Fendt in een John Deere-walhalla
Vorig jaar won Bas Zegeren de hoofdprijs in het kader van 30 jaar TREKKER: één jaar lang gratis Fendt rijden. En sinds september 2019 rijdt de 724 Vario daar en tikt al bijna de 750 uur aan. Hoe vergaat het hem daar in het Drentse Tiendeveen? Een reportage.
Als we het erf opdraaien bij Loonbedrijf Jansen in het Drentse Tiendeveen, stuift het zand ons om de oren. Het is droog. Vooraan zijn alle autoparkeerplaatsen bezet. Zo’n dertig chauffeurs rijden vandaag voornamelijk in de mest, gras en op de vrachtwagens. Terwijl een New Holland FR 700-hakselaar rap het erf verlaat, zien we in een glimp een drie-asigge 65 kuub Krone-silagewagen voorbijflitsen van Jansen. Later blijkt dat daar 80 hectare eerste snede gras van de buurman wordt ingekuild.
We zien een deur met erop de tekst ‘Werkplaats’. Daar moeten we zijn. De goedlachse jonge monteur Bas Zegeren komt meteen naar ons toe en begint te vertellen waarom een Fendt 927 die dag in de werkplaats staat. Een haperende kabelboom rechtsonder de cabine zorgt ervoor dat de toerentalsensor geen zuiver signaal meer afgeeft. “Niet zo gek na 13.000 draaiuren en bij een trekker die veel uurtjes in de mestverwerking doorbracht”, zo verklaart Bas.
Lees verder onder de foto
John Deere-walhalla
Hoe het ook alweer ging? In augustus 2019 won Bas Zegeren de hoofdprijs in het kader van het 30-jarig jubileum van dit vakblad TREKKER. Hij ontving uit handen van Fendt-directeur Stans van de Wetering het officiële certificaat van één jaar lang gratis Fendt-rijden. Beiden maakten na de officiële uitreiking een afspraak waarin Bas zijn wensen mocht uiten. Wat moest er allemaal opzitten? “Nou”, zo zegt Bas, “We wilden in ieder geval brede allround banden erop hebben, een RTK-gps stuurautomaat erop, wielgewichten en natuurlijk moest het de meest luxe Profi-Plus versie worden.”
Kort hierna ontving Bas een bericht van importeur Mechan Groep in Achterveld. Ze hadden bijna exact dezelfde Fendt 724 staan, alleen met Michelin in plaats van Trelleborg banden en met Egnos-gps erop, geen RTK. Bas stemde in, ging op vrijdag 20 september de trekker ophalen en op zaterdag 21 september reed de ‘Nature Green’ nieuweling al mee in de mais.
En daar stond-ie dan. De nieuwe trekker op het erf bij loonbedrijf Jansen in Tiendeveen. Omgeven door een dertigtal John Deere-trekkers, mag je zeggen dat de hoofdprijs terecht is gekomen in een John Deere-walhalla. Er staan ook nog vier Fendt 900’s, destijds door Jansen aangeschaft omdat deze trekkers voor de inzet van de 65 kuub silagewagens beter pasten. Want, zo stelt Bas: “Voor die zware wagens heb je echt gewicht nodig om veilig de weg over te kunnen. Ik heb de 724 ook even voor de 65 kuub drieassers gehad, maar dat was geen succes. De 724 is daarvoor te klein en te licht en de wagen bepaalt dan waar de trekker heen gaat. De 900’s kunnen dat prima aan. Veel veiliger, veel beter.”
Puppy-Fendt
De 724 krijgt ook wel de bijnaam ‘puppy-Fendt’. Gewoonweg omdat de trekker ten opzichte van zijn vermogen van ruim 240 pk lekker compact gebouwd is. Sinds de komst is de trekker ingezet voor de kalkstrooier, Imants-spitmachine, Krone-grootpakpers, diverse silagewagens, voor de mestpomp en de trekker deed zelfs dienst als aandachttrekker op een open dag voor kinderen met een beperking. Halverwege mei, staat de teller al boven de 700 uur, en dat terwijl de trekker nauwelijks is ingezet voor het bulkwerk zoals voor de gronddumper of voor de mesttransporttank. Bij de 1.000 draaiuren moet de trekker het terrein verlaten, dan is de bovengrens van ‘één jaar lang gratis trekker rijden’ bereikt.
