fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Sterkere ploeglichamen en nieuwe afstellingen op Kverneland-ploegen

De 3400B i-plough van Kverneland is Isobus-bediend. Met één druk op de knop is de machine om te zetten van in-de-voor naar onland ploegen. Foto's: Martin Smits

Machinefabrikant Kverneland introduceert vier series nieuwe ploegen. De ploeglichamen zijn sterker geconstrueerd. Vooral het afstellen van de voorscharen is een opvallende verandering.

De 2300B, 3300B en 3400B Variomat zijn bij Kverneland de opvolgers van de LB- en LO-ploegen, respectievelijk met kop 200 en 300. De 3500B is de nieuwe ploeg. Deze is te gebruiken als onlandploeg en in-de-voorploeg. De 3400B is de uitvoering met Isobus-bediening en de opvolger van de 2500B i-plough.

Isobus op de i-plough

Isobus is nieuw op de i-plough. De chauffeur kan vanuit de cabine met een druk op de knop omschakelen van onlandploegen naar in-de-voorploegen.

Een aantal wijzigingen had Kverneland al eerder doorgevoerd voor de in Nederland minder relevante veerblad-beveiligde ploegen. De frames op zich zijn ongewijzigd, de risters zijn sterker geconstrueerd. De breekboutbeveiliging is nu goed voor 5.000 kg trekkracht, voorheen was dat 4.500 kg.

Lees verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

De risters zijn nieuw en sterker ontworpen. De opvallendste verandering? De montage en verstelmogelijkheden van de voorscharen.
De ploeglichamen zijn nieuw en sterker ontworpen. De opvallendste verandering? De montage en verstelmogelijkheden van de voorscharen.

Handig afstellen voorscharen

Een opvallende wijziging is de montage van de voorscharen. Die zijn nu in vier richtingen verstelbaar. Er zijn twee posities voor de breedte en twee voor de positie naar voren. Met twee excentrische bouten zijn de voorscharen voor- en achterover te stellen.

De werkdiepte van de voorscharen is traploos centraal verstelbaar. Met een excentriek mechanisme worden de voorscharen tegelijk omhoog of omlaag gedraaid. De werkdiepte verandert dus met één beweging voor beide scharen tegelijk.

De constructie van het loopwiel, dat ook als transportwiel wordt gebruikt, is gewijzigd. In transport is het loopwiel gefixeerd. Tijdens het werk is het loopwiel hydraulisch verstelbaar met een memorycilinder.

Auteur: Martin Smits

Lees ook: Arcadia is de nieuwe wiedeg van Kverneland

Met een centraal excentriek draaien de voorscharen tegelijk omhoog en omlaag. Met twee bouten wordt de positie goed vastgezet.

Door de ringen (rechts) in de houder te verwijderen kan de voorschaar op die positie, dus smaller, worden verzet. Het kan, maar het is wel een klusje.

Met twee excentrische bouten worden de voorscharen iets voor- of achterover gezet.

De complete houder met voorscharen is een aantal centimeters aan het frame naar voor en naar achter te plaatsen. Ook dat zal in de praktijk vaak een eenmalige keuze zijn.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Saphir toont doorontwikkelde GrindStar en silagewals

Saphir verraste twee jaar terug met de GrindStar. Op Agritechnica was een doorontwikkeling te zien. De fabrikant stelde ook silagewals SiloRex...
Afbeelding artikel

Nieuwe kokermaat voor Kuhn-ploegen

De Master M is wat kokermaat betreft een nieuwe ploeg bij Kuhn. Hij kan in transport als een aanhanger achter de...
Afbeelding artikel

Dalbo presenteert zware woeler

Robuust, dat is onze eerste indruk van de nieuwe woeler van Dalbo. De versie op de Agritechnica heeft hydraulisch beveiligde tanden.