Nieuwe trekker gekocht? Zo zit het met de garantie
Bij aankoop van een nieuwe trekker is vanzelfsprekend garantie van toepassing. Maar wat houdt die garantie in, wat mag je verwachten en waar heb je recht op? TREKKER inventariseerde de gang van zaken bij de verschillende trekkermerken, zodat je inzicht krijgt in deze (soms) complexe materie.
Allereerst duidelijkheid over waar het in dit artikel over gaat: je koopt een nieuwe trekker en er gaat iets stuk. Valt dat wel of niet onder de garantie? Normaliter is voor een nieuwe trekker binnen een bepaalde periode sprake van fabrieksgarantie.
Naast de standaard garantie die iedere leverancier van nieuwe trekkers biedt, zijn er mogelijkheden om de garantie uit te breiden. Met uitgebreidere garanties kiezen trekkerkopers voor een stukje extra zekerheid, en dekken ze dus onzekerheid af. Dat laatste gaat gepaard met een soort van onderhoudscontract en/of een verzekering.
Wettelijke garantie
Garantie op nieuwe producten is een wettelijk ding. Voor de consumentenmarkt is dat meer dichtgetimmerd dan voor de zakelijke markt. Zo geldt voor die zakelijke markt geen wettelijke EU-minimumgarantie van twee jaar, zoals die voor consumenten wel geldt.
In de zakelijke markt mogen partijen contractueel afwijkende afspraken maken, als het maar is vastgelegd of – zoals vaak wordt gezegd – als het in de kleine lettertjes staat. Waarom dat verschil tussen de consumenten- en de zakelijke markt? De wetgever ziet het zo: de zakelijke koper wordt geacht beter geïnformeerd te zijn en beter te onderhandelen dan een consument.
Garantie vastleggen
Vergelijk het met de Wet verkoop op afstand over internetaankopen. Ook die wijkt qua recht af voor consumenten én de zakelijke markt. De consument heeft het recht om de koop zonder opgaaf van reden te ontbinden (het product terug te sturen), terwijl een zakelijke klant dat recht niet heeft. En dat is waar het woord conformiteit om de hoek komt kijken. De wet kent namelijk regels voor non-conformiteit (artikel 7:17 BW). Non-conformiteit betekent in het Nederlands recht dat een product moet voldoen aan wat de koper ervan mag verwachten op basis van de overeenkomst. Echter, contractuele afspraken kunnen dit recht ook beperken of uitsluiten. Koop je dus een nieuwe trekker, dan geldt de garantie zoals die met de leverancier is afgesproken.
Lees verder onder foto’s en kader

Fabrieksgarantie of commerciële garantie
De betekenis van de standaard ‘fabrieksgarantie’ is vrijwel voor alle merken gelijk. Zoals het woord al zegt is fabrieksgarantie een door de fabrikant afgedekte garantie. Het verschil tussen de trekkermerken zit ‘m in de looptijd en/of de beperking op het aantal draaiuren. Eventueel mét een clausule voor slijtage-aftrek. Is sprake van een defect, dan neemt de dealer contact op met de importeur of met de fabrieksvertegenwoordiging om alles op te lossen en af te wikkelen.
Hoe lang of kort die fabrieksgarantie duurt in de zakelijke markt, is dus een wederzijdse afspraak. In alle gevallen geldt het conformiteitsbeginsel: het product, in dit geval een trekker, moet voldoen aan wat er redelijkerwijs van mag worden verwacht. Redelijkerwijs is dus ook dat de leverancier mag verwachten dat de trekker wordt gebruikt waarvoor deze is ontworpen. Worden bijvoorbeeld niet-gehomologeerde wielen of banden gemonteerd, dan kan de garantie op de transmissie vervallen.
Commerciële garantie daarentegen is een pakket met aanvullende garanties die een dealer of importeur voor eigen rekening neemt.
Wie moet het onderhoud uitvoeren?
