fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Einböck schoffelt nu ook in de rij

De Einböck Invera schoffelt in de rij tussen de planten door met cameragestuurde, hydraulisch heen-en-weergaande schoffelmessen. Foto's: Mark Pasveer

Einböck heeft zijn assortiment verder uitgebreid met de Invera, een schoffel die ook in de rij tussen de planten door schoffelt. Daarnaast introduceert de Oostenrijkse machinefabrikant een nieuwe wiedeg en voert hij wijzigingen door in de bestaande schoffeltechniek.

Invera is de naam van de nieuwe schoffel die cameragestuurd tussen de rijen schoffelt. Einböck heeft, zoals de meeste fabrikanten met een vergelijkbare techniek, gekozen voor een systeem waarbij twee messen van links naar rechts tussen de planten door bewegen. De fabrikant kiest voor hydraulisch bedienen van de heen-en-weerbeweging in plaats van luchtbediend of elektrisch.

Nieuw parallelogram

Voor de Invera is een nieuw parallelogram ontwikkeld en het systeem werkt met een in het parallellogram ingebouwde camera per rij. De diepteregeling van de schoffelmessen is naar keuze met loopwielen of elektrisch. De elektrische variant zonder loopwielen is een keuze die vaker voor tuinbouwgewassen wordt gebruikt.

De Invera is leverbaar tot maximaal 6 meter werkbreedte. Volgens Einböck-importeur Reesink werkt de Invera momenteel al in 30 verschillende gewassen. De prijs hangt af van welke keuze wordt gemaakt voor service en ondersteuning, maar de indicatie voor een 6-rijer is ruwweg vanaf €80.000.

Lees verder onder de foto’s

Voor de Invera zijn nieuwe parallellogrammen ontwikkeld. Het zilverkleurige langwerpige blok in het frame van het parallellogram is de camera. Iedere rij heeft een eigen camera.
Voor de Invera zijn nieuwe parallellogrammen ontwikkeld. Het zilverkleurige langwerpige blok in het frame van het parallellogram is de camera. Iedere rij heeft een eigen camera.

Nieuwe wiedeg Aerostar Evo

De Aerostar Evo is een nieuwe wiedeg van Einböck. Deze is gebouwd volgens hetzelfde concept als de al veel langer bekende Aerostar Fusion, maar lichter gebouwd. De Evo kan daarom slechts maximaal 4,5 kilo druk op de tanden zetten, bij de Fusion is dat maximaal 7 kilo.

De Evo heeft effectief 3,125 centimeter tussen de tanden, bij de Fusion is dat 2,8 centimeter. Beide modellen hebben een tandendikte van 7 millimeter. In de aanschaf is de Evo ruwweg 25% voordeliger dan de zwaarder gebouwde Fusion.

De Aerostar-Evo is gebouwd volgens het concept van de bekende Aerostar-Fusion. Het grote verschil is een lichtere bouw, waardoor er een lagere maximale veerdruk is evenals een 25% aantrekkelijkere aanschafprijs.
De Aerostar-Evo is gebouwd volgens het concept van de bekende Aerostar-Fusion. Het grote verschil is een lichtere bouw, waardoor er een lagere maximale veerdruk is evenals een 25% aantrekkelijkere aanschafprijs.

Nieuwe variant Row-Guard-sideshift

Einböck heeft een nieuwe variant van de Row-Guard-sideshiftbok ontwikkeld. In essentie is het concept van de universeel toepasbare sideshift niet gewijzigd, het grote verschil is de grote tunnelvormige opening in het midden van de aanspanning. Daardoor ontstaat ruimte om bijvoorbeeld een aftakas door te voeren wanneer de bok voor een aangedreven werktuig als een rijenfrees wordt gebruikt.

Als sideshift voor een schoffel biedt de vrij ruimte in het midden plaats aan de camera die de aansturing in de rij verzorgt. Bij de eerdere versie van de Row-Guard is het midden een gesloten geheel, waardoor de camera op de zijkant van de schoffel moet worden gemonteerd.

De nieuwe Row-Guard-sideshiftbok heeft een volledig vrije ruimte in het midden, waardoor er ruimte is voor het doorvoeren van een aftakas. De camera voor de aansturing kan nu ook midden in de bok in plaats van op de zijkant van de machine geplaatst worden.
De nieuwe Row-Guard-sideshiftbok heeft een volledig vrije ruimte in het midden, waardoor er ruimte is voor het doorvoeren van een aftakas. De camera voor de aansturing kan nu ook midden in de bok in plaats van op de zijkant van de machine geplaatst worden.

Meer technische details

Ook aan de parallellogrammen van de schoffels heeft Einböck wijzigingen doorgevoerd. De koker waaraan de schoffels worden bevestigd is nu een gelaste in plaats van geschroefde constructie, die zowel voor mais als bieten bruikbaar is. Eerder moest dat worden omgebouwd.

De bevestiging van de schoffels is gewijzigd van een constructie met plaatmateriaal naar een vierkante koker. Ook het klemmen van de bevestiging van de schoffelhouders is gewijzigd en vereenvoudigd.

Een andere detailwijziging is een gereedschapsloze hoogteverstelling van de bladbeschermers. Voor schoffelen op steile hellingen heeft Einböck een nieuwe constructie bedacht om afdrijven van het werktuig tegen te gaan, waarvoor de fabrikant op de Agritechnica zelfs met een medaille is beloond. In het vlakke Nederland is voornoemde constructie in de praktijk niet aan de orde.

Kenners zullen het meteen zien: de koker waaraan de schoffels worden bevestigd is nu een gelaste in plaats van geschroefde constructie, met een nieuw klemsysteem. Het snelverstelsysteem op de Premium-uitvoering die twee jaar geleden is geïntroduceerd, blijft overigens ook leverbaar.
Kenners zullen het meteen zien: de koker waaraan de schoffels worden bevestigd is nu een gelaste in plaats van geschroefde constructie, met een nieuw klemsysteem. Het snelverstelsysteem op de Premium-uitvoering die twee jaar geleden is geïntroduceerd, blijft overigens ook leverbaar.

Auteur: Martin Smits

Lees meer Agritechnica-nieuws op Trekkeronline

Nieuwsbrief

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang het laatste TREKKER-nieuws in je inbox.

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
JJJJ dash MM dash DD
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Turkse Fimaks presenteert nieuwe telescopische minishovel

Minishovel LT50 van de Turkse fabrikant Fimaks is standaard voorzien van een cabine met airco. De nieuwe LS-motor beschikt over 50...
Afbeelding artikel

Vanhoucke toont op Agribex een in-de-rij-schoffel

De Belgische machinefabrikant Vanhoucke Machine Engineering toont een prototype van zijn in-de-rij-schoffel op vakbeurs Agribex in Brussel.
Afbeelding artikel

Nieuwe sleepslangbemester voor veehouders: Bomech Ecoline

Nieuwe Ecoline-sleepslangbemester is qua techniek, gewicht én prijs volgens Bomech ideaal voor veehouders die zelf willen sleepslangen.