Alle details over Fendt’s nieuwe 670 pk-rupstrekker
Fendt komt met een 670 pk sterke rupstrekker. Er ligt een nieuwe Vario-bak in. Dit zijn alle details.
Fendt vernieuwd de 1100 MT-serie. Deze grootste (rups)trekkerserie was vooralsnog een groen-rood-gespoten Challenger MT 800, maar krijgt vanaf nu een Fendt-motorkap met daaronder een 673 pk sterke MAN-motor die werkt met een laag motortoerental. Ook heeft Fendt een nieuwe Vario-transmissie en geveerd rupsonderstel ontwikkeld. De trekkers worden niet in het Duitse Marktoberdorf gebouwd, maar in Jackson, Minnesota (Amerika).
Motor piekt bij 1.550 toeren
Het huidige Fendt-topmodel was de 1165 MT, wat in feite een groen-rode Challenger rupstrekker is. Die trekker had een 16/4-powershift-transmissie. En er lag een 16,8 liter Agco Power V12-motor in, die 646 pk levert.
In deze vernieuwde 1167 MT, die je vanaf september kunt bestellen, bouwt Fendt een ander motorblok in. Onder de nieuw gevormde motorkap ligt een 16,2 liter MAN-motor (een D4276) die 673 pk levert. Er is geen boost. Bijzonder aan dit motorblok is de vlakke koppelkromme: vanaf zo’n 1.550 motortoeren (3.100 Nm, het maximum) per minuut blijft het geleverde koppel praktisch gelijk tot zo’n 1.000 tpm, waarna dit sterk afneemt. Het motorvermogen piekt bij 1.550 omw./min. (673 pk) en neemt geleidelijk af tot zo’n 450 pk bij 1.000 motortoeren. Het motorblok werkt dus met een laag toerental (10% koppelstijging); vol gas draait de motor 1.730 motortoeren.
De MAN-motor voldoet aan Stage 5 met uitlaatgasrecirculatie (EGR), dieseloxidatiekatalysator (DOC), Adblue-inspuiting (SCR) en een dieselpartikelfilter (DPF). Er gaat 1.320 liter diesel mee in de rupstrekker, plus 140 liter Adblue.
Nieuwe Vario: TA400T
Fendt heeft een nieuwe Vario-transmissie ontwikkeld, die bestand is tegen het grote motorvermogen. Het is de TA400T, die traploos is van 0,02 km/u tot 40 km/u. Deze is voorzien van TMS (Tractor Management System). Die maximale rijsnelheid wordt behaald met 1.550 motortoeren per minuut. Dit is vergelijkbaar met de TA300T-cvt zoals die in de 900 MT-serie ligt. De werking is vergelijkbaar met de TA400-Vario die in de 1000-serie wieltrekkers ligt; twee hydromotoren die beide een andere as aandrijven. Hoe dat werkt, hebben we beschreven in Trekker uitgave 332.
Twee losse oliecircuits
Verder is bijzonder, dat er twee onafhankelijke hydraulische circuits in de trekker zijn gebouwd. Het voordeel hiervan, is het mogelijk is om twee verschillende hydraulische drukken te leveren. Op de Noord-Amerikaanse markt kan dit van pas komen bij het gebruik van grote ‘Airseeders’ (pneumatische zaaimachines), waarbij een blower hydraulisch wordt aangedreven. In zo’n geval kun je veel druk geven op de blower, en de hydraulische cilinders (hef) toch rustig laten bewegen. Er zijn hiervoor twee Load Sensing-pompen die beide 220 liter olie per minuut verpompen (samen dus 440 l/min) bij 1.700 motortoeren. Er is 100 liter olie beschikbaar voor extern gebruik. Standaard zijn er vier elektronische ventielen achterop, maximaal zijn dat er acht. Verder is het aankoppelen van slangen terwijl het systeem op druk staat mogelijk, en is de hydrauliekolie afgescheiden van de transmissieolie.
Draaiende heflatten
Opmerkelijk, is dat de gehele hefinrichting en trekhaak hydraulisch naar links en rechts kunnen draaien. Met die draaiende hefinrichting, die overigens 15 ton tilt, zou het gemakkelijker zijn om met deze trekker te draaien (of schranken) als er een grote cultivator achter hangt. Dit is ontwikkeld omdat het juist met dit soort trekkers (met twee lange rupsen) moeilijk is om de bocht in te draaien met een groot werktuig in de grond. Volgens Fendt is met de draaiende hefinrichting 85% minder stuurkracht nodig, dan bij een vaste hef. De draaiende hef is manueel te bedienen, maar kun je ook koppelen met het automatische stuursysteem. Een fronthef en frontaftakas zijn niet leverbaar.
Bogie-in-bogie
Het nieuwe geveerde onderstel lijkt op die van de eerder geïntroduceerde, kleinere 900 MT-serie, met in plaats van drie, nu vier loopwielen in het midden. Het is dezelfde ‘bogie-in-bogie’-ophanging. Fendt noemt dit SmartRide: in feite pendelt de ‘achteras’, en is de voorkant van het rupsonderstel hydraulisch geveerd opgehangen. Er is nu ook SmartRide+, waarbij een extra hydraulische cilinders bovenop de vering zich automatisch aanpast aan het gewicht in de hefrichting, en er zo voor zorgen dat het chassis en het werktuig in de juiste treklijn blijven. Hiermee beweegt de neus dus omhoog en -laag, wat het volgens Fendt tevens makkelijk maakt om frontgewichten aan te koppelen. En stel dat je een kunstmeststrooier aan het leeg strooien bent, dan past de vering zich aan en zet de trekker weer ‘horizontaal’ naar mate de strooier lichter wordt.
De maximale rupsbreedte is 91,44 cm, maar met smallere opties is het mogelijk om binnen de 3 meter transportbreedte te blijven. En 3 meter spoorbreedte is leverbaar voor wie met vaste rijpaden (Controlled Traffic Farming) werkt. De gigant weegt trouwens 19,3 ton en mag technisch gezien 27 ton wegen.
Geen One-bediening
Fendt bouwt nog geen FendtOne-bediening in deze trekker (zie trekker uitgave 376), zoals die wel in de Fendt 300 en 700-serie te vinden is. In plaats daarvan bouwt Fendt de ‘oude’ multifunctionele rijhendel en 10-inch terminal in de trekker. Mechanische cabinevering is optioneel, en het geluidsniveau zou 74 dB(a) zijn. Overigens is de trekker geschikt voor praktisch alle Isobus-functies, en zelfs TIM-ready (tractor implement management).
Gerelateerde tags: Fendt