fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Faresin toont 100% elektrische 24 kuubs tweevijzel mengwagen

Deze full-electric Leader PF2.24 Plus is een 24 kuubs zelfrijdende voermengwagen die 100% elektrisch wordt aangedreven. Onder de kap achter schuilt een accupakket van 137 kWh. Foto's: Mark Pasveer

De Italiaanse machinefabrikant Faresin toont op Agritechnica 2025 een grote elektrische voermengwagen. Zowel de twee staande mengvijzels als de wielen zijn elektrisch aangedreven. Detail: een NIR-sensor verklapt wanneer het mengsel optimaal is gemixt.

Het Italiaanse Faresin bouwt al een jaar of vijf elektrische voermengwagens. Nu de fabrikant – die naar eigen zeggen ook 600 elektrische verreikers in de markt heeft – steeds meer ervaring heeft met deze emissiearme aandrijfwijze, gaat hij stapsgewijs grotere voermengwagens elektrisch aandrijven. Vandaar dat er een grotere Leader PF2-24 Plus te zien was op de Agritechnica.

Vier elektromotoren

Verstopt onder de kappen ligt een lithium-ijzer-fosfaat-accu ter grootte van 137 kWh met aan boord vier elektromotoren. Dat zijn een 34 kW-elektromotor voor de uitkuilfrees, een 52 kW-motor voor de wielaandrijving, een 52 kW-motor voor het mengen en een 23 kW-elektromotor voor alle hydraulische voorzieningen. Denk daarbij aan het openen en sluiten van de schuiven, tegenmessen en het heffen en zakken van de uitkuilfrees.

Een medewerker van Faresin stelt dat je met een volle accu tot zeven ladingen voer kunt uitkuilen, mengen en lossen. Het duurt vier à vijf uur om het accupakket weer op te laden als je beschikt over een krachtstroomaansluiting met minimaal drie fasen en 32 ampère.

Lees verder onder de foto

De zwart-oranje stroomkabel langs de laadarm verraadt dat ook de uitkuilfrees elektrisch wordt aangedreven. Er zijn nog drie elektromotoren: één voor de wielen, één voor de mengvijzels en één voor alle hydraulische voorzieningen.
De zwart-oranje stroomkabel langs de laadarm verraadt dat ook de uitkuilfrees elektrisch wordt aangedreven. Er zijn nog drie elektromotoren: één voor de wielen, één voor de mengvijzels en één voor alle hydraulische voorzieningen.

Mix van NIR en AI

Om te voorkomen dat je te kort of te lang de mengvijzels laat mengen, ontwikkelde Faresin samen met de universiteit in het Italiaanse Padua een zogenoemd IOF-systeem. Dat staat vrij vertaald voor een indicatie van de optimale mengtijd. De mengwagen is daartoe uitgerust met een nabij-infraroodspectroscopie (NIR)-sensor van de Italiaanse leverancier Polyspec.. Deze sensor scant continu het mengsel in de mengkuip, waarna een computer de scans analyseert. Een slim algoritme vertelt vervolgens op basis van de uitslag van deze analyse én de geladen voersoorten of het mengsel voldoende gemixt is.

Volgens Faresin spaart deze werkwijze een hoop onnodige mengtijd en dus energie uit. De Italiaanse fabrikant zoekt nog een Nederlandse importeur.

Naar wens levert Faresin een NIR-sensor van het Italiaanse Polyspec op de voermengwagen. De NIR-analyse en een slim algoritme melden vervolgens wanneer het mengsel klaar is. Dit voorkomt onnodig lang mengen en dus energie.
Naar wens levert Faresin een NIR-sensor van het Italiaanse Polyspec op de voermengwagen. De NIR-analyse en een slim algoritme melden vervolgens wanneer het mengsel klaar is. Dit voorkomt onnodig lang mengen en dus energie.

Auteur: Bas van Hattum

Lees meer Agritechnica-nieuws op Trekkeronline

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Marktoverzicht 220 cm brede kuilhappers: je krijgt wat je ziet

TREKKER heeft de meest verkochte kuilhappers van 220 centimeter breed van in Nederland verkrijgbare merken voor je op een rij gezet.
Afbeelding artikel

New Holland werkt aan prototype hybride verreiker

New Holland werkt aan een hybride verreiker die een methaangasmotor combineert met een elektrische rijaandrijving.
Afbeelding artikel

Loonvoerbedrijf kiest voor JCB-wiellader met Peecon-voermengwagen

Johan Zwijnenburg kiest voor combi JCB-wiellader met Peecon-voermengwagen. Begin dit jaar begon hij met een eigen loonvoerbedrijf.