Terug naar nieuwsoverzicht

Plussen en minnen over de grens

Als wij Nederlanders ergens bekend om staan, dan is het wel onze handelsgeest. Tel hierbij op dat er dankzij de EU weinig handelsbelemmeringen meer zijn én dat we dankzij internet precies weten wat er in het buitenland te koop staat. Import en export is aan de orde van de dag. Zelf doen? Kan, maar je moet wel een beetje weten wat je doet.

Zoek je zonder merkvoorkeur een trekker van 120 pk met een cabine en airco, dan is die volop te vinden in Nederland. Zoek je, om maar wat te noemen, een John Deere 6115 M met powershiftbak, fronthef, luchtremmen, voorlader en maximaal 2.000 uur op de klok, dan wordt dat wellicht lastiger. Kijken in het buitenland vergroot dan de vijver, en dus de kans dat je precies vindt wat je zoekt. Andersom kan een buitenlander zich melden voor de trekker die je zelf online zet.

Kopen en verkopen over de grens is geen hogere wiskunde. Wel moet je weten waar je mee bezig bent. Zeker bij jong gebruikte trekkers en machines gaat het immers al snel over hogere bedragen. Een kleine administratieve fout, bijvoorbeeld met de btw, kan een mooie deal alsnog een dure aankoop maken. Geen kat in de zak gekocht, en toch een kater.

Artikel gaat verder onder de foto.

Gert Kruijer (54) heeft een melkveebedrijf in het Groningse Wedde. Zijn machinepark bestaat uit verschillende internationale aankopen. - Foto's: Hans Banus

Gert Kruijer (54) heeft een melkveebedrijf in het Groningse Wedde. Zijn machinepark bestaat uit verschillende internationale aankopen. – Foto’s: Hans Banus

Niet per se veel goedkoper

Het grote verschil tussen lokaal handelen en internationaal, is dat je in het buitenland in de regel niemand hebt om op terug te vallen. Omdat je in de praktijk toch niet teruggaat naar die dealer in Engeland of Spanje, koop je tegen handelscondities. Uitzonderingen daargelaten, betaal je bij een lokale dealer iets meer, maar kun je ook inruilen en eerder rekenen op coulance bij een technische tegenvaller. Bij zelf kopen in het buitenland is het zaak dat je weet wat realistische handelswaardes zijn. Je moet transportkosten, kosten voor het klaarmaken van de machine en een denkbeeldige risicopremie voor tegenvallers incalculeren. Vraag jezelf vervolgens af: is een machine importeren wel écht interessant? Vaak blijkt het gras niet altijd groener bij de buren.

Artikel gaat verder onder de foto.

Handelen zit Kruijer in het bloed, en afstanden ziet de melkveehouder niet als belemmering. De Claas-opraapwagen komt uit Duitsland, een grootpakpers uit Finland, de Fendt 820 uit Noord-Ierland.

Handelen zit Kruijer in het bloed, en afstanden ziet de melkveehouder niet als belemmering. De Claas-opraapwagen komt uit Duitsland, een grootpakpers uit Finland, de Fendt 820 uit Noord-Ierland.

Het is deels een fabeltje dat trekkers of machines in andere delen van de wereld per definitie serieus goedkoper zijn. Dat verhaal is doorgeprikt door de prijstransparantie die er door internet kwam. Hoofdreden: door de handel nivelleren die verschillen vanzelf. In Nederland speuren immers diverse handelaren óók de internationale markten af. Zij hebben kanalen, kopen groter in, hebben lagere transportkosten en zetten hun inkopen ook weer hier op de markt. Wel kunnen wisselkoersen impact hebben op de prijzen. Dat maakt de wereldmarkt dynamisch. In de markt voor bouwmachines zitten grotere verschillen, het aanbod is daar meer afhankelijk van de stand van de plaatselijke economie.

Een algemeen voordeeltje van kopen in het buitenland is dat je géén btw hoeft te betalen, mits je een bedrijf hebt met een geldig btw-nummer (let op: nummers zijn gewijzigd per 1-1-2020). Als bedrijf kun je btw sowieso per kwartaal terugvragen, maar als je het niet hoeft voor te financieren is dat gunstig voor de liquiditeit. Reden waarom Belgen graag in Nederland zaken doen, temeer omdat hun overheid soms traag is met terugbetalen.

Voorbereiding, argwaan en vertrouwen

Wil je iets kopen, dan is een goede voorbereiding handig. Vanzelfsprekend houd je het aanbod op handelssites en/of veilingen al een tijdje in de gaten. Dat geeft een beeld van de prijzen. Houd er rekening mee dat vraagprijzen niet altijd verkoopprijzen zijn. Komt een passend aanbod voorbij, zet dan zaken voor jezelf op een rij. Wat kost transport vanaf de standplaats? Een snelle indicatie binnen Europa is één euro per kilometer enkele reis voor deelvracht binnen een standaard oplegger. Transport per dieplader is (fors) duurder. Prijs opvragen kan ook, maar kost tijd. In Nederland zijn verschillende transportbedrijven gespecialiseerd in het vervoer van landbouwmachines.