Er bestaat een Europese regel die de koper de vrijheid geeft om onderhoud al dan niet zelf te doen, de Monti-verordening. De enige voorwaarde is wel dat het onderhoud gebeurt onder de voorwaarden en richtlijnen van de fabrikant. Wie precies het onderhoud doet, zou dus wettelijk gezien geen verschil moeten maken om aanspraak te houden op de fabrieksgarantie. Bij een aanvullende garantieperiode echter, kan wel worden geëist dat onderhoud verplicht door de dealer wordt uitgevoerd.
Bij chiptuning vervalt garantie
Of het nu zelf is uitgevoerd of niet, een fabrikant eist dat je de voorgeschreven olie, brandstof en filters gebruikt en dat het onderhoud volgens het onderhoudsboekje wordt uitgevoerd. Maar net als eerder gesteld bij het conformiteitsbeginsel: als de motor is gechiptuned, vervalt de garantie op de motor en mogelijk ook op de transmissie.
Heeft die getunede trekker problemen met de verlichting, dan wordt dat redelijkerwijs wél opgelost. Maar is er een dynamo-probleem waarbij door de gebruiker extra verlichting is aangebracht, dan heb je (weer) een discussie.
Sprake van coulance
Op papier zijn de standaard fabrieksgaranties per trekkermerk dus niet zo verschillend. In de praktijk gaat het vaak over de garantie op de motor en de transmissie. Dat zijn de delen waar de dure reparaties voorkomen. Het zijn ongeschreven regels, maar de relatie met de dealer (en de fabrikant) is minstens zo belangrijk. Ook dealers en fabrikanten hebben er belang bij om de klantrelatie én de merkreputatie hoog te houden. Bijvoorbeeld: is de trekker net uit de garantie en doet zich een (fors) technisch probleem voor waarbij ook de fabrikant vindt dat zoiets niet had mogen gebeuren, dan wordt dat doorgaans in alle redelijkheid opgelost. Al is een dealer of fabrikant daartoe niet verplicht.
Aanvullend verzekeren
Naast de standaard fabrieksgarantie zijn er bij de grote merken vaak mogelijkheden om deze garantie uit te breiden. Dit wordt ook wel commerciële garantie genoemd. Meestal is dit een verzekeringsvorm, al zal je dit niet altijd herkennen als verzekering. Anderzijds wordt in een aantal garantieplannen ook nadrukkelijk een allriskverzekering opgenomen. Een onderhoudscontract kun je ook opvatten als een vorm van verzekering. Je koopt immers zekerheid. Dat wordt niet altijd nadrukkelijk zo genoemd, en juridisch gezien is het een kwestie van interpretatie van de wetgeving waar niet iedereen dezelfde conclusies uit trekt. Voer voor juristen, die bijvoorbeeld in de bepaling dat er een eigen risico is lezen dat sprake is van een verzekering in plaats van een garantie.
Risico’s afdekken is verzekeren?
Door verschillen in wetgeving bieden de grote trekkermerken niet in alle Europese landen dezelfde aanvullende garantieplannen aan. Voor Nederland geldt dat een dealer of importeur geen verzekering mag aanbieden. Dat mag alleen als een dealer alle papieren en vergunningen heeft om zich verzekeringsmaatschappij te mogen noemen. In de praktijk geen haalbare kaart.
Een praktische oplossing is dan dat de dealer een contract afsluit met een verzekeraar en de verlengde garantie onder een eigen naam aanbiedt. Deze verlengde of uitgebreide garantie lijkt sterk op een allriskverzekering met de nodige voorwaarden. Een bekende verzekeraar in de trekkerwereld, maar zeker niet de enige, is Stopel verzekeringen. Stopel heeft samen met Same Deutz-Fahr Nederland een uitgebreide garantieverzekering ontwikkeld onder de naam Diamond Care. SDF Nederland is daar in zijn communicatie heel open over. Andere leveranciers zijn er minder duidelijk over hoe het verzekeringsdeel is afgedekt.
Auteur: Martin Smits
Lees ook: Zelf je trekker verkopen? Zo maak je de beste foto’s
Gerelateerde tags: Financiering, Onderhoud, Reparatie, werkplaats