Lees verder onder de foto
Precisie-Fendt
Loonbedrijf Jansen heeft ook een loonwerkvestiging in het voormalige Oost-Duitsland, in het plaatsje Langenweddingen, net onder de rook van Maagdenburg. “Ja, er is nog een kans dat we met de 724 daarheen rijden om stro te gaan persen, zo stelt Bas”. Hoe ver het is? “430 kilometer. Als het een beetje wil, rijden we er in een uurtje of tien naar toe met de trekkers. We rijden er ook elk voorjaar heen om daar alvast met het Tjalma-sleepslangsysteem mest uit te rijden, dan doen ze er zo’n 12 uur over”, zo vertelt Bas. Het liefst rijden ze er met de Fendts naar toe omdat die het snelste rijden en een transportsnelheid hebben met een laag toerental. En uiteraard met de grote silagewagens. “Eén van de vier hakselaars gaat alvast die kant op, want de maisoogst begint daar wat eerder dan hier. En als de mais daar weg is, dan komen ze weer deze kant op.”
Inmiddels schuift Laurens Jansen (29) aan tafel. Bij loonbedrijf Jansen is hij verantwoordelijk voor de transporttak en het reilen en zeilen van het Duitse filiaal. Hoe hij tegen de Fendt 724 aankijkt? “Die Fendts? Dat zijn gewoon echt prachtige trekkers. Die paar 900’s die we hebben ook. Gewoon super. Maar er zit zo veel op, dat we voor veel werk niet alles gebruiken. Dat is zonde. Zo’n trekker moest je minimaal 1.000 uur per jaar in kunnen zetten voor specialistisch werk, zodat je ook alles van de slimme techniek echt benut. Ik zie het niet zitten om zo’n complete en prijzige trekker bij ons voor een gronddumper te zetten. Zonde. En helemaal met invalchauffeurs.”
Bas kan Laurens in deze positie geen ongelijk geven, maar geeft tegelijk toe: “Met deze Fendt kan je alles zo perfect afstellen en inregelen. Ik ben laatst een dag met de spitmachine van huis gegaan, en dan kan je het inzetten en uitheffen in het kopakkermagament zo perfectioneren, dat je een perfect en vlak perceel achterlaat. Dat is gewoonweg fantastisch”.
Lees verder onder de foto
Geen John Deere-man
De Fendt 724 begint in juni 2020 aan de laatste 300 uur bij Bas. Het ziet ernaar uit dat de trekker zich, op één softwarefout na (opgelost door dealer Meppelink) goed heeft gehouden. Je zal ze bij Jansen dan ook geen kwaad woord horen zeggen. Dat er wel degelijk Fendt-bloed zit bij de Jansens, blijkt als we een kop koffie krijgen in het kantoor. Want van de vele honderden miniaturen die er staan, is toch zeker een derde afkomstig van het merk Fendt. Dus wie weet. Als we zeggen dat de 724 Vario met enkele weken waarschijnlijk het terrein weer gaat verlaten, staart Bas nog eens naar de diepgroene trekker met rode velgen en verbijt zich even. Eén ding is zeker, deze trekker had op geen betere plek zijn diensten kunnen verrichten als hier in deze groen-gele Drentse regio.
Reactie Stans van de Wetering, directeur Fendt bij Mechan Groep
Net als Bas Zegeren, gunde ik elke finalekandidaat deze hoofdprijs. Ik was blij dat ik die keuze niet hoefde te maken. Uiteindelijk bleek het vervullen van Bas’ wensen makkelijk te realiseren. Doordat wij werken met operationele lease-tarieven per uur (of per maand) was de kostprijs zo uitgerekend. Na één goed gesprek en enkele appjes later, stond zijn trekker klaar. Niet alleen Bas, maar ook zijn werkgever Jansen in Tiendeveen gaf ons al veel enthousiaste, nuttige en soms ook kritische feedback. Ik ben blij met deze actie!
Gerelateerde tags: 30-jaar trekker, Fendt, Hoofdprijs