Lane Assist en meer veiligheidsfuncties bij Deutz-Fahr
Trekkerfabrikant Deutz-Fahr komt met verkeersveiligheidsfuncties voor trekkers. Denk aan functies zoals we die kennen van moderne auto’s, zoals Lane Assist. Deutz-Fahr wint hiermee een innovatieprijs op de Agritechnica
Deutz-Fahr wint een zilveren medaille (innovatieprijs) op de aankomende vakbeurs Agritechnica met het zogenoemde TAG, wat staat voor Tractor Assisted Guidance. In feite gaat het hierbij om verkeersveiligheidsfuncties zoals we die kennen van moderne auto’s, zoals Lane assist en Adaptive cruise control. Deutz-Fahr heeft deze functies ontwikkelt in samenwerking met Stereolabs. De laatste is gespecialiseerd in camera- en sensortechniek.
Waarschuwing bij inhalend voertuig
De trekker wordt hiervoor uitgerust met geavanceerde camera’s. Met behulp van software herkent het diepte, vorm en objectbewegingen.
In de standaarduitvoering houdt de software daarmee de trekker op de juiste weghelft (Lane Assist). Maar het systeem herkent ook mensen en waarschuwt als zij dichtbij komen. Of bij een onoverzichtelijk kruispunt een overzicht maken met 190 graden panoramabeeld. Tot slot: de automatiek geeft een waarschuwingssignaal als auto’s van achteren naderen en inhalen.
Toegepast op landbouwpraktijk
Deutz-Fahr spreekt daarnaast over een geavanceerde modus. Daartoe hoort Lane Assist voor onverharde wegen, of wegen zonder belijning, 3D-obtstakeldetectie, adaptieve cruise control en verkeersbordenherkenning.
Deze techniek is bekend van moderne auto’s. Een belangrijk verschil is echter dat Deutz-Fahr dit heeft uitgebreid voor gebruik in de landbouw. Zo houdt de cameradetectie er rekening mee dat er werktuigen voor- en achter de trekker hangen, kan het omgaan met rijden op parallelwegen zonder markering, en kun je in de maisoogst evengoed heel kort achter de hakselaar rijden.
Deutz-Fahr presenteert het TAG-systeem op een nieuw model trekker in de 6-serie, waarvan vooralsnog geen details bekend zijn. Er is wel een prototype gespot van de trekker waar het vermoedelijk om gaat.
Auteur: Bob Karsten
Gerelateerde tags: Agritechnica, Deutz-Fahr, Verkeersveiligheid