fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Mtt Tractors verder als H2Trac met waterstoftrekkers

De H2Trac (type E120) die nu in aanbouw is, komt er zo uit te zien. Ten opzichte van de bekende MultiToolTrac is dit model compacter, heeft geen midden-hefinrichting meer, is daardoor lichter qua gewicht. H2Trac verwacht nog in 2020 het eerste model rijdend te hebben. - Foto: H2Trac

Na het faillissement begin mei 2020 van Mtt Tractors in Arnhem, maken de voormalige eigenaren nu een doorstart onder de naam H2Trac. Doel: het (door) ontwikkelen van de oude MultiToolTrac tot een slimme elektrische waterstoftrekker.

Mtt Tractors ging begin mei 2020 failliet. De nieuwe naam van het bedrijf is nu H2Trac, eveneens gevestigd in Arnhem. Aan het roer staat de broers Paul en Peter-Jan van Ham.

Aangezien H2Trac een nieuw bedrijf is met -op de achtergrond- een nieuwe investeerder, heeft het bedrijf strikt genomen geen lijntjes meer met het failliete Mtt Tractors. En dus staat H2Trac ook volledig los van de firma Boessenkool waar het ‘MultiToolTrac bv’ onder valt. Paul van Ham was eerder partner in dat vorige MultiToolTrac bv, maar kreeg onenigheid met zakenpartner Eelco Osse van Boessenkool en de samenwerking stopte.

Na een faillissement van Mtt Tractors starten de broers Van Ham dus op papier met een schone lei en een iets ander trekkerconcept dan het al langer bekende concept van de MultiToolTrac zoals die al vaak in het nieuws kwam.

Waterstof en elektrisch

Op de vraag in hoeverre het nieuwe concept beduidend anders is dan de MultiToolTrac, is Peter-Jan van Ham helder: “Wij geloven dat we af moeten van het bestaande concept van een standaard wieltrekker met een motor en een transmissie. Waarom? Omdat de toekomstige trekker onder meer een verstelbare spoorbreedte moet hebben en autonoom moet kunnen rijden. En daarnaast ook als volgtrekker, volgens het master-slave principe, zonder chauffeur mee kan volgen aan andere voertuigen of trekkers. Als je uitgaat van die uitgangspunten, dan moet zo’n moderne trekker volledig elektronisch regelbaar zijn en een elektrische wielaandrijving hebben. Dat is volgens ons de enige weg en ons nieuwe H2Trac concept is dan ook bedacht en gebouwd volgens die gedachten.”

Lees verder onder de foto

De H2Trac (type E120) die nu in aanbouw is, komt er zo uit te zien. Ten opzichte van de bekende MultiToolTrac is dit model compacter, heeft geen midden-hefinrichting meer, is daardoor lichter qua gewicht. H2Trac verwacht nog in 2020 het eerste model rijdend te hebben. - Foto: H2Trac

De H2Trac (type E120) die nu in aanbouw is, komt er zo uit te zien. Ten opzichte van de bekende MultiToolTrac is dit model compacter, heeft geen midden-hefinrichting meer, is daardoor lichter qua gewicht. H2Trac verwacht nog in 2020 het eerste model rijdend te hebben. – Foto: H2Trac

Waterstof als einddoel

De naam H2Trac verraadt dat de trekker een waterstofmotor krijgt als energiebron. Van Ham: “Een elektrische wielaandrijving betekent inderdaad dat wij kiezen voor een accupakket als energiebron. Bij de eerste modellen die we bouwen, zal het nog een diesel zijn die de accupakketten van energie voorziet, maar in 2021 moeten de eerste versies klaar zijn waarbij de dieselmotor plaatsmaakt voor een waterstofmotor.” Van Ham verwacht in 2021 ook de versies klaar te hebben waarbij deze elektrische trekker autonoom kan rijden.

Lees verder onder de foto

Zo ziet de huidige MultiToolTrac eruit waarvan de productie wordt voortgezet door MultiToolTrac bv in Almelo. Van Ham zat in verleden ook in deze bv maar door onenigheid gingen beide partijen uit elkaar. Twee bedrijven werken dus in Nederland aan de (door)ontwikkeling van soortgelijke zelfrijdende werktuigendragers, MultiToolTrac bv in Almelo enerzijds en anderzijds H2Trac in Arnhem.

Zo ziet de huidige MultiToolTrac eruit waarvan de productie wordt voortgezet door MultiToolTrac bv in Almelo. Van Ham zat in verleden ook in deze bv maar door onenigheid gingen beide partijen uit elkaar. Twee bedrijven werken dus in Nederland aan de (door)ontwikkeling van soortgelijke zelfrijdende werktuigendragers, MultiToolTrac bv in Almelo enerzijds en anderzijds H2Trac in Arnhem.

In het nieuwe H2Trac-bedrijf werken in totaal vijf mensen. Naast de gebroeders van Ham zijn dat ook de drie medewerkers van het voormalige Mtt Tractors. Over de investeerder wil Van Ham weinig kwijt, behalve dat deze (nog) niet actief is in de landbouw, maar wel een stevige voorstander is van waterstof als de meeste perspectiefvolle energiebron voor de toekomst. Juist in de landbouw, waar het aantal mogelijkheden om waterstof zelf te maken legio zijn.

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Consortium PoWer project met motorenfabrikant Deutz richt zich op waterstofmotor

Motorenfabrikant Deutz is betrokken bij PoWer project, dat zich richt op de verdere ontwikkeling van waterstofmotoren in de (land)bouw.
Afbeelding artikel

Liebherr laat waterstofwiellader L566 H testen

Het Oostenrijkse bouwbedrijf Strabag test gedurende twee jaar een waterstofwiellader van de Zwitserse machinefabrikant Liebherr.
Afbeelding artikel

Steyr test waterstoftrekker Steyr FCtrac met brandstofcel

Steyr ontwikkelt samen met de technische universiteit in Wenen de Steyr FCtrac, een waterstoftrekker die werkt met een brandstofcel.