Terug naar nieuwsoverzicht

Eerste DOT-robottrekker rijdt in Canada

DOT is a U-shaped vehicle that fits around 'DOT-ready' equipment - machinery that fits the platform’s specific schematic. Pattison Liquid Systems is now developing such machines for the Canadian market.

De eerste robottrekker van het merk DOT draait sinds mei bij Haggerty Creek Ltd in Canada.

De graanverwerker in Zuidwest Ontario is sinds mei van dit jaar in bezit van een DOT Power Platform met bijbehorende kunstmeststrooier. Uiteindelijk willen ze de machine ook gebruiken voor het zaaien van maïs en hebben ze zich als doel gesteld om het autonome voertuig te verkopen aan de boeren in Ontario, vertelt operations manager Chuck Baresich.

Wat is DOT, en wat doet het?

Het DOT Power Platform is een autonome, diesel-aangedreven werktuigdrager die ontworpen is om een verschillende taken in het veld uit te voeren. Momenteel bestaat dit uit kunstmeststrooien, spuiten en planten. Voor elke specifieke taak zijn er werktuigen beschikbaar, speciaal passend op deze autonome machine.

Elk veld waarin DOT op Haggerty Creek opereert wordt vooraf in kaart gebracht via een klein terreinvoertuig. Na het in kaart brengen van veldgrenzen en gebieden waar de DOT niet mag komen met een GPS-ontvanger, keurt de gebruiker een routeplan goed en uploadt het naar de DOT-software.

Recent werd de onwikkelaar van het Power Platform, DOT Technology Corp, overgenomen door Raven Industries.

Veiligheid

Als veiligheidsmaatregel wordt een fysiek afsluitsysteem gebruikt. Het bestaat uit kabels die verbonden zijn met scharnierende armen die zich naar buiten uitstrekken vanuit de vier hoeken van de machine. Met elk obstakel dat de kabels raakt treedt een mechanisme in werking die ervoor zorgt dat de DOT uitschakelt.

Autonoom, maar nog niet alleen

Terwijl de machine al heeft bewezen zelf naar zijn werkplek te kunnen rijden en zonder problemen aan het werk kan gaan, zijn ze bij Haggerty Creek nog niet bereid om het systeem onbeheerd aan het werk te laten.

Voorlopig blijven de operators het platform volgen om ervoor te zorgen dat er geen problemen ontstaan. Dit geeft hen extra mogelijkheden om te meten en te evalueren of er nog wijzigingen kunnen worden aangebracht.

Niet goedkoop

Net als andere grote veldapparatuur is het DOT Power Platform niet goedkoop. De kosten van de DOT zijn omgerekend rond de € 270.000. Bijbehorende werktuigen variëren van € 130.000 tot € 180.000.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

RO 1 autonome tractie-unit van Horsch is compact én sterk

Met compacte omvang en vermogen van RO 1 autonome voertuig zet fabrikant Horsch in op slagkracht.
Afbeelding artikel

Blog | ‘Robot kan zonder cabine, boer (nog) niet’

Het regent autonome landbouwvoertuigen. Is dit begin van het einde voor de trekker met luxe cabine?
Afbeelding artikel

Amerikaanse start-up komt met twee autonome elektrische trekkers

De autonome technologie van de Amos-trekkers maakt bediening op locatie overbodig.
Beheer
WP Admin