Artikel gaat verder onder de foto.

De Case 721F met verlengd XT-laadframe kocht de melkveehouder vorig jaar in Londen; nu voert de shovel de koeien in Groningen.

De Case 721F met verlengd XT-laadframe kocht de melkveehouder vorig jaar in Londen; nu voert de shovel de koeien in Groningen.

Probeer telefonisch zo veel mogelijk te weten te komen over de machine. Maak als het je aanstaat een afspraak om te gaan kijken; dat is de beste manier om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt. Maak duidelijke afspraken met de verkoper. Moet hij de machine voor jou reserveren of niet. Vertrouwen is een thema. Ben je te wantrouwig van aard, begin dan niet aan avonturen over de grens. Te goeder trouw is ook niet handig. Het beste is een middenweg: gezonde dosis argwaan met in de basis wél vertrouwen in de mens. Gouden regel: een tijdelijke aanbieding bestaat niet. Laat je door de verkoper nooit onder druk zetten om snel een beslissing te maken, of zelfs ongezien een aanbetaling te doen. Dat kan alleen als je zeker weet dat je met een gerenommeerde partij van doen hebt. Is de aanbieding eigenlijk te mooi om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. Op sommige websites proberen internetcriminelen via scherp geprijsde aanbiedingen – soms zelfs onder gekaapte bedrijfsnamen – een aanbetaling los te peuteren, om vervolgens met de noorderzon te vertrekken.

Eerst betaling binnen

Ook bij verkopen is vertrouwen van belang. Verifieer het btw-nummer van een buitenlandse koper. Alleen met een geldig nummer kun je een 0%-factuur schrijven. Het buitenlandse btw-nummer heb je later ook nodig voor de zogenoemde aangifte intracommunautaire prestaties. De Belastingdienst checkt via deze weg of alles klopt, om btw-fraude te voorkomen. Verder is het belangrijk dat je een gebruikte trekker of machine pas aan de koper of transporteur meegeeft als de volledige betaling binnen is.

Een open deur? Nee, want een bewijs dat het geld is overgemaakt, zegt niet alles. Of beter gezegd, is nietszeggend. Concreet: het geld moet op je rekening zijn bijgeschreven en zichtbaar zijn in je eigen bank-app. Accepteer geen enkel excuus of uitzondering. Ook niet dichtbij. Want vergis je niet: bijvoorbeeld in België heeft een koper dusdanig veel rechten dat het juridisch zéér lastig is om je geld nog te krijgen na levering, mocht een kwaadwillende koper écht niet van plan zijn om te betalen. Je bent als verkoper immers ondernemer, en dan wordt je geacht op de hoogte te zijn van wetgeving.

Daarom is het ook handig om als agrariër of loonwerker je algemene voorwaarden op orde hebben. Op de factuur kun je je extra indekken tegen eventuele garantieclaims. Vermeld dat je de gebruikte machine hebt verkocht zoals gezien en zonder garantie. Let wel, ook een buitenlands mechanisatiebedrijf zal dat doen als je daar tegen handelscondities iets koopt. En ja, loopt de cvt van je strak uit-onderhandelde, geïmporteerde trekker dan muurvast na drie dagen, dan is dat echt brute pech. In het beste geval ingecalculeerde pech. Maar verwacht van de verkoper niets. Dit zijn misschien níet de glansverhalen die je op verjaardagen hoort, maar het is soms wel de realiteit – de keerzijde van kopen zonder zekerheid.

Gerelateerde tags: , , , ,

Je las zojuist één van je gratis Premium artikelen

Onbeperkt lezen op trekkeronline.nl?
WORD ABONNEE

En lees meteen verder

Al abonnee? Log dan hier in.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Doorgelicht: de Claas Arion 650

Wekelijks maakt de marktredactie een korte analyse van (tweedehands) trekkers en machines. Deze week van de Claas Arion 650 met onder...
Afbeelding artikel

‘Elke trekker een nieuwe uitdaging’

Age de Jong begon met handel als hobby. Nu heeft hij gemiddeld zo’n vijftig trekkers op voorraad en staat er een...
Afbeelding artikel

Gebruikt: Schuitemaker Rapide 2000/2085

De Rapide van Schuitemaker is een klinkende naam in de opraapwagenwereld. Ruim tien jaar geleden testten we de Rapide 2000. Een...

1/5 artikelen gelezen | Registreer om meer artikelen te lezen.