fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Mini-verreiker van Weidemann vernieuwd

De kleine verreiker van Weidemann krijgt een grote update. De T4512 krijgt een nieuwe aandrijving, cabine en een schonere motor.

Tien jaar na de introductie van de T4512, de kruising tussen een minishovel en verreiker, krijgt deze een forse update. De type aanduiding blijft onveranderd, en dit correspondeert met de hefhoogte (max. 4,5 meter) en het hefvermogen (1,25 ton). Weidemann spreekt over een tweede generatie T4512, die herkenbaar is aan de rode dakrand en vernieuwde motorkap. Bijzonder aan deze verreiker zijn de afmetingen (1,56 meter breed en geen 2 meter hoog). De machines worden volgende maand verwacht in Nederland.

De mini-verreiker tilt 4,5 meter hoog. Foto’s: Weidemann

Vijf pk meer

De Yanmar-motor voldoet voortaan aan de Stage 5-emissienorm. De machine wordt standaard geleverd met een 25 pk sterke motor. Dit motorvermogen valt onder de laagste vermogensklasse wat betreft emissienormen, en is dus niet voorzien van nabehandelingstechniek voor uitlaatgassen. De brutoprijs voor zo’n standaardmachine is €45.000. Wie toch een sterkere motor wil (45 pk, voorheen was dit 40 pk), moet hiervoor €4.000 extra rekenen. Die sterkere motor is dan ook voorzien van DPF (dieselpartikelfilter) en DOC (dieseloxidatiekatalysator). Bij die meerprijs is ook een hogere topsnelheid inbegrepen; max. 30 km/u voor de grote motor, max. 20km/u voor de kleine.

Aandrijving vernieuwd

Nieuw is ook de zogeheten ecDrive-aandrijving, en met die naamgeving doelt Weidemann op een elektronisch aangestuurde aandrijving. Hierbij zijn er vier rijstrategieeën: auto-modus (maximale output), eco-modus (beperkt toerental) en een modus voor het werken met hydraulisch aangedreven aanbouwdelen zoals een rolbezem of instrooimachine. In het laatste geval kun je met het handgas een gewenst motortoerental instellen, en met het rijpedaal of cruise control vanaf 0,1 km/u rijden. Tot slot is er de M-modus, wat in feite een ‘inching’ modus is; hierbij stel je een vast motortoerental in en gebruik je het rijpedaal om de ‘stuurdruk’ te bepalen en dus bijvoorbeeld snel te heffen.

Een blik in de nieuwe cabine. Let op de vernieuwde joystick met nu proportionele bediening voor het uitschuiven van de telescoopgiek.

Meer elektronische functies

De mechanische handrem maakt plaats voor een elektronische. Deze wordt automatisch ingeschakeld als de machine stilstaat in z’n neutraal en de als de chauffeur de stoel verlaat. Door op het rijpedaal te drukken, laat de handrem los. Naast automatisch, kun je ‘m ook manueel bedienen.

Verder heeft Weidemann heeft de cabine en het interieur vernieuwd en dat is herkenbaar aan de nieuwe, rode dakrand. Zo heeft Weidemann heeft verschillende functiegroepen nu aangeduid met kleuren. Er is een nieuwe multifunctionele joystick waarmee nu ook de uitschuiven van de giek proportioneel gaat. Nu is er een 3-polige stekkeraansluiting, opklapbare armleuning en bekerhouder.

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Proefrit met slim uitgeruste Weidemann T7042-verreiker

Twee dingen vallen TREKKER meteen op aan de Weidemann T7042-verreiker: de strakke lijnen én een vrij lange bouw. Tijd voor een...
Afbeelding artikel

Weidemann komt volgend jaar met grotere T7-verreiker

Machinefabrikant Weidemann heeft een verreiker ontwikkeld die tot 7 meter hoog tilt, en brengt deze gefaseerd op de markt. Nederland moet...
Afbeelding artikel

Case IH kondigt eerste spuitdrones aan

Case IH lanceert binnenkort zijn eerste spuitdrones in twee modellen: 30 en 70 liter. De fabrikant wil de Vtol eerst via...