Klassieke trekker Roadless Ploughmaster 65 ploegt voort
In december 1964 introduceerde Ford op de Royal Smithfield Show in Londen een compleet nieuwe trekkerserie, de zogenoemde 6X-serie. De 5000 Super Major was de zwaarste trekker uit deze serie. Tegelijk met de introductie van de 6X-modellen in Londen introduceerde Roadless de Ploughmaster 65.
De Ploughmaster 65 is niets anders dan een Ford 5000 met voorwielaandrijving, volgens het concept dat Roadless daarvoor al op de Super Major had toegepast. Bij de introductie van de Plougmaster 65 kondigde Roadless een 90 pk zescilinder-variant aan als vervanger van de 6/4 Ploughmaster (zescilinder Super Major).
In 1966 experimenteerde Roadless met een turbo op de viercilinder motor, wat leidde tot de geboorte van de 80 pk Ploughmaster 80. Die was maar kort in productie, en anders dan de Ploughmaster 65 voorzien van het zwaardere differentieel van de zescilinder Ploughmaster 90 en de latere 95.
Lees verder onder kader en foto’s
Meest verkochte trekker uit Roadless-serie
Klanten gaven de voorkeur aan een zescilinder, waardoor er van de Ploughmaster 80 maar 24 zijn verkocht. In verkoopcijfers was de Ploughmaster 65 de meest verkochte uit de Roadless-serie. Suikerrietplantages waren een belangrijke klant. De laatste twintig Ploughmaster 65’s gingen in augustus 1968 naar Trinidad.
Als Roadless 700 (op de Ploughmaster 65 gebaseerd) verscheen in 1968 nog een industrietrekker met een zware voorlader. Die had een met planetaire eindvertraging omgebouwde GMC-vooras en een Brockhouse-koppelomvormer.
Met dank aan WO II
GMC-assen uit de naoorlogse legerdump bleven lange tijd de basis voor voorwielaandrijving bij Roadless. Ook de Ploughmaster 65 is van zo’n vooras voorzien. Roadless was licentiehouder van het Italiaanse Selene, dat al eerder het concept ontwikkelde met een tussenbak die de aandrijving achter de versnellingsbak aftakt naar de zijkant. De voorassen zijn overwegend assen van de GMC CCKW 2,5-tons 6×6 uit de Tweede Wereldoorlog, destijds ook wel de Jimmy genoemd.
Voor de specialisten: er waren twee typen assen, de banjo-assen (Timken) en de split-type assen van GM/Spicer. Voor landbouwtrekkers werden de assen aan één kant ingekort en, vergeleken met de vrachtwagens, omgekeerd gemonteerd. Dit om meer bodemvrijheid te krijgen. Al gauw bleek dat daardoor het pignonwiel te weinig smering kreeg, wat om aanpassingen vroeg.
Op de viercilinder trekkers functioneerde de vooras behoorlijk goed, maar er was ook vraag naar meer motorvermogen. De versnellingsbakken en achterbruggen van de Fords, zowel de Majors als de 6X’en, waren feitelijk overgedimensioneerd; die konden een 90 pk zescilinder wel aan. Voor de GMC-assen lag dat anders. De praktijk leerde al snel dat die ontworpen waren voor een hogere rijsnelheid en daardoor geringere krachten. Ook op dat punt kwamen er met name bij de zescilinder modellen modificaties om de aandrijving heel te houden bij zwaar sleurwerk in een lage versnelling. Niettemin bleef onderhoud aan de GMC-assen in de praktijk toch een zorgenkind.
Ten onder aan het succes
Roadless, en ook County, deden vooral in Engeland maar ook in de voormalige Britse kolonies goede zaken. In de jaren zeventig zijn ze echter door de tijd ingehaald. Vierwielaandrijving en extra motorvermogen werden in de markt steeds meer gevraagd. Ook Ford bediende de markt steeds meer met zwaardere trekkers en trekkers die het af fabriek met vierwielaandrijving leverde. Anderzijds circuleerde in Engeland vrij lang het gerucht – hoewel daar geen bewijs voor is – dat Ford de levering van voorwielaandrijving af fabriek nog even uitstelde, omdat het leveren van ‘skid units’ aan de verschillende specialisten zoals Roadless en County ook wel lekker liep.
Van de Ploughmaster 65 zijn zo’n 1.000 stuks geproduceerd. Inmiddels is het een betrekkelijk zeldzame trekker. Al jaren geleden zijn er veel gesloopt, en in Engeland vanwege versleten voorassen ook wel teruggebouwd naar tweewielaandrijving. In 1968 kwam Ford met de 6Y-serie. De aanduiding Super Major in kleine letters verviel bij de 5000, die toen 75 pk kreeg. Daarmee was de Ploughmaster 75 geboren. Daarvan zijn er 1.188 geleverd.
Auteur: Martin Smits
Gerelateerde tags: Ford, Klassiekers, oldtimers, Roadless