fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Fliegl neemt productie zelfrijdende maaier Cutaro over

De Duitse machinefabrikant Fliegl heeft de rechten van de zelfrijdende maaier Cutaro overgenomen van het Zwitserse ARB-Tec. Fliegl wil de machine verbeteren en integreren in de eigen productielijn. De marktintroductie staat gepland voor 2027. Foto's: ARB-Tec

De Duitse machinefabrikantFliegl heeft de rechten van de zelfrijdende maaier Cutaro overgenomen van het Zwitserse ARB-Tec. Buitenlandse vakmedia als Top Agrar en Profi melden dat de machine in de fabriek van Fliegl in Kirchdorf verder ontwikkeld en geproduceerd zal worden. De officiële marktintroductie staat gepland voor 2027.

De Cutaro SR 1100 is een zelfrijdende vlindermaaier met een 350 pk Mercedes-motor, een gewicht van circa 8,5 ton en een werkbreedte van 11 meter. ARB-Tec bracht de Cutaro oorspronkelijk op de markt als een lichtgewicht alternatief voor zware zelfrijdende maaiers als de Krone Big M.

Strategische stap Fliegl

Met de overname van de Cutaro wil Fliegl een positie opbouwen in de groeiende markt van zelfrijdende machines. De fabrikant ziet kansen om de maaier verder te verbeteren en te integreren in de eigen productlijn. Onder de vlag van Fliegl Grünlandtechnik werkt het bedrijf aan optimalisaties op het gebied van aandrijving, besturing en onderhoudsgemak. Doel is een robuuste machine die zich in de praktijk bewijst en eenvoudig te onderhouden is.

Fliegl wil met de overname van de Cutaro zijn marktpositie in zelfrijdende machines versterken. De fabrikant wil de maaier technisch en ergonomisch verder verfijnen.
Fliegl wil met de overname van de Cutaro zijn marktpositie in zelfrijdende machines versterken. De fabrikant wil de maaier technisch en ergonomisch verder verfijnen.

Testfase en nulserie in 2026

In 2026 start Fliegl met een nulserie die via geselecteerde dealers en klanten in de praktijk wordt beproefd. De feedback wordt gebruikt om de machine technisch en ergonomisch verder te verfijnen. Pas daarna zal de serieproductie op gang komen.

Volgens buitenlandse vakmedia werkt Fliegl aan technische aanpassingen aan het oorspronkelijke ontwerp. Zo wordt de transportbreedte mogelijk teruggebracht en de hydraulische aandrijving herzien. Ook onderzoekt Fliegl of onderdelen van externe leveranciers worden vervangen door eigen componenten, wat de leverzekerheid en service moet verbeteren.

In 2027 marktrijp

Fliegl benadrukt dat de marktintroductie pas volgt zodra de techniek volledig praktijkrijp is. De fabrikant wil geen concessies doen aan betrouwbaarheid of afwerking. Als alles volgens planning verloopt, verschijnt de eerste productieserie in 2027.

Auteur: Annelies Bakker

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Overlaadelevator voor Fliegl Cargos-wagens

De Duitse fabrikant Fliegl kan de Cargos-opraapwagens en -silagewagens voortaan uitrusten met een overlaadelevator.
Afbeelding artikel

Zibo toont afwateringsfrees voor grasland

De Zibo-afwateringsfrees voor bouwland trekt sleuven van 110 millimeter breed, waar vanuit overtollige water naar de sloot stroomt.
Afbeelding artikel

Samasz levert nieuwe hippe schijvenmaaiers

De nieuwe KDX 300 en 350 zijn eenvoudige schijvenmaaiers zonder kneuzer, met het fraaie kenmerkende Samasz-design in groenzwart.