fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Silagewagen Radium 830 S krijgt Krampe-DNA

De nieuwe Radium 830 S van machinefabrikant Krampe lost mais bij een Duitse boer. In 40 seconden is de wagen leeg, gemeten vanaf het moment dat klep een klein beetje open gaat. Foto's: Bas van Hattum

De Radium-silagewagen is terug. Ooit een Nederlands begrip en gebouwd bij Kaweco, neemt nu het Duitse Krampe de productie van de wagen op zich. Maar dan wel volgens het Krampe ‘Baukasten’-systeem. TREKKER reed er een dagje mee in de Duitse mais. Een praktijkimpressie.

We rijden het terrein op van aanhangerfabrikant Krampe in het Duitse Coesfeld. Reden: we mogen exclusief een kijkje nemen bij de nieuwe Radium. Maar het regent. Dus valt er die dag weinig te testen. Als we even later aan de koffie zitten, komt het verlossende woord: we kunnen toch bij een nabijgelegen loonwerker mais hakselen met de nieuwe Radium. Dus rijden we met de eerste echte 42-kuubs Krampe Radium 830 S, vergezeld van een Fendt 832 Vario, even later over de smalle Duitse binnenwegen.

Krampe introduceert in een later stadium ook nog een grotere Radium, namelijk de 1060 met een bakinhoud van 52 kuub en een tridem onderstel. De S-versie staat voor doseerwalsen. Zonder doseerwalsen wordt het een P-versie met enkel een hydraulisch aangedreven bodemketting.

Lees verder onder de foto’s

De hele voorkant is een doorkijkvenster. Het bovenste deel is hydraulisch neerklapbaar, nodig als de trekker vooruit achter de hakselaar rijdt.
De hele voorkant is een doorkijkvenster. Het bovenste deel is hydraulisch neerklapbaar, nodig als de trekker vooruit achter de hakselaar rijdt.

Bestaand onderstel

De Kaweco Radium geniet in Nederland, Duitsland en Denemarken een goed imago. De vraag is: kan Krampe dat imago vasthouden? Als we vanaf een afstandje naar de nieuwe Krampe Radium kijken, zien we eigenlijk nauwelijks verschil. De oranjerode Kaweco-kleur heeft plaatsgemaakt voor het heldere Krampe-rood, en de kleur van de wandbeplating lijkt nauwelijks anders. Toch stopte Krampe er behoorlijk wat arbeid in om het onderstel van de Radium te veranderen. Waarom?

Zoals eigenaar Robin Krampe eerder aan ons uitlegde, geloven ze bij Krampe in het zogenoemde Baukasten-systeem. Oftewel: de machines zijn opgebouwd uit bewezen onderdelen die je ook bij de andere Krampe-kippers, haakarmsystemen en afschuifwagens tegenkomt. De silagebak is min of meer gelijk gebleven aan de oude Radium, maar wordt wel in zijn geheel bij Krampe gebouwd.

Luchtgeveerde BPW

De hele ondertrein (chassis, dissel en assen) is identiek aan die van de Rambody 750-afschuifwagen. Dat betekent dat ook deze Radium standaard wordt uitgerust met BPW-assen aan een luchtgeveerd onderstel, dat in eigen huis wordt gemaakt.

Het luchtgeveerde onderstel is eigenlijk de ‘handtekening’ van Krampe. Dus hoopt de Duitse fabrikant dat de meeste Radiums op dit onderstel de fabriek verlaten. Waarom? Omdat Krampe er zeer goede ervaringen mee heeft; gebruikers zijn over het algemeen lyrisch en het rijdt simpelweg geweldig.

Het onderstel is Krampe-luchtgeveerd met bovenin geplaatste remcilinders en BPW-assen. Het heeft een meelopend gestuurde achteras die technisch identiek is aan de gedwongen besturing. Optie: elektrische gyroscoopbesturing.
Het onderstel is Krampe-luchtgeveerd met bovenin geplaatste remcilinders en BPW-assen. Het heeft een meelopend gestuurde achteras die technisch identiek is aan de gedwongen besturing. Optie: elektrische gyroscoopbesturing.

