fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Kemper 490 Pro klapt steunwiel op

Kemper introduceert een nieuwe serie maisvoorzetstukken, de 400 Pro-serie. De meest zichtbare update is het geveerde neuswiel dat tijdens het hakselen opklapt boven het invoerkanaal. Ook de beschermers klappen op en blijven op de bek tijdens het hakselen. Foto's: Jacco van Erkelens

De Duitse voorzetstukkenfabrikant Kemper presenteerde onlangs op de Agritechnica in Hannover (D) nieuwe updates voor de Kemper 400 Pro-serie. Een grote verandering is het geveerde neuswiel: dat klapt op tijdens het werken. Op een persbijeenkomst vooraf van moederbedrijf John Deere kunnen we dit ervaren.

Om met een maisvoorzetstuk de openbare weg op te mogen, is het van belang dat je de punten afschermt. Kemper heeft hierin twee smaken: BasicProtect en ComfortProtect. BasicProtect is het optiepakket van Kemper waarbij je handmatig de afschermingsborden en (waarschuwings)verlichting voor de punten hangt.

Rijd je veel over de weg, dan is een neuswiel beter voor je vooras, voorwielen en je eigen comfort. In de meeste gevallen is het verplicht vanwege de aslasten. Dit noemt Kemper ComfortWheel. Een nadeel ervan is dat je het flinke ding weg moet zetten voor je aan een nieuw veld begint. Vaak in de berm of op een fietspad. Het aan- en afkoppelen is precisiewerk. Het komt voor dat het oog waarmee je de transportwagen oppakt krom gaat, omdat-ie niet helemaal goed zit. Kemper pakt dit nu aan met de ComfortProtect-optie.

Geveerd neuswiel

Het nieuwe ComfortRide-wiel is kleiner dan het oude ComfortWheel-systeem. Het lijkt meer op twee heftruckwielen die tegen elkaar zitten. Het principe blijft gelijk. Op de weg rust de bek op een gestuurd wiel.

Nieuw is de rubberen demper onder de bek die het deinen en klappen opvangt. Om zenuwachtig gewiebel van het wiel op de weg te voorkomen, is een pendelrem geplaatst. Die klemt het wiel met 270 Nm in de voorwaartse positie. Mocht het wiel toch moeten zwenken dan kan dat, maar schiet het vervolgens automatisch terug in voorwaartse positie.

Het systeem is ontwikkeld voor 2,5 ton oplegdruk, maar tijdens de proefrit drukt 1 ton op het wiel. Het is goed te merken dat-ie veert: met 40 km/u over een weggetje met putten is een peulenschil. Iets wat met het oude wiel minder comfortabel is.

Lees verder onder de foto’s; bekijk de video onderaan dit artikel

Onder de bek zit een rubberen demper. Die koppelt tijdens het uitvouwen aan het neuswiel. Op de weg rust zo'n 1.000 kilo op het wiel, dat is ontworpen voor maximaal 2,5 ton. Het gedrag op de weg is merkbaar beter dan de oude versie.
Onder de bek zit een rubberen demper. Die koppelt tijdens het uitvouwen aan het neuswiel. Op de weg rust zo'n 1.000 kilo op het wiel, dat is ontworpen voor maximaal 2,5 ton. Het gedrag op de weg is merkbaar beter dan de oude versie.

Opklappen tijdens hakselen

Eenmaal op het perceel aangekomen vouwen de voor- en zijbeschermers eerst achter het voorzetstuk. Vervolgens vouwt de bek uit, en tegelijkertijd trekt de bek het wiel op boven de invoer. Het wiel is om die reden fors kleiner dan bij het oude systeem, om het zicht zo min mogelijk te belemmeren. Na het uitvouwen ontgrendelt de pendelrem, waardoor het wiel omdraait. Dit alles duurt iets langer dan een minuut bij een twaalfrijer.

Het grote voordeel is dat je altijd bij de dichtstbijzijnde dam of weg de straat op kunt, en niet eerst de afgekoppelde losse steun moet opzoeken. Daarbij hindert het ook geen voorbijgangers. Nadeel is wel dat je met 480 kilo extra gewicht het land op gaat, al zit het dicht bij de vooras. Het oude steunwiel weegt met 550 kilo iets meer, maar dat koppel je tijdens het werk af. Op de weg is dit systeem 80 kilo lichter.

