fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Invoering kentekenplicht schuift op naar 1 januari

Foto: Martijn ter Horst

De invoering van de kentekenplicht en de verhoging van de maximum snelheid van trekkers gaat naar verwachting per 1 januari 2021 in. Dat schrijft minister Stef Blok van Buitenlandse Zaken in een brief aan de Tweede Kamer.

De invoering van de kentekenplicht wordt gecombineerd met de invoering van de Europese APK-plicht voor snelle trekkers. Omdat Nederland dit nog niet ingevoerd had, heeft de Europese Unie Nederland op 17 juli 2017 in gebreke gesteld. Dit wordt nu geregeld met de nieuwe wet voor de registratie- en kentekenplicht, die de Eerste Kamer in mei heeft aangenomen.

Raad van State werkt aan advies

Voor de invoering van de nieuwe regeling, waaronder de verhoging van de maximum snelheid voor trekkers en de toegang tot rondwegen voor langzaam verkeer is een wijziging van algemene maatregelen van bestuur nodig. De Raad van State werkt aan een advies hierover, waarna de wet naar verwachting per 1 januari van kracht zal worden.

Voor de invoering van de kentekenplicht geldt een overgangstermijn tot 2025 voor langzame trekkers die maximaal 25 km/u rijden. Voor de verplichte registratie van alle trekkers geldt een conversieperiode van een aantal maanden.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Sinds deze zomer rijden buitenlanders mogelijk illegaal met trekker

Sinds 1 juli is een T-rijbewijs verplicht in Nederland voor trekkers. Buitenlandse arbeidskracht zonder C-rijbewijs is mogelijk in overtreding.
Afbeelding artikel

Kentekenplicht van kracht op 1 januari 2025, dit moet je weten

Vanaf 1 januari 2025 moeten alle landbouwvoertuigen verplicht een kentekenplaatplaat hebben, ongeacht constructiesnelheid of rijsnelheid.
Afbeelding artikel

Foutje in EU-wetgeving; de landbouwdolly is ‘vergeten’

Door een hiaat in EU-wetgeving is het onmogelijk om in Nederland en België een nieuwe landbouwdolly op kenteken te zetten.