De 800 pk Schlüter
In 1978 presenteerde Schlüter de Profi Trac 5000 TVL. Gigantisch. Maar toen was er ook al sprake van een 800 pk trekker. Die kwam er nooit. Maar wat nou als de bestelling wél doorging, en Schlüter die Profi Trac 8000 TVL wél zou bouwen? Dan zou-ie er zou uitzien, volgens deze Duitse Schlüter-liefhebbers. Zij bouwden ’m gewoon zelf.
Terug naar het jaar 1980. De zaken gaan goed tussen Schlüter en Joegoslavië. De toenmalige maarschalk Tito kocht meerdere grote Schlüter-trekkers van de fabrikant uit Freising. Om aan de grote vraag te voldoen presenteerde Schlüter twee jaar eerder al de Profi Trac 5000 TVL: een trekker met 500 pk motorvermogen en daarmee de sterkte trekker van Europa. Maar maarschalk Tito wil nog meer! En als antwoord daarop doet de trekkerfabrikant uit het Duitse Freising een voorstel: een Profi Trac 8000 TVL, met twaalf cilinders, 800 pk en alles een beetje groter …
Wie de geschiedenis van Schlüter een beetje kent, weet dat dit scenario nooit werkelijkheid werd. Er is slechts één 500 pk sterke Trac 5000 TVL gebouwd, als prototype. Daarna stopte de zaken met Joegoslavië, na het overlijden van de maarschalk. Maar, stel nou dat de zaken wél doorgingen? Díe vraag hield twee gepassioneerde Schlüter-liefhebbers uit het noorden van Duitsland lang bezig. En daaruit ontstond het idee om die Profi Trac 8000 TVL gewoon zelf te gaan bouwen. De eigenaar – wie overigens anoniem wil blijven – bouwde samen met de eigenaar van een landbouwmechanisatiebedrijf én tevens Schlüter-liefhebber Claus Peter Evers de droomtrekker die antwoord geeft op de vraag ‘wat nou als het wél werkelijkheid werd?’.
Lees verder onder de foto
Duurde acht jaar
Vier dingen stonden vooraf vast. Zo zou er géén originele Schlüter-trekker worden opgeofferd om deze droomtrekker te bouwen. Tweede eis: die 8000 TVL zou méér motorvermogen krijgen dan de ‘5000’. Drie: de bouwers zullen alleen gebruikmaken van techniek die rond 1980 beschikbaar was. En tot slot, de vierde eis, de trekker moet aan het eind 25 ton gaan wegen. Schoon aan de haak. Dit wensenlijstje stelde de bouwers acht jaar geleden op. Het duurde uiteindelijk drie jaar voordat het bouwproject daadwerkelijk van start ging, en tot die tijd is het plan steeds verfijnd.
Uit het leger
“Ik heb een zwak voor alles wat groot en sterk is”, grijnst Valtra-dealer Claus Peter Evers. “Ik had dus al snel een donormachine in mijn hoofd, waar we een motorblok en transmissie uit konden sleutelen.” Eind jaren zeventig werd er namelijk in het Duitse leger een bijzonder sterke machine gebruikt: een vierassige ‘vrachtwagen’ van Typ Faun SLT 50. Die transporteerde zware pantservoertuigen. “Die motor en transmissie daarvan, zijn een super basis voor de bouw van de trekker. En díe componenten had Schlüter in theorie ook kunnen gebruiken”, vertelt Claus Peter Evers enthousiast naast een leeggehaalde gigant van de ‘Bundeswehr’ die nog op z’n erf staat.
Brede neus
Evers lepelde de V12-motor uit de Faun, en plaatste ’m op het chassis. Het is een Deutz MWM TBD234. Dat is een 21,6 liter motorblok dat seriematig 735 pk levert. In de Schlüter levert het motorblok zelfs nog wat meer vermogen. Vanwege de V-hoek van 60 graden, is de relatief smalle motor zeer geschikt voor plaatsing onder de lange, ‘smalle’ motorkap. Toch maakt de gigantische motor een imponerende indruk, want de speciaal gemaakte, kenmerkende Schlüter-neus is 1,18 meter breed.
Lees verder onder de foto
De versnellingsbak is direct achter aan de motor geflensd: een automatische viertraps ZF-transmissie 4 PW 200 H2. Die bak kan volledig onder belasting worden geschakeld. De Faun-vrachtwagen reed er 66 km/u mee. De giga-Schlüter is overigens niet toegelaten voor de openbare weg.
Evers ging naar Raba en greep daar twee dikke assen van de plank die nog afstammen van de voorraad van de Trac-productie bij MaLi. Met deze basiscomponenten begon de bouw van de trekker in de werkplaats van Claus Peter Evers.
Een 3000 opgemeten
Wat betreft de cabine en verdere details, kon Claus Peter Evers gewoon de maten opnemen van zijn eigen Schlüter 3000 Profi Trac, en op basis daarvan nabouwen. Dat doen de Schlüter-liefhebbers omdat zij geen originele trekker willen opofferen. Alleen het cabinedak, het dashboard, de bediening van de hydrauliekventielen en het Schlüter-embleem komen uit het onderdelenmagazijn van Evers, waar nog originele onderdelen liggen.
Er is alleen gebouwd aan de trekker, als er tijd voor over was. “Die tijd was altijd kort, en daarom hebben we er vijf jaar over gedaan om de trekker te bouwen”, verklaard Claus Peter Evers met een knipoog. De liefhebber heeft zelf ongeveer 60% van de ruim 5.000 uren zélf gesleuteld aan de gigantische Schlüter.
Lees verder onder de foto
Het eindresultaat
Op 30 november 2019 opent de overhead-deur en rijdt de gloednieuwe Schlüter, van een absoluut gigantische omvang, de ontvangsthal in. De Profi Trac 8000 TVL met ongeveer 800 pk, vierwielbesturing en een kenmerkende Schlüter-kantelcabine wordt aan de nieuwe eigenaar overhandigd. Zo zou de trekker eruit hebben gezien, als Schlüter daadwerkelijk zo’n gigant had mogen verkopen aan de Joegoslaven. En het werd tóch werkelijkheid door de toegewijde Schlüter-verzamelaar en dealer van landbouwmachines Claus Peter Evers. Alleen jammer dat de rode reus hoogstwaarschijnlijk nooit écht aan het werk gaat op het land.