Agri Bio-Solutions wordt importeur van Ullmanna-schoffels

Agri Bio-Solutions in Groningen gaat de Newman-intra-rij-schoffelmachines van de Tsjechische fabrikant Ullmanna importeren.
Afbeelding artikel

Wat zijn de onderhoudskosten voor je 300 pk-trekker?

Wat ben je kwijt aan onderhoudskosten voor je 300 pk-trekker? TREKKER checkt de onderhoudsvoorschriften van zes verschillende 300 pk-trekkers.
Afbeelding artikel

4% meer trekkers verkocht tot en met september 2024

Tot en met september 2024 zijn in totaal 1.762 nieuwe trekkers verkocht in Nederland. Dat is 4% meer dan in dezelfde...