Gebruikers over Fendt 500 Vario S4: lof voor Vario, maar motor mist pit
Voor een groot gebruikersonderzoek vroeg TREKKER boeren en loonwerkers naar hun ervaring met 150 pk viercilinder trekkers van zo’n tien jaar oud. Over de Fendt 500 Vario S4 zijn gebruikers vooral positief over het comfort, de korte draaicirkel en soepele Vario-transmissie. Maar de motor mist een beetje pit, hij is licht aan de voorkant en duur in aanschaf. De meeste storingen hebben te maken met de assen.
Als een van de eersten schakelde Fendt over naar een motor die voldoet aan de Fase IV-emissienormering. Tegelijk stapte Fendt over op een nieuwe kleur groen (minder mat). Na een uitgebreide test scoorde de Fendt de meeste punten in onze groepstest in 2016, en daarmee won Fendt die test.
Nu, bijna tien jaar later, noemen Fendt-rijders drie dingen veruit het meest als we vragen naar positieve punten over de Fendt 500 Vario S4. Ten eerste: de korte draaicirkel. En ten tweede: het rijcomfort. En ten derde: dat de Vario-transmissie zo vloeiend en precies z’n werk doet. Verder: het lage geluidsniveau en dieselverbruik, en de uitstekende en uitgebreide bediening. Ook klinkt de gps-besturing opvallend vaak als pluspunt.
Motor mist wat pit
Minpunt? Het vaakst horen we hier over de motor. Volgens Fendt-rijders had die wel wat meer vermogen mogen hebben. Deze opmerking komt van gebruikers met de modellen 512 en 514, maar ook van mensen die juist een sterkere 516 gebruiken. Volgens Fendt wordt dit gevoel waarschijnlijk beïnvloed door het gewicht van de trekker (6,4 ton).
Ook zeggen gebruikers de trekker relatief licht is aan de voorkant, en dus is een frontgewicht vaak nodig. Anderen zijn juist positief dat je geen onnodig gewicht meebrengt als dat niet hoeft.
Meer in detail is het commentaar dat het luchtfilter moeilijk schoon te maken is, en dat het relatief snel vol is. Je kunt het luchtfilter niet loshalen als een voorlader is gemonteerd. Ook is de trekker duur in aanschaf, zeggen sommigen. En velen zijn kritisch over het feit dat je handmatig moet switchen tussen de veld- en weggroep.
Aandacht voor veercilinder en pneumatische luchtverdeler
Ongeveer 19% van de gemelde storingen heeft te maken met de assen. Zo’n 18% is motor-gerelateerd, en nog eens 18% gaat over de emissietechniek. Eerst over die assen. Het gaat om verscheidene zaken, maar vergeet niet dat er veel van dit soort trekkers rondrijden en dat we dus vele uren ervaring in dit onderzoek hebben. Veelal zijn het ‘gewone’ zaken, zoals versleten stuurkogels of een versleten lager in de achteras.
Wat wel opvalt: bij sommigen brak een bout in de ophanging van de veercilinder van de vooras. Dit kan (of beter: kon) gebeuren als je bijvoorbeeld met een paar balen in de voorlader door een flink gat rijdt. Dit is later gemodificeerd. Ook zijn problemen gemeld met de pneumatische luchtverdeler en lekkende remcilinders. Ook hiervoor volgde een modificatie.
De motor wordt ook wel genoemd, maar de storingen zijn meer divers: van een lekkende koppakking tot een kapotte waterpomp, of een koelventilator die afbrak.
Storing elektronische versteleenheid Vario-transmissie
Opvallend is nog een vaker genoemde storing met de elektronische versteleenheid van de Vario-transmissie. Deze zit aan de zijkant van het transmissiehuis, en het probleem is dat gecondenseerd water van de cabine hierop druppelt. Dat kan zorgen voor een storing. Ook dit is later gemodificeerd.
Eveneens vaak genoemd: een lekkende aircoverdamper. Als dit gebeurt zorgt de lagedruksensor ervoor dat de aircopomp niet meer aanslaat. Als de verdamper lek is (vaak door corrosie) sta je voor best een klusje, omdat die onder de stoel zit.
Verder wordt de stuursensor voor de gps genoemd. Die zit tussen de orbitrol en de vloer, en is daarom moeilijk te vervangen. De magneetventielen om de aftakas en de 4wd-koppeling te schakelen willen wel ‘ns de geest geven. Ze zijn eenvoudig te wisselen.
Tot slot: voor de emissietechniek is het belangrijk dat de motor z’n bedrijfstemperatuur haalt. Als je de motor veel stationair laat draaien, kan de EGR-koeler verstopt raken of kan AdBlue kristalliseren. Fendt-gebruikers melden overigens geen problemen meer te hebben met kristallisatie als zij OptiSpray gebruiken als AdBlue.
Auteurs: Bob Karsten en Bas van Hattum
Lees ook: Gebruikte Fendt 700 S4: superfijne, maar kwetsbare techniek
Gerelateerde tags: Fendt, Gebruikt, Trekkertest, tweedehands