Betaalbaar bandendrukwisselsysteem: wat is er mogelijk?
Bandendrukwisselsystemen zijn steeds populairder in Nederland. De prijs van zo’n compleet systeem gaat al snel naar de € 20.000. Maar wat krijg je bij aanschaf van een goedkopere variant? Een tipje van de sluier: hoewel je op bepaalde aspecten inlevert, is er heel veel mogelijk.
Voor het aanschaffen van een bandendrukwisselsysteem kun je meerdere zaken in overweging nemen. Hoe snel wil je de banden oppompen? Hoe precies? Handmatig of volledig elektronisch aangestuurd, of zelfs volautomatisch op basis van de rijsnelheid? De meest complete systemen gaan al snel naar de € 20.000. Maar de markt biedt ook systemen aan vanaf grofweg € 2.500. Wat krijg je daarvoor, en welke concessie doe je dan?
Lees verder onder de foto’s; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

Bandenmaat is leidend
Wat je ook kiest, je keuze hangt in eerste instantie af van de bandenmaat. De bandenmaat zegt immers iets over de luchtkamer. Die luchtkamer is bepalend voor de oppomptijd van de band van een gewenste lage druk (meestal in het land) tot de gewenste hoge druk (meestal op de weg).
Wie kiest voor VF-banden onder zijn trekker, geniet van een klein voordeel. Met VF-banden mag je doorgaans al met een lagere druk de weg op, waardoor de oppomptijd ofwel korter is, ofwel je kunt al eerder veilig de weg oprijden. Eenmaal op de weg kan de druk nog gestaag verder oplopen.

Welke compressor en waar
Een simpel drukwisselsysteem is zo aan te sluiten op de compressor van de luchtremmen van de trekker. Deze standaardcompressor heeft een lage luchtcapaciteit, waardoor het oppompen lang tot zeer lang duurt in vergelijking met een externe compressor. Bij navraag blijkt dat dit een verschil oplevert van minstens tien minuten. Buffertanks maken de oppomptijd korter. Een buffertank, ook wel luchtketel genoemd, is niets meer dan een extra tank waar vele tientallen liters lucht onder hoge druk op ‘voorraad’ staan als je de banden oppompt.
Wie toch kiest voor een externe (extra) compressor, moet vooraf goed nadenken over de plaatsing ervan. Een kleinere compressor is aan de zijkant van een trekker te monteren. Een grote versie past eventueel in de fronthef of in een trekkerbumper. Maar ook achter op de trekker of zelfs op het (getrokken) werktuig. De vraag is: wat is nu een kleine en wat versta je onder een grote compressor? Een standaard interne compressor – voor de luchtremmen – heeft een luchtopbrengst die varieert van 200 tot 300 liter per minuut. De capaciteit van een externe compressor is 1.500 tot 5.500 liter per minuut. Dat is een factor tien tot ruim twintig verschil. Let hierbij wel op dat de luchtcapaciteit van elke trekker anders is, dus buiten dit gemiddelde kan vallen. De prijs van een externe compressor is echter wel fors hoger. Reken maar op bedragen die kunnen oplopen van € 5.000 tot € 10.000.
De vraag is dan: hoe lang ben je bereid te wachten om de banden op te pompen, of hoeveel geld ben je bereid uit te geven? Alles staat of valt met de aard van de werkzaamheden: rijd je meerdere keren per uur het land op en af, of beperkt het zich tot twee of drie keer op een dag.

Eén- of tweeleidingsystemen
Ook zijn er verschillen tussen éénleidingsystemen en tweeleidingensystemen. Er zijn zelfs al drie- en vierleidingensystemen op de markt. Een tweeleidingensysteem heeft afzonderlijke lucht- en stuurleidingen. Het is daarom preciezer dan een éénleidingsysteem. De stuurleiding maakt handkranen, die je bij simpele drukwisselsystemen hebt om de leidingen open en dicht te zetten, overbodig. Bovendien is een éénleidingsysteem gevoeliger voor schade, omdat bij het klappen van één slang de band direct zonder lucht staat. Echter, er zit er ook een prijsverschil tussen zo’n éénleiding- en een tweeleidingensysteem.

Prijs is heikel punt
Waar de meeste mensen tegenaan hikken is de prijs van een drukwisselsysteem. Zoals gezegd, complete of af-fabrieksystemen zijn kostbaar. Zo kost het Fendt VarioGrip-systeem al zo’n € 16.000 en een systeem van Kooijker van Dieren gaat daar nog overheen. Dan hebben we het wel over de meest luxe systemen op de markt.
Wij focussen in dit onderzoek op de systemen die achteraf kunnen worden opgebouwd op een trekker die al in het bezit is van de gebruiker. Neem de opties van onder andere PTG, Float Control en HR-Agrartechnik. Er zijn veel verschillende opties.
Wat is nu belangrijk om naar te kijken als je niet te veel wilt uitgeven? Dan zijn er meerdere factoren om rekening mee te houden. Elke gebruiker heeft zijn persoonlijke voorkeuren, maar het is ook goed om in het beslisproces rekening te houden met de soort werkzaamheden die je ermee gaat doen.
Met de opties die in de tabel zijn genoemd kan de klant zijn systeem dusdanig naar wens opbouwen, dat dit in principe richtprijzen zijn. Zo heeft PTG ook drukwisselsystemen met voor- en achterasaansluiting, en kunnen de systemen worden gemonteerd met externe compressoren. Zoals te zien in de tabel is de prijs van een externe compressor echter vrij hoog.
Bandendrukwisselsysteem zelf opbouwen
Ondanks de verschillende opties en de stevige prijzen zijn er toch veel mogelijkheden met een budget van €6.000. Zoals te zien in de tabel zijn montagekosten niet altijd inbegrepen, waardoor de aanschaf nog hoger uit kan komen. De montagetijd bedraagt ongeveer tien uur per as. Heb je het systeem alleen op de achteras, dan zit daar dus bijna anderhalve dag werk aan. Heb je een systeem op zowel je voor- als achteras, dan duurt de montage dus 20 uur. Als je zelf handig bent, is het te overwegen om zelf een systeem te kopen en op te bouwen.
Samenvattend: goedkopere systemen zijn een prima alternatief, maar besef dat je minder luxe geniet en dat de druk misschien niet zo perfect is ingeregeld als bij de heel complete en duurdere (Isobus-)systemen.
Auteur: Lars Verhage
Lees ook: Slimme unieke combi uit eigen werkplaats: banden én rups
Gerelateerde tags: Banden, Bandenspanning