fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Fendt introduceert vijfde generatie Vario 300-serie

Dit is de nieuwe Fendt Vario 300 van de vijfde generatie. De serie bestaat uit vijf modellen met motorvermogens van 100 tot 142 pk. Dankzij meer hydrauliekcapaciteit zou de trekker ook perfect ingezet kunnen worden als voorladertrekker, zo stelt Fendt. Foto's: Bas van Hattum

Trekkerfabrikant Fendt introduceert de vijfde generatie van de Vario 300-serie. Deze krijgt onder meer een nieuwe neus en meer hydraulische capaciteit. Het model Vario 310 komt weer terug in deze serie. De eerste modellen worden naar verwachting in het derde kwartaal van 2026 uitgeleverd.

De herkenbare neus met opvallende streepvormige led-dagrijlichten verraadt meteen dat het om de nieuwe generatie gaat. Deze serie omvat vijf modellen: de Vario 310 (103 pk), 311 (113 pk), 312 (123 pk), 313 (133 pk) en 314 (142 pk).

Dynamic Power voor extra vermogen

Alle modellen krijgen standaard 10 pk extra door middel van Dynamic Power (DP). Dit systeem levert automatisch extra vermogen wanneer energieverbruikers zoals aftakas, airco, koelventilator of hydrauliekventielen worden ingeschakeld. Modellen met DP zijn te herkennen aan de twee rode cijfers in de modelnaam op de motorkap.

Het topmodel, de Vario 314, komt hierdoor boven de 150 pk uit. Bijzonder is dat de Vario 310 terugkeert; dit model ontbrak bij de derde en vierde generatie.

Lees verder onder de foto’s

Opvallende uiterlijke kenmerken zijn de vernieuwde neus met led-daglichten en de optionele dikke veiligheidsglasvoorruit. Ook kan de fronthef worden voorzien van een (bodem-)drukontlastingsfunctie.
Opvallende uiterlijke kenmerken zijn de vernieuwde neus met led-daglichten en de optionele dikke veiligheidsglasvoorruit. Ook kan de fronthef worden voorzien van een (bodem-)drukontlastingsfunctie.

Camera’s en nieuwe opties

Qua basisopbouw blijft de Vario 300 grotendeels gelijk: een 4,4 liter Agco Power-dieselmotor in combinatie met de ML75 continu variabele transmissie (cvt). De vernieuwingen zitten vooral in de details. Zo is er nu de mogelijkheid voor een 1000-Eco spaaraftakas en de optie ‘Trailer Brake Assist’, die ingrijpt wanneer een zware aanhanger de trekker vooruit dreigt te duwen.

Verder kunnen camera’s worden gemonteerd, zowel onder de achterste kentekenplaat als voorop in de neus bij het Dieselross-embleem. Optionele ‘Groundvision’-werklampen onder de achterspatborden zorgen voor extra licht bij het aankoppelen van machines en bij zicht rondom de trekker, bijvoorbeeld bij opraapwagens en pick-ups.

Het interieur is uitgevoerd volgens het FendtOne-concept, optioneel met een luxe luchtgeveerde Isri-stoel. Voor infotainment is er aansluiting op Apple CarPlay via kabel of bluetooth.
Het interieur is uitgevoerd volgens het FendtOne-concept, optioneel met een luxe luchtgeveerde Isri-stoel. Voor infotainment is er aansluiting op Apple CarPlay via kabel of bluetooth.

Grotere hydraulische capaciteit

Nieuw is dat de serie af fabriek leverbaar is met een cabine die voldoet aan de categorie-4 norm. Deze overdrukcabine met koolstoffilter voorkomt dat schadelijke stoffen binnendringen. Daarnaast zijn er opties zoals een verwarmde, dikke voorruit en een luxere, geventileerde of gekoelde stoel van het merk Isri.

De hydraulische capaciteit is vergroot: de nieuwe generatie beschikt over een loadsensingpomp met een maximale opbrengst van 110 liter per minuut. Er kunnen tot zeven dubbelwerkende hydrauliekventielen worden gemonteerd: vier achter en drie midden, waarvan één naar voren kan worden gelegd.

De aanwezigheid van een grote terminal en joystick duidt op de Profi+-uitvoering. Qua gps-systemen, stuurautomatiek en Isobus is praktisch al het denkbare mogelijk op deze Vario 300.
De aanwezigheid van een grote terminal en joystick duidt op de Profi+-uitvoering. Qua gps-systemen, stuurautomatiek en Isobus is praktisch al het denkbare mogelijk op deze Vario 300.

Uitvoeringen: Power, Profi en Profi+

Deze Fendt Vario van de vijfde generatie (gen 5) heeft nog altijd de zogenoemde FendtOne-bedieningsconsoles en dashboard. Detail: de 300-serie was eind 2019 de eerste Fendt die destijds het FendtOne-bedieningsconcept kreeg.

De Fendt Vario 300-serie van de vijfde generatie wordt geleverd in drie uitrustingsniveaus: Power, Profi en Profi+. De Profi+ is het meest uitgebreid en volledig voorbereid op Isobus-bediening, gps en automatische besturing.

De Power-variant is eenvoudiger uitgevoerd en mist onder andere een terminal en elektronische joystick voor de hydrauliekventielen.

De prijzen zijn vanaf de eerste week van november beschikbaar via de Fendt-configurator. Leveringen starten in het derde kwartaal van 2026.

Auteur: Bas van Hattum

Lees ook: Fendt komt met nieuwe Vario 500- en 800-serie

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Bewegingsmelder wint als beste idee tegen gps-diefstal

Een bewegingsmelder in de trekkercabine is dé oplossing tegen gps-diefstal. Dat heeft de jury van de zogenoemde gps-challenge besloten.
Afbeelding artikel

Welke trekker wordt jouw poster?

Jij kiest welke trekker op de poster komt die we meesturen met een volgende editie van TREKKER magazine. Maak hier je...
Afbeelding artikel

Massey Ferguson 5S-serie krijgt traploze transmissie

De 5S-serie van Massey Ferguson is straks optioneel leverbaar met een Dyna VT-traploze transmissie. MF gebruikt de Agco ML75-transmissie.