fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Turkse handelaar met erf vol jong gebruikte trekkers middenin stad

Midden tussen de groentewinkel en de dönertent runt Çağlar Tayat zijn trekkerhandel in het Turkse Akşehir. Het erf van Tayat Otomotiv staat volgestouwd met jong gebruikte trekkers. Foto’s: Mark Pasveer

Trekkerhandelaar Çağlar Tayat zit midden in de stad. Zijn erf staat hutjemutje vol jong gebruikte trekkers die allemaal klaar staan voor de handel. Tayat koopt trekkers in vanuit heel Turkije, en verkoopt ze in de wijde regio rondom Akşehir.

Links een groentewinkel, rechts een dönertent. Daartussenin zit trekkerhandelaar Çağlar Tayat – midden in het stadje Akşehir. Niet de eerste plek waar je een trekkerhandelaar zou verwachten, en zeker niet van dit formaat. Maar Tayat Otomotiv is niet eens de enige in deze straat. Op loopafstand zijn zeker nog vijf handelaren gevestigd.

Links een bijzondere New Holland TR5.110 Elektro Command in een gouden-jubileumkleurstelling omdat het de 1 miljoenste trekker is, vertelt Çağlar. Ook Deutz-Fahr, zoals deze 6-serie, is populair in Turkije.
Links een bijzondere New Holland TR5.110 Elektro Command in een gouden-jubileumkleurstelling omdat het de 1 miljoenste trekker is, vertelt Çağlar. Ook Deutz-Fahr, zoals deze 6-serie, is populair in Turkije.

Marge is belangrijk

Tayat Otomotiv – de naam stamt nog uit de tijd dat Tayat vooral in auto’s handelde – verkoopt jaarlijks zo’n tweehonderd trekkers. Hoofdzakelijk zijn dat jong gebruikte. Çağlar heeft een uitgebreid netwerk in heel Turkije en krijgt geregeld trekkers aangeboden.

De aankoop gaat geheel op vertrouwen. De verkoper stuurt wat foto’s en video’s, dan worden er afspraken gemaakt. En niet veel later arriveert-ie in het stadscentrum bij Tayat. Sommige trekkers gaan daarvoor 1.000 kilometer op transport. Op dit moment heeft Çağlar er vijftig te koop, waarvan een deel op een andere locatie staat.

Tot vorig jaar was Tayat dealer van Same Deutz-Fahr. Maar daarmee is hij mee gestopt. “De marge op een nieuwe trekker is te klein. Daarom handel ik liever in jong gebruikt, en het liefst een beetje grote trekkers. Want daar zit meer marge op dan op kleinere”, legt Çağlar uit.

Çağlar Tayat was tot vorig jaar dealer van Same Deutz-Fahr, maar hij legt zich nu toe op de handel in jong gebruikte trekkers. Het liefst focust hij op de wat grotere modellen, daar zit meer marge op.
Çağlar Tayat was tot vorig jaar dealer van Same Deutz-Fahr, maar hij legt zich nu toe op de handel in jong gebruikte trekkers. Het liefst focust hij op de wat grotere modellen, daar zit meer marge op.

Verkoop in de regio

De trekkers komen dus vanuit heel Turkije naar Tayat toe. Hij verkoopt ze vervolgens in de regio rondom het stadje Akşehir. “Boeren willen toch altijd wel even komen kijken, en proefrijden”, vertelt Çağlar. “Daarom wordt het meeste lokaal verkocht.”

Volgens de handelaar zijn vooral de New Holland-trekkers die gebouwd zijn in Turkije onder de naam Türk Traktor. Heel populair in Turkije. “Net als Same Deutz-Fahr. In het grotere segment is Massey Ferguson juist weer heel populair”, aldus Çağlar.

Helemaal vooraan twee Turkse-licentietrekkers. Links een Türk Fiat 640, rechts een Hema (Ford) 5875. Volgens Tayat zijn deze Hema-trekkers nooit populair geweest in Turkije, en stopte Hema al snel met de productie.
Helemaal vooraan twee Turkse-licentietrekkers. Links een Türk Fiat 640, rechts een Hema (Ford) 5875. Volgens Tayat zijn deze Hema-trekkers nooit populair geweest in Turkije, en stopte Hema al snel met de productie.

Alle trekkers de straat op

Dat de huidige locatie niet heel praktisch is, weet Çağlar ook. Het liefst wil hij over één of twee jaar verhuizen naar een plek met meer ruimte. Want als er vandaag een potentiële koper komt voor de trekker helemaal achteraan in de hoek – een Universal 643, gebouwd onder licentie door de Turkse trekkerfabrikant Hattat – dan rijdt hij álle trekkers die ervoor staan de stoep op om ruimte te creëren. “Voor mij geen punt”, lacht Çağlar. “Het is mijn werk, en ook mijn hobby. Zonder tegenzin zet ik alle trekkers tien keer per dag op straat, en parkeer ik ze daarna weer in.”

Helemaal achterin de hoek staat deze Universal 643. De trekker is in Turkije gebouwd door trekkerfabrikant Hattat, onder licentie van Universal.
Helemaal achterin de hoek staat deze Universal 643. De trekker is in Turkije gebouwd door trekkerfabrikant Hattat, onder licentie van Universal.

Auteur: Bob Karsten

Lees meer artikelen over de TREKKER-roadtrip door Turkije

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Bewegingsmelder wint als beste idee tegen gps-diefstal

Een bewegingsmelder in de trekkercabine is dé oplossing tegen gps-diefstal. Dat heeft de jury van de zogenoemde gps-challenge besloten.
Afbeelding artikel

Welke trekker wordt jouw poster?

Jij kiest welke trekker op de poster komt die we meesturen met een volgende editie van TREKKER magazine. Maak hier je...
Afbeelding artikel

Massey Ferguson 5S-serie krijgt traploze transmissie

De 5S-serie van Massey Ferguson is straks optioneel leverbaar met een Dyna VT-traploze transmissie. MF gebruikt de Agco ML75-transmissie.