fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Dal-Bo Maxiroll 630 veelzijdig wapen in gras en mais

De Dal-Bo Maxiroll is met zijn talrijke uitvoeringen en mogelijkheden multifunctioneel inzetbaar. Zelf hanteert de fabrikant de term ‘systeemwals’, en dat is nog niet zo’n gek gekozen benaming. We testten ’m met een graslandwiedeg en met een messenrol voor stoppelbewerking.

Een landrol of -wals is als zodanig eigenlijk maar een dom apparaat. Solo ingezet meestal maar geschikt voor één bewerking: rollen of walsen. De Dal-Bo Maxiroll daarentegen is met verschillende werktuigen ofwel werkvelden multifunctioneel inzetbaar. Zo zijn er een graslandwiedeg, en een messenrol voor bijvoorbeeld maisstoppels in de strijd tegen de maisstengelboorder, maar ook voor het verkleinen van groenbemesters en vanggewassen. De zware Cross Combi-rol heeft een diameter van 55 centimeter. Twee gegoten ringen met verschillende diameters draaien rond een 6 centimeter dikke as; de lagers ervan moet je elke 50 uur doorsmeren. De Dal-Bo Maxiroll 630 weegt met messenrol een flinke 6.640 kilo. Daarvan rust 1.580 kilo op de K80-kogel. Het onderstel is luchtgeremd.

Mooie gewichtsverdeling

Van ons mag Dal-Bo de ophanging van de in totaal acht hydrauliekslangen, twee luchtslangen, een voedingskabel voor de zaai-eenheid en een kabel voor de verlichting anders inrichten. Wat verder naar achteren bijvoorbeeld, zodat de leidingen bij scherp draaien niet beschadigd kunnen raken. Een onderaanspanning aan de trekstangen raden we vanwege de hoge oplegdruk niet aan. Het verwijderen van de steunpoot gaat omslachtig.

Lees verder onder de foto

Elk werkveld monteer je met vier 22 mm dikke bouten per segment. Elk segment van de graslandwiedeg weegt zo’n 450 kilo, de messenrol 400 kilo.

Elk werkveld monteer je met vier 22 mm dikke bouten per segment. Elk segment van de graslandwiedeg weegt zo’n 450 kilo, de messenrol 400 kilo.

De door ons geteste 6,3 meter brede uitvoering heeft drie rollen. De buitenste twee klap je met twee zijdelings geplaatste hydrauliekcilinders uit. Een centrale cilinder laat het geheel zakken. Al met al duurt dit 50 seconden. Via stikstofbollen kun je de druk van de zijdelingse cilinders zo instellen dat een deel van het gewicht van frame en onderstel op de buitenste rollen wordt overgedragen: super! Dit overtuigde ons vooral bij het inzetten als rol. Alle overige werkvelden kun je gemonteerd laten en eenvoudig uitheffen. Dan resteert nog altijd 60 centimeter ruimte voor de juiste bodemaanpassing van de rollen. De Cross Combi-rollen zakten wel (te) diep weg op geploegde zanderige percelen. Dal-Bo biedt speciale Cambridge-walsen in tandemuitvoering die voor dergelijke omstandigheden beter geschikt zouden zijn.

Gaat graszode goed te lijf

Afgelopen voorjaar mocht de Maxiroll zich allereerst bewijzen bij de graslandverzorging. Dal-Bo leverde een tweerijige eg aan met daarvoor een aan veertanden opgehangen crackerboard dat molshopen erg goed uitvlakt. Via spindels verstel je de hoek hiervan. Dat zouden we liever met een steeksleutel willen doen, dan komen de te kleine beugelgrepen ook niet tegen het frame aan. Bovendien kun je de contramoer dan strakker aandraaien. De hoek van de eggetanden stel je via een gatenpatroon in. De werkdiepte regel je voor elk segment met een 15 centimeter breed stalen wiel. Dat werkt goed, al heeft hoog en oud gras de neiging zich achter de wielen op te hopen. De tanden zijn 12 millimeter dik en staan 6 centimeter van elkaar. Daar kun je de graszode in het voorjaar flink mee opfrissen. Ruwbeemd te lijf gaan lukt minder goed. Enerzijds omdat de afstand tussen de tanden vrij groot is, anderzijds drukt de zware rol het losgetrokken gras direct weer aan.

Dat is dan juist de bedoeling voor het met acht ketsplaatjes gezaaide zaad. Dat deden we met een pneumatische opbouwzaaimachine van Einböck, de P-Box-STI. Die is zeer eenvoudig af te draaien en zaait vervolgens ook de ingestelde hoeveelheid. De eenvoudig verwisselbare zaaias, de intuïtieve bedieningskast/terminal en de dwarsverdeling van de acht ketsplaatjes vinden we eveneens goed. Minpunten: het legen van de zaadtank en de afdichting van de zaaias. Deze schuimrubberen afdichting kwam meermaals los.

Lees verder onder de foto

Acht ketsplaatjes werpen het zaad voor de Cross Combi-rol. Met de cilinder zet je extra druk op het werktuig.

Acht ketsplaatjes werpen het zaad voor de Cross Combi-rol. Met de cilinder zet je extra druk op het werktuig.