Bij het uitklappen vouwt het neuswiel op boven het invoerkanaal. De rem ontspant, en het wiel draait dichter bij de voorruit. Zo zit-ie uit de weg en heb je zicht op de punten en de trommels.
Bij het uitklappen vouwt het neuswiel op boven het invoerkanaal. De rem ontspant, en het wiel draait dichter bij de voorruit. Zo zit-ie uit de weg en heb je zicht op de punten en de trommels.

Veel detail-updates

Verder kwam Kemper op de Agritechnica met nieuwe zijmessen aan de zijkant van de bek. Die zijn vooral bedoeld voor verwaaide mais zodat deze minder stroopt, of voor het volvelds maaien van bonen of erwten. Voor het opklappen moet je die handmatig laten zakken. Wanneer je de messen niet nodig hebt, zou je ze er eenvoudig moeten kunnen afhalen. Helaas zitten ze tijdens de persbijeenkomst niet op de bek die wij voor de lens hebben.

Verder zijn de punten voor aan de bek nu verstelbaar door middel van boutgaten. Zo kun je ze verder vooruitschuiven bij verwaaide gewassen of zelfs volledig verwijderen. De meenemers zijn om en om uitgevoerd met rvs verstevigingen die je bij slijtage afzonderlijk kunt vervangen. Deze zitten niet op elke meenemer, omdat dat volgens de fabrikant geen meerwaarde heeft. Onder de meenemers zien we dat deze het oude type mes hebben. Voor modeljaar 2026 komt Kemper met een nieuw mes, met een nieuw snijvlak en een groter Hardox-coatingoppervlak voor een langere levensduur. Ten slotte krijgt het design een wat strakkere update, waarbij met name het steunwiel gestroomlijnder zal zijn.

De nieuwe generatie heeft veel detail-updates, zoals rvs verstevigingen op de meenemers. Die moeten slijtage beperken. Op de Agritechnica was de bek ook te zien met opklapbare zijmessen, om beter verwaaide mais te maaien of volvelds bonen of erwten te maaien. Ook is er een nieuw mes met een ander snijvlak en een groter coatingoppervlak. Hier nog niet te zien, omdat het niet op tijd klaar was.
De nieuwe generatie heeft veel detail-updates, zoals rvs verstevigingen op de meenemers. Die moeten slijtage beperken. Op de Agritechnica was de bek ook te zien met opklapbare zijmessen, om beter verwaaide mais te maaien of volvelds bonen of erwten te maaien. Ook is er een nieuw mes met een ander snijvlak en een groter coatingoppervlak. Hier nog niet te zien, omdat het niet op tijd klaar was.

Extern wiel verdwijnt

Voor 2026 is het nog mogelijk om het externe wiel optioneel te kiezen. Vanaf 2027 is dit niet meer leverbaar en is het geïntegreerde transportwiel de enige optie. Dit is vooral vanwege het verschil in software. De nieuwe maisbekken hebben andere software voor onder andere het opklappen en bijhouden van data dan de oude. Dat betekent dat je bij bestellen van een exemplaar moet kiezen of-ie aan een 8000- en 9000-serie gaat of aan een nieuwe John Deere F8- en F9-hakselaar.

De bekken met ComfortRide zijn vanaf 2026 in beperkte oplage leverbaar. Wie de hydraulische zijmessen wil, moet nog een jaartje wachten. In eerste instantie zijn ze bedoeld voor de nieuwe F8- en F9-hakselaars, daarna volgen versies voor andere fabrikanten. Prijzen zijn momenteel nog niet bekend.

Auteur: Jacco van Erkelens

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

AVR perst maximale uit zelfrijdende rooier met nieuwe Puma 5.0

AVR Machinery biedt met zijn nieuwe zelfrijdende rooier Puma 5.0 meer capaciteit en nog meer product- én gebruikersvriendelijkheid.
Afbeelding artikel

Deense HE-VA levert nieuwe graslandzaaimachine G-Drill

HE-VA heeft de G-Drill primair ontworpen voor het doorzaaien van gras, maar de graslandzaaimachine kan ook in kale grond zaaien.
Afbeelding artikel

Straks 57 messen in New Holland-grootpakpers

New Holland werkt aan een nieuwe snijrotor voor grootpakpersen. Straks passen er 57 messen in de lade, goed voor een theoretische...