fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Rupsen voor de kleinere trekker

Omdat Erf biologisch teelt, rijden ze vaker over het perceel om de gewassen bij te houden. Dit maakt een zo laag mogelijke bodemdruk per werkgang belangrijk.

Het is nog niet zo heel lang geleden dat de rupsband vooral gebruikt werd onder zware machines en trekkers. 

Maar ook voor trekkers tot ongeveer 150 pk kan de rups een interessante keuze zijn. De grootste speler in Nederland is Soucy. Maar er komt meer aanbod.

Misschien wel het belangrijkste argument voor de aanschaf van de rupsen is voor hem het verminderen van de bodemdruk. Theo Heijboer van Erf biologisch landbouwbedrijf rijdt al bijna tien jaar met rupsbanden van het Canadese merk Soucy. “Door het grotere contactoppervlak van de rupsen met de grond wordt de druk van de machine beter verdeeld over de bodem”, vertelt hij. Dit betekent ook, dat de bodemdruk met een 1 meter brede trekkerband gelijk kan staan aan die van een 35 centimeter brede rupsband. Je kan dus in een veel smaller spoor rijden met rupsen. De 30 of 40 centimeter smalle s-tech-612/616 rupsbanden van Soucy hebben, verdeeld over de vier rupsen, respectievelijk 1,69 en 2,26 vierkante meter contactoppervlak met de grond. Dit is volgens Soucy tot 340% meer dan een gewone band van dezelfde breedte. Het opbouwen van Soucy-rupsbanden kost ongeveer tussen € 55.000 en € 60.000. Het vervangen van 30 centimeter brede losse rubber rupsen kost ongeveer € 4.000 per stuk. Grofweg gaat een rups 3.500 tot 4.000 draaiuren mee. Dit is ook afhankelijk van hoeveel je ermee over de weg rijdt.

 

Lees verder onder de foto

Werken op rupsbanden scheelt niet alleen in bodemdruk. Ook het kneedeffect aan de rand van het spoor dat bij banden kan optreden, zie je niet in het spoor van de rups

Werken op rupsbanden scheelt niet alleen in bodemdruk. Ook het kneedeffect aan de rand van het spoor dat bij banden kan optreden, zie je niet in het spoor van de rups

Grotere draaicirkel

Een nadeel van het rijden met vier rupsbanden is het verlies aan snelheid en wendbaarheid. Volgens Fredo Vlaming, importeur van het Canadese merk, verliezen Soucy-tracks ongeveer 35% van de rijsnelheid. “Dus een trekker die 50 kilometer zou kunnen rijden, rijdt met Soucy nog ongeveer 36 kilometer per uur.” Naast de vermindering in snelheid, vergroot de draaicirkel bij het rijden op vier rupsen. Door het grote contactvlak met de grond is sturen eigenlijk alleen maar mogelijk als je rijdt, maar ook dit gaat zwaar. Dit maakt dat voorassen meer te lijden hebben en dat bijvoorbeeld stuurkogels vaker aan vervanging toe zijn.

Beste van twee werelden

Het Italiaanse Camso (onderdeel van Michelin) presenteerde in het najaar van 2019 de CTS halftrack voor trekkers van 110 tot 165 pk. De term ‘halftrack’ of halfrups betekent in dit geval dat de voorwielen van de trekker gewoon blijven zoals ze zijn, en dat enkel de achterwielen worden vervangen door rupswielen. Het ombouwsysteem heeft een mechaniek (soort versnelling) in de rupsbanden gebouwd waardoor de gangbare rijsnelheid intact blijft. Volgens Heijboer, die de nieuwe Camso’s mocht testen, rijdt een trekker op dit nieuwe systeem aanzienlijk sneller dan op andere rupsbanden. Als tweede voordeel van dit systeem noemt hij dat je de trekker niet op vier rupsen hoeft te zetten. Dit maakt de trekker ook weer wendbaarder. De rupsen zijn 34 centimeter breed en bijna 2 meter lang. De richtprijs van de Camso halfrupsen is € 34.000.

Lees verder onder de foto

De nieuwe Camso CTS Halftrack is een opbouwsysteem waarbij de trekker voor op wielen blijft staan. Dit maakt dat de trekker wendbaarder is dan met vier rupsen

De nieuwe Camso CTS Halftrack is een opbouwsysteem waarbij de trekker voor op wielen blijft staan. Dit maakt dat de trekker wendbaarder is dan met vier rupsen

  • Tip! Vermijd rijden op asfalt

    Wie zijn rupsbanden lief heeft en niet na een seizoen de rubbers wil vervangen, doet er goed aan te investeren in een dieplader voor wegtransport. Asfalt is vanwege de wrijving en de warmte namelijk erg slecht voor het rubber van de rupsband. Hoewel producenten daar in de laatste jaren wel verbetering in hebben gebracht, blijft het advies van veel gebruikers: zorg voor een dieplader! Het scheelt je een heleboel kosten.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

De groeispurt van Indiase bandenfabrikant BKT

Een nieuwe fabriek en nieuwe banden moeten de omzetgroei van BKT versnellen. TREKKER neemt een kijkje in de BKT-fabriek in India.
Afbeelding artikel

BKT zet volop in op productie eigen rupsbanden voor (land)bouw

BKT komt met drie soorten rupsbanden voor de vervangingsmarkt. Nieuw zijn rupsen voor schrankladers. Rupsen voor minigravers worden verwacht.
Afbeelding artikel

Soucy gestopt met rups voor grote trekkers

Het Canadese rupsbandenmerk Soucy is gestopt met het produceren van de S-Tech 800. Een rupsband (rubber track) voor trekkers met een...
Beheer
WP Admin