Tank liever elders

De praktische details – zoals het roterende roerwerk, en de zaaias waarvan de gele kunststof vinger vanuit de cabine goed te zien is – bevielen ons goed. De bediening van de terminal spreekt voor zich, en met het snelheidssignaal van de trekker en een (aan-/uit-)sensor op de cilinders van de voorste werktuigen is het zeer prettig werken met de combinatie. Een leegmeldsensor is optie.

De keuze voor de zaadtank achter de rol vinden we niet goed. Die is daar veel te gevoelig voor trillingen en andere bewegingen. Hierdoor braken tijdens onze test, ondanks rubberen trillingsdempers, de bevestigingen meermaals af. Dal-Bo nam deze kritiek al ter harte en monteert de zaadtank tegenwoordig op de dissel. Netjes opgelost.

Wisseling van de wacht

We vervingen de drie segmenten met crackerboard en eggetanden door drie messenrollen. Met een heftruck, voorlader of verreiker doe je dat met twee personen in ongeveer anderhalf uur. Elk segment weegt zo’n 450 kilo, elke messenrol 400 kilo. Wat ons betreft last Dal-Bo er een paar ogen op, dan hangt het werktuig altijd vlak bij het monteren. Ook zien we graag een betere markering van de buitenste segmenten. Het middelste is duidelijk te herkennen, maar bij het linker en rechter segment kom je aan het twijfelen. Temeer omdat je de stickers er bij de eerste keer schoonspuiten zo afspuit.

Elk werktuig monteer je per segment met vier 22 millimeter dikke bouten. De messenrollen hebben een hardstalen bus, en dan dienen de bouten als slijtdeel. Verder zijn ze onderhoudsvrij. Nu kun je los … Dat deden we op maisland. Met de hydraulisch op druk te zetten messenrol en de daaropvolgende Cross Combi-rol lukte het om ruim 80% van de maisstoppels te beschadigen tot aan de onderste knoop. Niet alle stengels worden direct onder de onderste knoop gesneden, maar de rol kneust deze, zodat er water kan indringen. Dat minimaliseert de overlevingskansen van de maisstengelboorder.

De messenrollen monteer je aan de onderzijde; de bodenvrijheid is voldoende, maar wel krap bij de graslandwiedeg. De ophanging van slangen en kabels mag anders.

De messenrollen monteer je aan de onderzijde; de bodenvrijheid is voldoende, maar wel krap bij de graslandwiedeg. De ophanging van slangen en kabels mag anders.

Onder de indruk van de goede opkomst

De 35 centimeter grote messenrol met zes messen raakt om de 18 centimeter de grond. Bij een rijsnelheid van 12 km/u draait de rol zo’n 180 toeren per minuut, en reinigt zich daardoor meestal zelf. Bij die snelheid en 70 bar oliedruk (zo’n 2.100 kilo extra op de messenrol) heb je minimaal een trekker met 170 pk nodig. Sneller konden we op de zanderige bodem niet rijden: het geheel begon dan aanzienlijk te trillen.

Het beste resultaat krijg je met een hoek van 15 tot 30 graden ten opzichte van de rijen mais. Niettemin matchen de 2 meter brede messenrollen niet (altijd) met de sporen van de hakselaar of maaidorser. Wel creëren ze door het snelle draaien een soort zaaibed voor het (vanggewas)zaad, dat de Cross Combi-rol vervolgens aandrukt. We waren onder de indruk van de goede opkomst van het zaad.

Bouwwijze overtuigt

Al met al overtuigde de bouwwijze van de Dal-Bo Maxiroll 630 met Cross Combi-rol ons tijdens deze werktuigtest. Deze is er vanaf € 24.460. De graslandwiedeg met crackerboard kost € 9.400 en de messenrol € 12.900. Wil je ook zaaien, dan is er de Einböck P-Box-STI pneumatische opbouwzaaimachine voor € 14.380. Opgeteld € 60.800 voor de complete testuitvoering. Dal-Bo importeur Kruse Ootmarsum is tevens APV-importeur, en levert in plaats van de Einböck vaak een APV PS300-opbouwzaaimachine voor € 6.500.

Lees verder onder de foto

Met een heftruck, voorlader of verreiker verwissel je de werkvelden met twee personen in ongeveer anderhalf uur. Belangrijk is de volgorde: eerst het middelste segment, dan het buitenste. Wat ons betreft last Dal-Bo er een paar ogen op, zodat segmenten altijd vlak hangen bij montage.

Met een heftruck, voorlader of verreiker verwissel je de werkvelden met twee personen in ongeveer anderhalf uur. Belangrijk is de volgorde: eerst het middelste segment, dan het buitenste. Wat ons betreft last Dal-Bo er een paar ogen op, zodat segmenten altijd vlak hangen bij montage.

Verdere testuitslagen lees je in TREKKER uitgave 380

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Elegante elektronische assistentie van de Juwel 8i

Lemken levert de Juwel 8-wentelploeg inmiddels ook in een Isobus-uitvoering. In eerste instantie ben je je er niet bewust van hoeveel...
Afbeelding artikel

Rostselmash-maaidorser RSM 161: grootste trommel voor kleinste prijs

Gebruikers in Duitsland zijn te spreken over de Rostselmash RSM 161. Zou deze maaidorser ook iets zijn voor Nederland?
Afbeelding artikel

Waar let je op bij de aanschaf van een balenklem?

Welke balenklem is de beste keuze voor het hanteren van gewikkelde balen? TREKKER testte vijf balenklemmen.
Beheer
WP Admin