Alles gelijk, aanpassen eenvoudig

Als we tijdens deze proefrit een paar keer achter de wagen rijden, zie je hoe fijngevoelig de luchtbalgen bijna alle oneffenheden in het wegdek dempen. Detail: Krampe zet de remcilinder bovenin, waar hij het minste last heeft van vervuiling. Nog een detail: als je kiest voor een naloopgestuurde as, kun je daar in een handomdraai alsnog een gedwongen besturing opbouwen. Kwestie van wat slangen omschroeven bij de stuurcilinder bij de achteras én een stuurcilinder aan de dissel monteren. Dat laatste is eenvoudig omdat de dissel hierop is voorbereid, inclusief de montage van de cilinderbeschermkappen. Over de dissel gesproken: ons geteste model heeft een naloopas, wat de dissel enorm slank maakt (zie foto).

Qua banden is er keuze uit 14 maten op 22,5 inch, 26,5 inch of 30,5 inch. Voor Nederland ligt het zwaartepunt op de 30,5 inch velgen. Dit eerste model stond op 710/50 R30,5-banden, wat deze machine 2,96 meter breed maakt.

De dissel is enorm slank en heeft een keurig slangenopbergsysteem. Ook wel nodig, want met de nodige opties heb je tot vijf dubbelwerkende ventielen nodig. De manometer is van het luchtgeveerde onderstel, waarbij je de belading kan inschatten.
De dissel is enorm slank en heeft een keurig slangenopbergsysteem. Ook wel nodig, want met de nodige opties heb je tot vijf dubbelwerkende ventielen nodig. De manometer is van het luchtgeveerde onderstel, waarbij je de belading kan inschatten.

Leeg in 40 seconden

In de standaarduitvoering met doseerwalsen drijft de trekkeraftakas tegelijk de doseerwalsen en de bodemketting aan. De aandrijfas loopt door het hart van het chassis en splitst achterop: links naar de doseerwalsen, rechts naar de bodemketting.

Lossen met de aftakas gaat met geweld. We hebben een lostijd getimed van 51 seconden, gemeten vanaf het moment dat de klep enkele centimeters opende. Eigenlijk was de bak van de 830 S al na 40 seconden leeg, die laatste 11 seconden was voor de laatste restjes. Maar als je die voor lief neemt, kun je dus na 40 seconden weer vertrekken bij de kuil.

Vier scheepskettingen liggen in kunststof geleiders en zorgen voor een geruisloze loop bij het lossen. De bodem bestaat volledig uit gegalvaniseerd staal.
Vier scheepskettingen liggen in kunststof geleiders en zorgen voor een geruisloze loop bij het lossen. De bodem bestaat volledig uit gegalvaniseerd staal.

Van eenvoudig tot luxe

Wie ook kiest voor een naloopstuuras, een hydraulische onderrijbeveiliging, een neerklapbaar rek voorop (bij aanhakselen) en afdekkleppen bovenop, heeft vier dubbelwerkende en een enkelwerkend ventiel nodig vanaf de trekker. Wie kiest voor de elektronische besturing (op basis van een gyroscoop, meerprijs € 11.570) heeft tevens een loadsensingaansluiting nodig én krijgt daar de Isobus-aansturing bij. Via het Isobus-systeem wordt de stuuras dan volautomatisch geregeld. Dat wil zeggen een steeds kleinere stuuruitslag naarmate de rijsnelheid toeneemt, en boven de 25 km/u wordt de stuuras vergrendeld.

Een optionele weeginrichting stelt het gewicht vast op basis van de luchtdruk in de luchtbalgen. Bij de hydraulische asophanging gaat dat iets preciezer en kun je de gewichten op het Isobus-scherm aflezen (meerprijs € 6.620). De wagen zoals wij ermee hebben gereden (met doseerwalsen, 30,5 inch velgen, hydraulische onderrijbeveiliging), heeft een bruto richtprijs van circa € 68.000. De vanafprijs ligt op € 65.000.

Auteur: Bas van Hattum

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Turkse Fimaks presenteert nieuwe telescopische minishovel

Minishovel LT50 van de Turkse fabrikant Fimaks is standaard voorzien van een cabine met airco. De nieuwe LS-motor beschikt over 50...
Afbeelding artikel

Nieuwe sleepslangbemester voor veehouders: Bomech Ecoline

Nieuwe Ecoline-sleepslangbemester is qua techniek, gewicht én prijs volgens Bomech ideaal voor veehouders die zelf willen sleepslangen.
Afbeelding artikel

Hammer Twin perst twee kleine balen uit één perskanaal

De Hammer Twin van Paksan oogt als een grootpakpers door z’n brede pick-up en formaat, maar perst met een centraal mes...