fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Deutz-Fahr presenteert nieuwe 8-serie

Trekkerfabrikant Deutz-Fahr komt met een nieuwe trekker op de markt: de 8280 TTV.

Deutz-Fahr vult het gat tussen de 7-serie (max. 246 pk en 8,2 ton gewicht) en de 9-serie (vanaf 295 pk en 11,8 ton) nu op met de nieuwe 8280 TTV. Dit nieuwe tussenmodel levert maximaal 287 pk en weegt tussen de 9,5 en 10,2 ton. Onder de motorkap ligt een 6.1 liter TTCD 6.4 zescilinder (Deutz) die voldoet aan de Stage 5-emissienorm. Het verschil hierin met de 7-serie, is het gebruik van een dubbele turbo en hogere inspuitdruk (2.000 bar).

De trekker wordt gebouwd in het Duitse Lauingen, en wordt eind september of begin oktober verwacht in Nederland.

Deze nieuwe 8-serie kent één model: de 8280 TTV. Deze levert maximaal 287 pk, en dat komt uit een 6.1 liter TCD-zescilinder (Deutz). Foto’s: Deutz-Fahr

Een SDF-transmissie

In tegenstelling tot de 7- en 9-serie koopt SDF voor deze 8-serie geen ZF-transmissie in, maar ontwikkelde er zelf een. Dit is een SDF T7780 TTV geworden. Niet eerder bouwde SDF een traploze transmissie voor deze vermogensklasse. SDF maakt gebruik van twee mechanische groepen die volautomatisch schakelen en gebruikt verder traditionele CVT-componenten: planetairs, automatische koppeling, en twee hydraulische componenten. De trekker rijdt 60 km/u met een motortoerental van 1.830 omw./min, en de motor draait slechts 1.220 toeren bij 40 km/u.

Overigens, de 8280 TTV komt optioneel met droge schrijfremmen in de Dana-vooras (verplichte optie voor 60 km/u). Mede hierdoor mag de trekker nog 16 ton wegen bij die topsnelheid. Dat betekent dat je nog 6.5 ton aan werktuigen zou mogen aankoppelen.

SDF ontwikkelde zelf een geheel nieuwe traploze transmissie. Hiermee rijdt de trekker maximaal 60 km/u met 1.830 toeren per minuut.

Schakelbare frontaftakas

De 8-serie heeft standaard 3 aftakastoerentallen achter (540E/1.000/1.000E). Opmerkelijk is de schakelbare (Dual Speed-)frontaftakas met twee toerentallen (1.000 en 1.000E). De 8280 TTV tilt 11,1 ton en is nu optioneel leverbaar met vlakdichtkoppelingen voor de hydrauliekslangen. Standaard zijn er alleen elektronische ventielen, met een debiet van 120 l/min (optie: 140 of 210 l/min), maximaal 8 stuks.

Met TIM en Xtend

De cabine, met pneumatische cabinevering, komt van binnen sterk overeen met de 7- en 9- serie. Deutz-Fahr bouwt hier de iMonitor3 in (twaalf inch), die met de Xtend-functie kan worden uitgebreid met een tweede scherm op een tablet. Er is sectie controle (tot 200 secties), Auto Turn-functie en TIM (Tractor Implement Mangement). Tot slot bouwt SDF een nieuwe GNSS-ontvanger op het dak, de SR20. Deze heeft een gyroscoop geïntegreerd en nieuw is de optionele Skybridge-functie waarmee je op een kunstmatig signaal kunt doorrijden als het gps-signaal even wegvalt.

De iMonitor3 kan tot 200 secties bedienen, en kan overweg met TIM-functies.

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Indiase Niqo Robotics zet spotspray-retrofitkit voor elke spuit in de markt

Niqo Robotics richt zich met zijn door spotspray-retrofitkit Niqo RoboSpray vooral op de Indiase markt, maar komt ook naar Europa.
Afbeelding artikel

15 nieuwe VF-bandenmaten Alliance Agriflex+372

Bandenfabrikant Yokohama-ATG breidt zijn VF-bandenserie Alliance Agriflex+372 uit met 15 nieuwe maten.
Afbeelding artikel

Realtime machinepark beheren met app FieldOps van CNHi

CNHi lanceert voor trekkermerken Case IH, Steyr en New Holland op de Agrishow in Brazilië een nieuwe app genaamd FieldOps.
Beheer
WP Admin