fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Sinds deze zomer rijden buitenlanders mogelijk illegaal met trekker

Kees Oomen, eigenaar van CTR T-rijbewijs in Etten-Leur (N.-Br.) en Baak (Gld.), merkte door vragen van klanten dat buitenlandse werknemers mogelijk onbewust strafbaar gebruikmaken van de openbare weg met een landbouwvoertuig, omdat ze sinds deze zomer niet meer in bezit zijn van het juiste rijbewijs. Foto's: Jacco van Erkelens

Sinds 1 juli 2025 is het T-rijbewijs verplicht voor wie in Nederland met een landbouwvoertuig de weg op wil. Dat is niet meer toegestaan op basis van een B-rijbewijs (auto) dat vóór 1 juli 2015 is behaald. Dat betekent dat buitenlandse medewerkers die tijdens de oogst komen helpen, in overtreding zijn als zij geen vrachtwagenrijbewijs (categorie C) hebben.

Tot 1 juli 2025 mocht iedereen in Nederland een landbouwvoertuig besturen, mits diegene een geldig B-rijbewijs bezat die behaald was vóór 1 juli 2015. Dat was mogelijk vanwege een overgangsperiode. Die periode liep af in juli. Sinds deze zomer moet je dus een T op je rijbewijs hebben staan, of een erkend buitenlands trekkerrijbewijs hebben, om met een landbouwvoertuig de weg op te mogen.

Dit kan problematisch zijn voor met name Oost-Europese werknemers die tijdens de oogstperiode komen helpen. Want een T-rijbewijs uit die landen is niet erkend in Nederland. En wie niet woonachtig is in Nederland, kan hier geen rijbewijs halen.

Alle machines met landbouwkenteken

Met name in de tuinbouwsector wordt veel gebruikgemaakt van arbeidskrachten uit het buitenland. Ook bij veehouderijen, akkerbouwbedrijven, industrie en in de aannemerij werken vaak arbeidsmigranten die in sommige gevallen al jaren bij hetzelfde bedrijf worden ingeschakeld. Een deel hiervan werkt regelmatig met een landbouwvoertuig, of met een machine die op een landbouwkenteken staat – denk aan een minikraan langs de openbare weg.

Alleen Belgisch en Duits rijbewijs erkend

Er is dus een geldig Nederlands T-rijbewijs nodig, of een erkend buitenlands T-rijbewijs. Volgens het RDW zijn alleen het Duitse rijbewijs categorie T en het Belgische rijbewijs categorie G erkend in Nederland. Dat betekent dat een T-rijbewijs van een trekkerchauffeur uit Oost-Europa niet geldig is in Nederland. Maar belangrijker: ook niet meer op basis van een geldig internationaal B-rijbewijs dat behaald is vóór 1 juli 2015.

C-rijbewijs enige optie

Bedrijven die buitenlandse arbeidskrachten in dienst hebben, lopen sinds deze zomer tegen het probleem aan dat hun personeel niet meer bevoegd is om deel te nemen aan het openbare verkeer met een landbouwvoertuig. Klanten van rijschool CTR T-rijbewijs die hiermee te maken hebben, trokken aan de bel. De rijschool zocht contact met het CBR en tipte onze redactie. Navraag bij zowel CBR, in Nederland verantwoordelijk voor uitgeven van rijbewijzen, als de RDW wijst uit dat (buitenlandse) arbeidskrachten géén Nederlands T-rijbewijs kunnen halen, wanneer ze niet woonachtig zijn in Nederland.

Volgens het RDW moeten buitenlandse medewerkers in hun eigen land – mits dit een EU-land is of, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland – een categorie C-rijbewijs (vrachtwagen) halen. Dan is het volgens de RDW toegestaan om Nederlandse voertuigen van categorie T (land- en LBT (bosbouwtrekker) of een voertuig met beperkte snelheid (MMBS) te besturen.

Lees verder onder de foto

De enige praktische optie als buitenlandse arbeidskracht is om minimaal een C-rijbewijs te behalen. Met het rijbewijs op de foto mag de Oost-Europese werknemer wel een trekker besturen in Nederland. Belgen en Duitsers mogen met een respectievelijk geldig G- en T-rijbewijs een LBT en MMBS in Nederland besturen.
De enige praktische optie als buitenlandse arbeidskracht is om minimaal een C-rijbewijs te behalen. Met het rijbewijs op de foto mag de Oost-Europese werknemer wel een trekker besturen in Nederland. Belgen en Duitsers mogen met een respectievelijk geldig G- en T-rijbewijs een LBT en MMBS in Nederland besturen.

Controleer rijbewijzen van medewerkers

Wanneer je gebruikmaakt van buitenlandse werknemers, is het dus raadzaam om te controleren of zij een erkend T- of G-rijbewijs hebben, óf een geldig internationaal C-rijbewijs. Zo voorkom je (juridische) conflicten bij betrokkenheid bij een ongeval, of bij een staandehouding door de politie. Voor Nederlanders met een C-rijbewijs is het raadzaam te checken of je categorie T is bijgeschreven. Zo niet, dan kun je dit alsnog doen bij het aanvragen van een nieuw rijbewijs.

Auteur: Jacco van Erkelens

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Kentekenplicht van kracht op 1 januari 2025, dit moet je weten

Vanaf 1 januari 2025 moeten alle landbouwvoertuigen verplicht een kentekenplaatplaat hebben, ongeacht constructiesnelheid of rijsnelheid.
Afbeelding artikel

Foutje in EU-wetgeving; de landbouwdolly is ‘vergeten’

Door een hiaat in EU-wetgeving is het onmogelijk om in Nederland en België een nieuwe landbouwdolly op kenteken te zetten.
Afbeelding artikel

Hoe zit het ook alweer met de kentekenplicht?

Hoe zit het ook alweer als het kenteken van de trekker niet zichtbaar is door een machine? En is kentekenverlichting verplicht?...