ZF en FPT in JCB Fastrac 6000-serie
De Britse machinefabrikant JCB komt met een nieuw model Fastrac. De 6000-serie vult het gat tussen de 4000- en de 8000-serie. Opvallend: geen Agco-motoren en transmissies meer.
De nieuwe Fastrac 6000 is uitgerust met een FPT-krachtbron en een ZF Eccom 3.1-transmissie. De serie bestaat uit de Fastrac 6260 en 6300. De trekkers hebben een vermogen van 284 pk en een maximum vermogen van 335 pk. Bijzonder is dat JCB overstapt op FPT-motoren in deze nieuwe serie. Het blok is aangepast op wensen van de Britten, met een grotere turbo en een nieuw brandstofsysteem. Het resultaat is een vlakkere koppelcurve. Het koppel ligt respectievelijk op 1.275 Nm en 1.400 Nm.
Nieuwe ZF-bak
Ook de transmissie is op wensen van de fabrikant aangepast, zodat deze beter past bij het Fastrac-concept. Dat wil zeggen dat er een hogere tandwiel-verhouding in de bak zit dan bij conventionele trekkers, vanwege de hogere rijsnelheid en de lagere banden dan bij de conventionele concurrenten. Het hydraulisch vermogen is op de schop gegooid en levert standaard 205 liter per minuut. Optioneel verdubbel je deze capaciteit. Olie kan dan door een driekwarts inch leiding naar de machine verplaatsen.
Productie-start in Q1 2026
Inmiddels heeft JCB een aantal prototypes gepresenteerd aan journalisten. Ook wij hebben er reeds uitvoerig mee gereden. JCB geeft aan dat de trekkers in het eerste kwartaal van 2026 in productie genomen worden, met name demo-trekkers voor dealers. Naar verwachting vloeien de eerste trekkers medio 2026 naar klanten. In het artikel in het magazine duiken we dieper in de techniek en de prijzen.
Tekst: Jacco van Erkelens
Gerelateerde tags: Trekkers