Introductie elektrische Fendt sterk vertraagd
Fendt komt waarschijnlijk pas in 2025 met haar eerste elektrische trekker op de markt, dat zegt topman Gröblinghoff in een interview met het Duitse magazine ATZ.
Bij de introductie in 2017 kondigde Fendt nog aan dat de accu-elektrisch aangedreven E100 Vario dit jaar in serieproductie zou gaan. Dat werd reeds uitgesteld tot 2022. Nu zegt de fabrikant in 2025 met ‘noemenswaardige’ aantallen de markt op te kunnen. De achterliggende reden is niet bekend.
Grote uitrol van elektrisch ‘gaat niet gebeuren’
Christoph Gröblinghoff is voorzitter van de raad van bestuur binnen Agco en verantwoordelijk voor de strategie van het merk Fendt en de Agco-fabrieken in Duitsland. Hij herhaalt in het interview dat een uitgebreide uitrol van elektrische aandrijvingen in de landbouw simpelweg ‘niet gaat gebeuren’. De keuze in aandrijflijnen voor trekkers zal een mix blijven van motoren op fossiele brandstoffen en elektrische powertrains.
Fendt op waterstof in 2021
De topman verwacht dat Fendt op de volgende Agritechnica-beurs in 2021 een eerste prototype van een brandstofcel-trekker toont. “Het zal wel nog jaren duren voordat we die in praktijk kunnen testen. De komende drie jaar komt die zeker niet op de markt.” Bij fuelcell, ofwel brandstofcel-techniek is het aannemelijk dat de trekker gebruikt maakt van waterstof en dit omzet in elektriciteit voor de aandrijving. Overigens is het topic niet helemaal nieuw voor Agco. Al in 2009 diende de MF-fabriek in Beauvais (F.) een patentaanvraag in die betrekking had op de ontwikkeling van een fuelcell-trekker.